torsdag, juni 19, 2008

Bröd och skådespel

Under Romarriket, höll man ordning på folket genom att det var billigt och lätt att skaffa mat och roa sig. (Gladiatorspel bla.)

I DDR var basmaten (bröd, mjöl osv.) och kultur subventionerad av staten.

När jag i 20-årsåldern arbetade ett år som au-pair i Hessen, i dåvarande Västtyskland, lärde jag mig en hel del om DDR. Mamman i den familj jag var hos, växte upp i en familj som flydde från DDR innan hon föddes. Jag fick höra om deras flykt med två små pojkar och hur de gömde sig för soldaterna vid gränsen och hur nära de blev tillfångatagna. De hade kvar resten av släkten i DDR. Varje jul skickade de julpaket dit. Det var väldigt noga med vad de skickade och det var bara matvaror. Viss mat gick knappt att få tag på där. Som cacao tex.

De bodde ca två mil från den östtyska gränsen. När min familj kom ned och hälsade på, åkte vi till gränsen för att senare kunna säga att ha sett den. En massa taggtråd och torn där soldater stod och höll vakt. Så långt ögat räckte. Och ingenmansland, ett stort område där det inte fanns något alls.

En dag kom tre släktingar från DDR och hälsade på dem. Det var kusiner till min "au-pairmamma" och de hade fått lämna kvar sina familjer i DDR så att staten var säker på att de skulle komma tillbaka. Jag fick den stora äran att visa runt dem i alla affärer och hjälpa dem med inköp. En av männen fick köra au-pairfamiljens bil och han var helt begeistrad över detta. När vi kom till de olika affärerna, stod de bara och gapade. De hade aldrig förr sett ett sådant urval av allt... De berättade att det brukade bara finnas en sak av det mesta och hittade de det köpte de och lagrade så mycket av det som möjligt. Vem visste om det skulle finnas kvar i affären i morgon? En dag kunde det finnas oranga träningsoveraller, nästa dag inga alls.

En dag köpte au-pairpappan hem en låda med persikor. Kvinnan från DDR grät. Hon hade aldrig någonsin sett eller smakat på persikor förut. De berättade för oss att DDR inte längre importerade bananer. DDR ansåg nämligen att det var för många bananskal som slängdes på marken och folk halkade på dem och sedan hamnade med brutna ben på sjukhus och det kostade för mycket... Jag har mycket mer att berätta, men det här räcker nog för att inse vad jag lärde mig då. Var rädd om den frihet du har.

Berlinmuren åtskiljde Väst- och Östberlin mellan 13 augusti 1961 och 9 november 1989.

KOMMENTARER (11 stycken)

Att de bodde så nära (kakao, persikor mm) men ändå så långt borta.... känns konstigt!
Skrivet av AnniSaint 2008-06-19 kl 23:11
Pusselbiten dricker te ;) svarade 19 juni 2008 klockan 23:17:
Det var ju bara för att det var ett kommunistiskt land. Alla östkommunistiska länder hade det ungefär så. Fast jag håller med dig, så nära men ändå så långt borta...

Vilken härlig historia om när du kom hem med fel hund. Tack för det!
Skrivet av Gujan 2008-06-19 kl 20:32
Pusselbiten dricker te ;) svarade 19 juni 2008 klockan 20:37:
Varsågod!

Ja det är gripande. Har också lite att skriva om det. Ska nog göra det. Tack för tipset. Och tack för inlägget. Mycket intressant och gripande.
Skrivet av Gujan 2008-06-19 kl 19:12

Jag kommer ihåg när de rev den....
Skrivet av kalikå 2008-06-19 kl 18:40

Min tyskalärare pratade jääämt om DDR. Undrar varför dock eftersom hon inte ens var född under den svåra tiden ^^
Skrivet av Ecstasy 2008-06-19 kl 18:11

Jag grät när Berlinmuren föll. Min pappa fick inte uppleva det. Hans pappa var från Norge och vi hade många släktingar som arbetade underjordiskt under kriget. Min pappa tyckte det var så förfärligt när muren byggdes och jag vet hur glad han hade varit om han fått uppleva dess fall!
Skrivet av Veiken 2008-06-19 kl 15:41
Pusselbiten dricker te ;) svarade 19 juni 2008 klockan 15:50:
Jag grät inte, men tänkte mycket på hur underbart det måste vara för alla släktingar som inte kunnat träffa varandra innnan...

Det är skönt att få gnälla av sig emellanåt ;) tack för att du finns!!!
Skrivet av Härligheter enligt Erika 2008-06-19 kl 15:35
Pusselbiten dricker te ;) svarade 19 juni 2008 klockan 15:36:
Tack själv! =)

Fy farao så de hade det =( Och så länge som till -89??
Jadu, undrar vad du skulle komma hem med från bolaget :P
Skrivet av Rospiggen 2008-06-19 kl 15:35

Det var en fruktansvärd tid, helt otroligt det vi tycker är vardagligt är rena rama lyxen för dem. Håller med om att det är i stort sett natten.. men dagen gick ändå.. Må så gott och trevlig midsommar!
Skrivet av nett 2008-06-19 kl 15:07

Nej, precis! De ska jag inte glömma ;) Turkiska inlägg.. från turkiet.. hehe
Skrivet av ICE 2008-06-19 kl 15:07

Inte lite kritik mot nya lagen som låg bakom det där skickliga inlägget, eller??? ;)-vad är knepet? Hur får man tonåringarna lugna? Är helt uttömd på energi för tillfället och behöver snabbt ladda om.
Erika
Skrivet av Härligheter enligt Erika 2008-06-19 kl 15:06
Pusselbiten dricker te ;) svarade 19 juni 2008 klockan 15:14:
Ett bra knep för att få lugna tonåringar finns inte. Alla är så olika... kanske inte vad du vill höra just nu. Jag önskar dig lycka till med det!

Inga kommentarer: