söndag, juni 08, 2008

Dieselpriser

Vädret är fortfarande underbart fantastiskt! Just nu är det ca 22 grader varmt ute i skuggan, solen skiner från en molfri himmel, fåglarna kvittrar och det verkar vara en stilla bris.

Just nu håller jag på att smaka av mitt senaste teförvärv. Rabarbergräddte. Det är helt okej, faktiskt.

Alla i familjen har kommit upp från sina sängar och när det gäller nattugglan dotter Pusselbit, är det inte dåligt! Den morgonpigge sonen vet inte ens när han kom upp, men han går i stort sett alltid till sängs senast vid klockan 23.00, om han inte ser på en film som slutar senare.

Om vi ska prata matpriser och bensinpriser... det är otroligt vad dyrt det blivit! När jag och min man var i USA 2004 tog jag denna bild

Priset är per gallon. 1 Gallon = 3,7854 liter. Då kostade dieseln ca 9 SEK/gallon (enligt dagens dollarkurs. 5,93 SEK = 1 dollar). Det blir ca 2,38 SEK/liter. Nu när jag var i USA i maj, kostade dieseln ca 4,24 dollar/gallon. Det blir ca 25 SEK/gallon och ca 4,22 SEK/liter. Om dollarn hade legat på 10 SEK/dollar hade det 2004 kostat ca 4 SEK/liter och nu, 2008 ca 11 SEK/liter. Priset där har verkligen ökat. Fast det har det ju gjort rejält här också! Just nu ligger dieselpriset på ca 14 SEK/liter här omkring. I morgon vet jag inte. Det ändras ju hela tiden....

(från Pusselbitarna på metrobloggen)

Inga kommentarer: