söndag, oktober 19, 2008

Lite av varje...

(Foto av Fru Pusselbit)
Det var min man och sonen som åkte och handlade, samtidigt som de också tankade bilen. Det var så skönt att inte behöva gå ut idag! Just nu är det 9 tända stearinljus, innan var det 10 stycken, men ett ljus slocknade alldeles nyss.

Dottern kom hem från karaten med ett rejält plåster om stortån där hon blivit riven av en annan kursdeltagare... Hon är verkligen olycksbenägen! ;)

Mannens arbetskläder torkas just nu och snart kommer vi att äta hamburgare och pomme frites. Min man köpte hem 3 kg. nötköttfärs för ca 35 kronor kilot och det är bra, för den billiga köttfärsen jag köpte tidigare i höstas, är nu slut.

Igår såg jag på så bra program på Kunskapskanalen. Först var det sista delen i "Kustspaning", "Från Jersey till Dover. Neil undersöker historien om kanalsimmaren Captain Webb och hans försök att vinna berömmelse. Vi får veta hur krigets England hölls vid liv genom konvojer av förrådsfartyg som trotsade Tyskland och hur Jersey förvandlades från ett tyskt fäste till ett mål för bröllopsresor." Har sett på den serien i några kvällar och har förundrats över Storbritanniens vackra kust!

På samma kanal såg jag sedan "Barnen som undkom nazisterna", "Brittisk dokumentär från 2007. Berättelser om och av de barn som överlevde judeförintelsen. Nu är de gamla, men deras minnen och smärta är fortfarande närvarande. En stark och gripande dokumentär om heroiska insatser, sorg och svek." Det blev lite sent, men det var det värt. Man kan aldrig se för mycket på sådana här dokumentärer!
(Hämtade info om dessa program här!)

15 kommentarer:

Anonym sa...

Lyckost dig som slapp följa med och handla. Det är så tråkigt!
Håller med dig att det är nyttigt att se den sortens dokumentärer. Måtte vi aldrig glömma....

Anonym sa...

Hur tog de det?
Erika

Nippertippan sa...

Det är bra med lite billigare nötfärs. Den är ju så användbar i vardagsbruk. Men det är sällan nuförtiden man hittar så där billigt.
Du håller dig alltid så omvärldsorienterad och det är kul att du delar med dig roliga nyheter och annat allmänbildande "kul att veta"-fakta!!! Sånt där är ju jätte intressant, men man missar alltid dessa tv-program! Ibland som tur kommer det repris, då gäller det att komma ihåg att de det;)
Ha en skön söndagskväll med tända ljus och te. (Idag har jag också druckit te, känner mig nämligen lite förskyld)
Kramizar:)

Anonym sa...

Nu är det nästan skoj att tankan är den "bara" ligger på 11.15... nästan 2 kr billigare litern sen i somras=)

skulle med vilja se den dokumenträen, skräckinjagande att vi snar tinte längre har folk som varit i nazismen å kan berätta om det, har försökt träffa dom flesta förelösarna om deras liv i koncentrationslägren

Anonym sa...

Jag är ledsen att jag inte orkar gå runt och kommentera så mycket just nu. Dina kommentarer betyder otroligt mycket, men min ångest är för stark för att jag ska orka runt just nu. Jag hoppas må bättre snart. Kramar

Anonym sa...

Själv tittar jag oxå på en ...öh... dokumentär. Om New York. Om fyra singeltjejer i New York...

Hoppas Ni har haft en riktigt trevlig helg!

Anonym sa...

du ser mycket program du...jag ser på IDOL jag :-)

Idag orkar jag inget annat...

hoppas du får en skön måndag!!!

//m i @

Anonym sa...

Du har så rätt vissa saker får inte glömmas bort. Hoppas bara att människan ska lära sig nån gång!

Anonym sa...

ja ja har nångång sett såna dokumentärer och ja, dom griper tag i hjärtat nåt otroligt!

sv- ja, det var riktigt läskigt. han har inte hört av sej sen dess. och hoppas han inte gör de heller.. fy!

Anonym sa...

Ja, man ska verkligen inte glömma bort Kunskapskanalen. Där finns många viktiga och bra program. Själv såg jag på "Manillas glömda barn". Knappt att man orkar - det är verkligen jobbigt att ta till sig.

Anonym sa...

God morgon. Billig köttfärs här kostade den ca 40 kr. Men i Nora har dom billig bensin, vi tankade i lördags för 10.39. Kram från Sita

Anonym sa...

Det blev ingen tv i helgen för min del,visste inte om det program om nasimen. Men de ska vi aldrig glömma det som häde. Ha det gott. Fin bild!

Anonym sa...

God morgon i stugan! Den kanalen är bra, tyvärr brukar jag missa en del... Ha en bra dag :)

Anonym sa...

Jag förstår att det inte är lätt att stå brevid alla gånger. En av mina närmsta vänner och största stöd lider också av ångest. Det är inte alltid vi orkar ses eftersom det kräver så mycket av den friska Maddo och den friska Camilla.

Jag har gått i terapi och hos kurator länge men försöker nu klara av att leva utan att behöva gå dit eftersom jag tycker det är jobbigt att behöva avsätta en tid och eftersom min ångest kan skifta så mycket, jag kan må bra i ett halvår och då känns det onödigt. Sen kan ångesten komma någon dag och sen försvinna, men den kan också hålla i sig ett par veckor. Oj, det blev en lång förklaring, men jag hoppas du förstod?

Vad skönt att höra att din man mår bättre! Hoppas din lingonvecka inte blir allt för plågsam! ;)

Anonym sa...

Hoppas allt är bra, kram lena.