söndag, juni 22, 2008

Te, på kinesiskt vis

Det här med te är spännande. Samtidigt med mina kinesiska studier lärde jag mig om kinesiskt te. Enligt min kinesiske lärares fru, ska man dricka brunt te (svart) när det är vinter, för det värmer. På sommaren ska man dricka grönt te, det ger svalka.

Oolongte är mitt emellan svart och grönt te. Vad det blir för sorts te, beror på hanteringen av tebladen. Om man söker på kinesiskt te på Google, kan man få reda på mer om hur te blir till och vilka olika sorter det finns. Hon lärde mig också att riktigt kinesiskt te, det är teblad som läggs direkt ned i temuggen. När de läggs ned är de hoprullade och vattnet gör att de vecklar ut sig. Ju bättre kvalitet, desto mer hela blad finns det i teet. När du druckit ur en mugg, låt lite vatten finnas kvar i botten som
täcker tebladen. När du vill ha te nästa gång, är det bara att hälla i vatten i muggen igen. Jag har hört att det blir som godast, när man dricker efter den tredje eller fjärde påfyllningen. Det är nog lite av en smaksak. Jag själv brukar lägga i lite blad i en mugg på morgonen och fylla på med vatten några gånger under dagen. När smaken inte längre finns kvar, börjar jag om igen.

Min kinesiske lärare bjöd oss en gång på ett extra fint och exklusivt te, som han fått i födelsedagspresent av sin bror i Kina. Det var fantastiskt gott! En lärare jag hade i kinesisk litteratur, bjöd oss på ett te som kommer från en speciell del av Kina. Det teet luktar och smakar som "grotta".
Det är det enda sättet för mig att beskriva det på. Han hade köpt teet i Hong Kong och hur otroligt det än låter, så smakade det riktigt bra. Naturligtvis dricker man kinesiskt te utan socker och mjölk, annars får man inte fram den rätta smaksensationen!

(från Pusselbitarna på metrobloggen)

Inga kommentarer: