torsdag, juni 12, 2008

Spindlar

Sitter här med en mugg rabarber och gräddte. Försöker få i mig en smörgås och ska sedan ned i badet. Har försökt sova så mycket som möjligt, men det har inte hjälpt. Migränen är kvar. Jag får helt enkelt ta det lugnt efter besöket hos kuratorn på Hörcentralen. Är inte lika yr i dag, men annars är det likadant...

Tänker på spindlar. Det kanske låter underligt, men efter att ha läst denna artikel, är det inte så svårt. Klappa spindeln – slipp fobi (metro.se) Min man avskyr spindlar. Det är verkligen det värsta han vet. Han har också ansett att man bör känna sin fiende och har lärt sig en hel del om de små liven. Ja, i Sverige är de ju små...

För några år sedan var det en spindelutställning i vår stad. Hela familjen gick intresserat omkring och var fascinerade av att kunna se tex Svarta Änkan "live". Man kunde tom få hålla i en Chilensk Fågelspindel. Jag och barnen tyckte att det var jätte-kul att hålla i den chilenska fågelspindeln och att få klappa den. Min man ville ju naturligtvis inte vara feg. Han höll också i den. Fast spindelskötaren tog snabbt tillbaka spindeln, när hon såg min mans ansikte som visade ren och skär skräck.

Min moder och mina systrar har också spindelskräck. I Tulsa kan jag förstå det, då där finns många obehagliga och giftiga spindlar. Vargspindelns bett är inte så farligt, men det känns. Violinspindelns bett är lite jobbigare. Köttet runt bettet kan ruttna och falla av. Svarta Änkan är inte så vanligt i husen där, men den finns ute i naturen och vi alla vet väl hur giftig den är? Man brukar "giftbomba" husen där med jämna mellanrum, för att bli av med alla obehagliga småkryp. Det är väldigt skönt att veta, tom för mig, som faktiskt inte har några problem med spindlar. Jag är mest fascinerad av dem. Vad sägs om Svarta Änkan?


(från Pusselbitarna på metrobloggen)

Inga kommentarer: