torsdag, juni 19, 2008

FRA-lagen

Har lite svårt att sova. Tänker på den där idiotiska FRA-lagen de röstat igenom i riksdagen. Ja till FRA-lagen (metro.se) När jag berättade det för en av mina systrar i USA, blev hon helt bestört. Nog för att många där ser Sverige som ett kommunistiskt land, men nu är det faktiskt Alliansen som regerar. Det intressanta är att sossarna ville få igenom lagen på sin tid, men då sa borgarna nej. Nu har den gått igenom och enligt expressen har FRA ändå gjort vad de velat i några år. Många är mycket ilskna över det här, därav Lyckad hackerattack mot riksdagen.se (metro.se)

Något som en del inte insett, är att den nya lagen strider mot den svenska grundlagen. Redan har två riksdagspersoner anmält regeringen till KU. En del funderar på att anmäla det här till EG-domstolen. Vi får se hur allt slutar.

Jag personligen håller på att ordna kryptering för min e-mail, har installerat ett dataprogram som gör att det blir mycket svårare för eventuella personer att se vart jag surfar, kommer att ringa mina systrar i USA lite mindre och skicka många fler brev per snigelpost. Har jag något att dölja? Nej, men jag värnar något alldeles kolossalt om mitt eget privatliv och bara tanken på att någon faktiskt kan gå igenom det jag skrivit eller sagt, gör mig minst ut sagt riktigt förbannad!

(från Pusselbitarna på metrobloggen)

Inga kommentarer: