lördag, oktober 04, 2008

Några nyheter

(Foto av Fru Pusselbit)
Det verkar bli en solig och fin dag och Abbe är på bra humör. Har tagit det lite lugnt nu på förmiddagen med te (Irish dream), tända ljus och samvaro med familjen. De som är vakna alltså... dottern ligger fortfarande och sover.

Har också hunnit läsa igenom några tidningar och förfasas över att Thomas Möller, tidigare president för Hells Angels, lyckats få 200 000 kronor/år från försäkringskassan i 10 år pga en ryggskada. Just nu bor han mycket flott i Sydafrika... Någon på försäkringskassan säger: "– Det är aktuellt att dra ner på ersättningen, men jag vet inte om det finns beslut på detta ännu." Jag är så otroligt fascinerad över att denna kassa knappt ger något alls till dem som verkligen behöver det och sedan ger så mycket till dem som är lurendrejare och inte ska ha ett öre egentligen... Sedan älskar jag verkligen också deras långa handläggningstider och hade de varit ett riktigt företag, hade de gått omkull för längesedan.

Sedan är jag också häpen över Kimoras klädkammare. Hennes klädkammare verkar vara lika stort, eller större, än vårt vardagsrum. I artikeln kan man läsa att hon har 500 par jeans att välja på och hon shoppar så mycket kläder, att hon behöver rensa ur klädkammaren en gång i kvartalet. Dessutom har hon tagit digitalbilder utav vartenda klädesplagg och har det i datorn där hon varje kväll kan matcha ihop morgondagens klädval, utan att behöva titta på de riktiga kläderna. Undrar hur full hennes tvättkorg är... fast, hon har väl någon som tar hand om tvätten åt henne.

Det sista i nyhetsflödet som jag tänker ta upp, oroar mig lite grand. I torsdags havererade betalningssystemet Rix i Sverige. Det upphörde att fungera, eftersom det saknades pengar och riksbanken var tvungen att ingripa för att systemet skulle komma igång igen.
"Genom Rix strömmar alla typer av betalningar, till exempel löner eller räkningar som ska betalas från ett konto i en bank till ett konto i en annan bank. Rix-systemet är alltså gigantiskt. En genomsnittlig dag i fjol strömmade närmare 500 miljarder kronor genom det."
Om det då saknas pengar i detta system och riksbanken är tvungen att ingripa, måste det vara riktigt allvarligt. Enligt DN Ekonomi har detta inte hänt sedan 1990-talet...

Ja, nu är det väl bäst att försöka få upp dottern och sätta igång med allt som behöver göras här hemma. Ha det så gott idag!!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig, hade det varit ett "vanligt" företag så hade dom varit borta från marknaden för längesen! Det är helt sant! :)

Anonym sa...

Försäkringskassan är kass. 500 par jeans, jag har ett par. Nej jag är inte avundsjuk men hon kunde väl dela med sej lite. Kram från Sita

Anonym sa...

Oj såna nyheter du läser....

Anonym sa...

Jo, huvaligen för en del saker...Bra nyhetsämnen du tagit upp! Jopp, vi har haft snö här idag :-) lite fränt! men det tinade snabbt bort igen...

jag har precis fått egen tid, dottern har farit till kontaktfamiljen, jag ska gå på OK och shoppa GODIS...*hihi*

Anonym sa...

Oj, du var snabb på att svara! =) Oj oj, värst vad folk bakar idag! Jag får ta mig en tur runt i sverige och besöka alla dessa bakare tror jag! *väldigt gottesugen* =)

Själv gör jag en potatisgratäng med morötter och tomat istället.. =)

Anonym sa...

fan va lsäkigt med rix, att man skall behöva oroa sig för sånt med =S

Nippertippan sa...

Ja, det brukar vara så. De som redan har får ännu mer och de som inget har förlorar även det.
Ekonomin är riktigt intressant just nu. Inte roligt att vara en småföretagare! Sist när det var lågkonjunktur på 90-talet hade jag egen företag...försäljningen sjönk så fort att man han inte ens förstå det!
Ha en mysig lördag!
Kramizar!!!

Anonym sa...

Ja, frågan är vad händer med pengarna och bankerna. Är lite orolig... Åh, vad gott säger jag också! Tittar förbi lite senare när bullarna är klara ;)
Pussel du är Oktoberutmanad!!!
Erika

Anonym sa...

Nu har jag läst ikapp här igen. Hur länge ska ni ha Abbe?
Nääär får jag veta vad ni har på gång?
Gratta sonen! Håller med dig om tandläkarbesök.
Jag drack ett ljuvligt blåbärste igår. Vad jobbigt att behöva flytta bilen jämt.
Ha en bra dag.
Kram ;)

Anonym sa...

Jo du, det rör sig på gatorna minsann. Vem har 500 par jeans hemma i garderoben? Inte ens under hennes livstid hinner hon förbruka alla dessa, bättre att ge några ett par stycken som t ex dig och mig. Ha det gott, vännen!

Anonym sa...

men guuh! vilken klädkammare. hur hinner man ha på sej alla dessa kläder? huuu!

sv- jupp, ja fick upp värmen ja.. haha
hahaa, ja den där baddräkten vore ju mardröm o ha på sej! hahaa!

Anonym sa...

Herregud vilka problem den tjejen måste ha. Jag som står och byter kläder i en kvart när jag ska iväg och jag äger knappt några kläder. Vad ska hon med 500 jeans, dom flesta måste ju vara omorderna. Dom andra två nyheterna är ju inte så roliga. Mycket är galet i världen. =)