fredag, oktober 03, 2008

Tankar om livet

(Foto av Fru Pusselbit)
Sitter här med tända ljus och te. Det var riktigt kallt när jag flyttade bilen imorse och dimman låg tät. Kanske att solen finns bortom dimman...

Jag har alltid flytt livet med hjälp av böcker när livet har varit som svårast, för i böckernas värld har det oftast slutat lyckligt och då kan man hoppas på att det kan göra det i verkliga livet också. Har funderat mycket på det. Många flyr också in i filmernas värld. Stora sagor har varit populära de senaste åren, som Narnia, Sagan om ringen osv.

När man läser artikeln "Rekord för dataspel" i e24.se, blir det som jag länge trott bekräftat, många flyr gärna från verkligheten in i dataspel och det rör sig om mycket pengar. All verklighetsflykt är att koppla av lite från stressen vi har i våra liv. Det blir stora problem om det vi kopplar av med börjar styra oss och vi inte kan sköta jobb, skola och allt det andra. Under vissa perioder i livet flyr vi oftare in i en annan värld och det kan bero på olika orsaker, som belöning för något, man är inne i en depression och orkar inte med det vanliga livet, man råkar ha mera fritid just då...

Jag tror att det var Nippertippan som här om dagen skrev något om att vi ibland lever i "dået" och i "framtiden" och sällan i "nuet". Det är så synd, för tänk vad mycket roligt man missar när man stressar från "dået" till "framtiden"... Ibland är verklighetsflykt ett mellanting, där man laddar sina batterier för att orka med sitt liv. Ibland har jag också undrat om ens drömmar och förhoppningar skapas när man stannar upp lite i vardagsstressen. Om man alltid stressar, utan att ta det lite lugnt då och då, försvinner de drömmar man har och man kan lättare hamna i depression och bli utbränd. För mig är mina drömmar ett hopp, som ger mig lust att leva och hur roligt är livet när allt hopp och alla drömmar försvunnit?

Därför är jag väldigt noga med att då och då ta det mycket lugnt i mitt liv och "hitta" mig själv, så att jag mår bra och orkar med mitt liv. Att vara helt ensam är underbart, men inte hur länge som helst, för jag är rätt så social av mig. Om man är med olika människor, berikar det ens liv och man lär sig många nya saker. Balansen av allt är mycket viktig!!

6 kommentarer:

Anonym sa...

kloka ord!
visst är de så, många flyr verkligheten, de tror ja behövs i vissa skeden av livet. dock är de läskigt då de går så långt att verkligeheten drunknar in i flyktensvärld. man tappar begreppet av nuet lixom.

Anonym sa...

Jag flyr till bloggen...

Nippertippan sa...

Lagom och balans är nog det som man ska eftersträva. Ständig jobb. När som helst kan det hända någonting som får oss ur balans, då är det viktigt att försöka komma tillbaka... Att läsa böcker är inte dumt alls! Eländet blir inte bättre om vi grubblar och gräver ner oss. Om vi kan återhämta krafter istället kan vi kanske göra någonting konkret för att förbättra läget.
Kramizar!!!

Anonym sa...

Jag är nog en sån människa som lever för dagen, men måste självklart planera framtiden på något sätt, har ju fortfarande barn som bor hemma.

Filmerna ser jag gärna, de som du läser. Har ingen tid över för att läsa en bok. Det får jag ta när jag sitter i gungstolen istället, tror jag. :):):)

Anonym sa...

Det var ett bra inlägg! Att leva i nuet är helt nödvändigt men väldigt svårt. Jag tycker faktiskt att bloggen hjälper mig mycket med det - att skriva om det som är NU! Sen har jag fått up mina ögon för de små tingen igen sen jag fick en digitalkamera och verkligen kan fånga nuet. KRAM

Anonym sa...

Tv:n är en räddning för mig när jag blir för stressad. Bloggen är bra också=)