söndag, juni 01, 2008

Norrland i mitt hjärta!

När jag var liten, åkte jag alltid till min mormor och morfar i Västerbotten på sommarlovet. En del av mina systrar var med och kusiner därtill. Föräldrarna var inte alltid med, de jobbade och kom när semestern var inne. Det var underbart! Mitt ute på landet, åkrar, skog, sjöar, älvar... Det fanns hur mycket som helst att göra på dagarna.

Min mormor var, och är fortfarande, en fantastisk kvinna. Hon har en hel del barnbarn, men hon frågade varje barnbarn om vad de ville ha till frukost. Sedan gjorde hon speciell frukost till varje barn. Lite samkörning blev det förstås. Fast man kunde välja på en god smörgås, flingor och dagens gröt, dricka mjölk, saft eller varm choklad. Jag tror att morfar ville ha "riktig" frukost, uppstekt potatis... Mina flesta minnen av mormor från den tiden, är när hon står vid spisen eller vid diskbänken. Och hon var alltid i farten och på bra humör!

När jag kom upp i övre tonåren och fick körkort, blev det inte så många resor uppåt längre. Förra året åkte hela min familj uppöver och det var så kul. Vi hade aldrig gjort det tillsammans förut. Mina barn har nämligen tillbringat sina somrar med mina föräldrar på landet, medan jag och min man har jobbat... och det är en annan historia.

Naturen däruppe är så storslagen och vacker. En dag åkte jag och min familj på en utflykt till Vindelälven och grillade.

Det var då jag kom ihåg det sämsta med norrland ... myggen...


(från Pusselbitarna på metrobloggen)

2 kommentarer:

Gullilla sa...

Det bästa med norrland?
Njaa.............hm?
Dä måst bli Gullillan dä!
+ ljuset.
(min man är uppvuxen i Ume)

Anonym sa...

Det finns en massa gott och fint med Norrland.
Skogar & sjöar, ja naturen och den enorma ytan den faktiskt utgör.
Visst finns det mygg, men vi slipper fästingar. Och mygg kan man mota undan med myggljus med mera.
De ljusa nätterna under sommaren och de mörka stjärnbeströdda nätterna på vintern. Norrskenet som syns oftare ju mer norrut man kommer.
Det enda som är trist med Norrland är att resten av Sverige inte förstått det otroligt vackra med Norrland ;)
Tyvärr bor jag själv bara i södra Norrland och då ändå mitt i Sverige.
/Helena