fredag, oktober 03, 2008

Flest singelboende i Sverige

Mina föräldrar kommer upp om 14 dagar för att fira min son. Kanske att vi bjuder in min mans släkt i samma veva och tar allt då istället och att han får fira någon annan gång, kanske nästa vecka med sina kompisar. Vi är alldeles förkylda här och mina föräldrar har mycket att göra hemma hos sig, så det verkar vara den bästa lösningen. Samtidigt går det ingen nöd på mina föräldrars underbare och charmige Abbe, som gästar oss.

Imorgon är det Kanelbullens dag och det måste vi naturligtvis fira. Nu för tiden måste man bara fira allt som går, för det är en så mörk tid och mörkare blir det...

Läste i Hem & Hyra, att Sverige har flest singelhushåll i europa och de flesta finns i storstäderna.

Flest singelboende i Sverige...
  1. Stockholm (59,4 procent)
  2. Göteborg (54,6 procent)
  3. Malmö (53,5 procent)
... och inom EU
  1. Sverige (46 procent)
  2. Finland (39 procent)
  3. Danmark (38 procent)
  4. Tyskland (37 procent)
  5. Österrike (34 procent)
  6. Nederländerna (34 procent)
Många av dessa singlar framhåller friheten i sitt liv som väldigt positivt. Att inte behöva ta hänsyn till någon annan... att kunna krypa upp i soffan med en påse godis och läsa en bok om man vill det.

Fast, jag skulle tycka att det var väldigt jobbigt att leva helt ensam. Även om jag är gift och har två tonåringar, lever jag mitt eget liv vid sidan om och kan faktiskt strunta i allt och krypa upp i soffan med en påse godis och läsa en bok, om jag vill det. Allt rasar inte ihop för det... men om jag skulle göra det varje dag, skulle problemen börja hopa sig, men det gör det väl om man också är singel. Även singlar har sina måsten att göra.

Det negativa är att det kostar mera att vara en singel. Flera kan dela på matkontot, hyran, elen, telefonen, internet och tv. Om mycket behöver göras i hemmet, kan man om man är flera, hjälpas åt och då går det snabbare, än om man är singel. Min man har aldrig hindrat mig från att umgås med mina kompisar, eller hindrat mig i något som jag velat göra. (Vet att där har jag haft en mycket stor tur och kan vara lycklig över det!) Jag har försökt att vara likadan mot honom. Det enda som hindrat oss, är att vi inte alltid haft tillräckligt med pengar...

18 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det finns plus och minus med allt.

Anonym sa...

Tror människar är gjord för att leva två trots allt :)

Anonym sa...

Oj, det var långa avstånd det! Men då har du ju någon att bo hos om du hälsar på i USA! :-D

Anonym sa...

Pengar är inte allt även om det hjälper... huvudsaken är att ni har det bra!!! Visste hette han Jonas Love Almqvist, du har så rätt så! Föräldrarna kom inte alls häromdagen alltså? Lååång väntan för er... hoppas allt är bra!
Erika

Anonym sa...

Jag håller med om att det är dyrare att leva som singel...

med det är ca 5 år sen jag bodde själv, och singel har jag inte varit på nästan 9 år!!
...oj vad tiden går snabbt!!

Blev såååå sugen på att baka bullar till imorgon men kom på att jag inte har ngn tid till det (eller ork)!!!
Men ett par bullar blir det i helgen!!

kram

Anonym sa...

Tack för födelsedagshälsningen :-)
Det finns stunder då jag skulle vilja bo själv. Samtidigt så vill jag inte vara av med min underbara sambo för allt i världen...

Anonym sa...

Hej Pusselbiten

Så du har de inte så kul du heller nu med din förkylning.Jag upptäckte för en stund sedan att de bara gjorde lite ont när jag låg lugnt i sängen så de har förhoppningsvis börjat bli bättre med ryggen.
Jag har tittat på dina fotografier här på sidan o helt klart så är du en riktigt skicklig fotograf.
Varför din Cyklamen levde i flera år de var för att du inte gav den mycket vatten den skall vattnas mycket sparsamt och sällan.Det gäller att vattna på fatet och att hälla bort resterande vatten efter 15 minuter.
Kram till dig från Lillian

Anonym sa...

Det där var bra skrivet,håller med.Livet skulle vara så tråkigt om man var helt ensam.
Må gott ,kram lena.

Anonym sa...

På söndag är det gräddtårtans dag. Kram från Sita

Anonym sa...

Det är ju härligt att man har något att fira. Det är tråkigt med förkylningar,själv har jag problem med huvudvärk. Oj har Sverige flest singelboende,har inte läst den tidningen än. Men det kan ju nog stämma. I alla fall så tycker jag att det är härligt att bo med någon. Ha en fin kväll.

Nippertippan sa...

Det är mycket i det du säger. Det är nog både lättare och billigare att leva tillsammans. För barnen är det skönt att slippa åka mella två olika hem. Och så vidare. Men ibland går det inte bra att leva tillsammans, och då kan de bli mycket bättre att båda bor i var sitt håll. Då hoppas man bara att vuxna kan bete sig så vuxet att barnen kommer i första hand i all planering och genomförandet av skilda boenden. Så det kan bli rätt så bra då ändå även för barnen, tror jag.
Kramizar:)

Anonym sa...

Varför skulle man inte kunna läsa böcker och äta godis fast man har ett förhållande? Man äger inte varandra för det....konstigt det är nu för tiden?

Anonym sa...

Precis som du skriver ska det vara i en relation tycker jag. Han har sitt liv, jag har mitt liv och sen delar vi det på mitten, brukar jag säga :) Klart man ska kunna ligga i soffan och läsa och göra ingenting ibland, det gör singlar också som du säger. Men inte hela dagarna, då skulle man ju bli galen, även en singel skulle bli galen :)

Anonym sa...

Hittade in på din blogg från Frogprincess på Metro.
Måste säga: Urvackra foton!! Och jag tycker att det är jättekul med de ord du väljer och översätter till olika språk!
Trevlig helg!

Anonym sa...

ja de klart, de e skönt att vara själv, stundvis.. men klart man vil lha nån att rypa upp till, men de måste ju vara på en sund bas. som du verkar ha, du har ditt liv trots du inte e singel..
o dyrt, som singe? jupp, usch, har levt själv nu i 2 år o varje månad häpnar ja hur mkt de kostar o leva...

Anonym sa...

Det finns många för och nackdelar med allt. Tur är väl det.

Anonym sa...

Ännu ett tänkvärt inlägg! Visst skulle det vara skönt att leva ensam ibland men jag har det ungefär som du - att jag har ett "eget liv" inom familjen. Sambon stöttar mig i skrivandet exempelvis - men han läser aldrig det jag skriver... Jag "får lov" att göra det jag vill så som att åka på Bokmässan eller ta en ensam helg i Stockholm ibland. KRAM

Anonym sa...

Visst är det skönt med egentid fast man är en familj. Det behöver nog dom flesta. Jag blir lite av en ensamvarg när jag är ensam hemma. Men jag undrar om alla dessa singlar är det, eller om det är sådana som utnyttjar systemet. Mamman låtsas bo själv och pappan är skriven hos föräldrarna. Då får ju mamman bidrag hit och dit för att hon är singel. Tyvärr förekommer ju sådant. Alla är ju inte så, som tur är =)