onsdag, juni 18, 2008

Riktig vänskap

Var hittar man det? Vad betecknar riktig vänskap? Är riktig vänskap tillfällig, eller räcker det längre än så? Ibland funderar jag mycket på det här.

Man kan ha många bekanta, men riktiga vänner kan vara svåra att finna. En del personer hittar aldrig någon riktig vän, hur de än söker, medan andra har många. Varför är det så?

Ibland känns det som att vissa främlingar man möter på, är gamla vänner. Man finner varandra direkt. Andra människor kanske man måste träffa några gånger, innan man hittar det där lilla extra, som gör att man kan kalla det för vänskap. En del människor är riktigt svåra. Det känns som om de har en antipati mot allt vad du står för och ogillar dig totalt. Och hur hemskt det än kan tyckas vara, man kan faktiskt inte bli gillad av alla. Om det beror på utseendet, doften eller hur man uppför sig, eller alltihop, ja... det kan vara svårt att säga.

Jag har haft tur med vänner i mitt liv. Mina systrar är några av dem. Trots att två bor i USA, känner vi varandra rätt så bra. Även om vi kanske inte har så mycket kontakt med varandra som vi skulle vilja, vet vi att vi ställer upp för varandra om det verkligen gäller och att vi kan prata med varandra i krissituationer. Det här är bra, eftersom vi måste dras med varandra genom livet

När jag gifte mig, blev min svägerska en av mina bästa vänner. Jag älskar hennes humor! Hon har lärt mig att skratta åt mig själv och att inte ta allt så allvarligt. Jag kan alltid komma till henne med allting som jag går och tänker på. Och hon är så klok!! (Sug åt dig allt nu, kära svägerska )

De riktigt nära vänner jag fått i den stad jag bor i nu, fick jag när jag jobbade som timvikarie inom äldrevården. Den ena kommer från Chile och den andra kommer från Indien. Vad vi har skrattat och gråtit tillsammans! Vi träffas ungefär en gång i månaden och har så kul ihop. Vi pratar om allt mellan himmel och jord. Det intressanta är att vi alla har rätt så hett temperament. Det jag lärt mig av dem är att vi svenskar är så fruktansvärt konflikträdda. Dessa vänner säger exakt vad de tycker och tänker om allt, oavsett om det är obekvämt att både säga och höra det. Det kan bli vilda diskussioner...

Jag personligen har hellre några få riktiga vänner där jag kan vara mig själv, än en stor bekantskapskrets där man måste tänka igenom vad man säger, både en och två gånger.



Inga kommentarer: