söndag, oktober 26, 2008

Morgonbråk...

Har fått en extra sovtimma inatt, men det känns inte som det. Fryser, snörvlar, har ont i halsen, har grus i ögonen, huvudet bankar och har redan bråkat lite med maken.

För några veckor sedan lyckades han komma till vårdcentralen pga sin förstorade sköldkörtel. Hittills har han inte fått någon uppföljningstid, remissen som sändes till röntgen verkar ha kommit bort, för vi har inte hört av dem. Min man är inte oroad och nyss kom det också fram att det verkar som om detta började för ca ett år sedan.

Han är fruktansvärt trött och somnar i tid och otid, men nej, det kan inte bero på detta. Han måste sova mera, han ... ja, han blir väldigt upprörd om jag antyder att jag ska ta kontakt med alla läkare och se till att han får den hjälp han behöver. Det här kan ju vara något riktigt allvarligt! Inte då, säger han. Han tror absolut inte att det är något alls och det verkar som om han tror att denna stora utväxt på halsen ska försvinna utav sig själv!!! Han tycker att jag är löjlig, negativ och jag vet inte allt. Åh, vad jag ibland blir frustrerad på honom!

Nu ska jag dricka lite kardemummate och försöka lugna ned mig...

14 kommentarer:

Anonym sa...

Ja se karlar, endera är dom döds sjuka eller är det tvärs om. Kram god morgon. Bli inte döds sjuk du med. Du snorar ju. Kramar från Sita

Anonym sa...

Låter som om han har fått struma.

Har själv det och måste äta Levaxin hela livet.

Hoppas maken går till läkare och får diagnos- via ett vanligt, enkelt blodprov.

Anonym sa...

Japp, låter som struma. Vad karlar kan vara envisa ibland. Och då oftast gällande fel saker.

DreamMaddo sa...

Jag hade själv ett problem med halsen så jag fick en stor böldliknande sak och det visade sig vara de små halsmandlarna som blev så stora att jag blev enormt sjuk! *rekomenderar läkare*
Men svårt att övertala någon som vägrar.. =S Hoppas det blir bra! Läs mer här: http://dreammaddo.bloggagratis.se/2006/03/05/182515-jag-ar-sa-glad-att-jag-statt-emot/

Djur är verkligen fantastiska! Jag la just upp en bild på Ronja! ;) ...och varför bli nöjd? Det skulle ju vara tråkigt att sitta och vara nöjd hela tiden! Man ska ju njuta av det man uppnått och sen skaffa nya mål! =)

Anonym sa...

Jag är så oinsatt i nästan allt vad sjukdomar heter, men onormal trötthet bör nog kollas upp - speciellt om det kan ha ett samband med den där sköldkörteln...?

Sen kan man ju bli så fasligt trött bara av att ha varit i vårdsvängen - med remisser som försvinner och det ena med det tredje, menar jag... :-(

Du får ha det så bra det bara går idag!!! :-)

Anonym sa...

Det där är väl en typiskt manlig åkomma. Förnekelse in i det sista. Ludwigs pappa hade cancer men ville inte heller låtsas om det alls. han var inte sjuk. Så när han väl säkte blev det akut operation samma dag. Nu är han dock friskförklarad. Så det gick juh bra iaf.
Hoppas det gör det för er del också!

Vi hade en underbar dag igår och idag blir nog en bra dag det med. Ludwig och jag är för oss själva men vi är utvilade bägge två så det är bara mysigt. :o)
Hoppas ni får en bra dag med! Trots den mindre roliga starten på dagen...
Kramar

Johanna sa...

hejsan,
tack för din kommentar, hur hittade du till min blogg (jag är bara lite nyfiken...)
fina bilder du har, och recepten låter inte heller helt fel..., men varför måste ni svenskaran har kardamumma i ALLTING!??? okay- jag är ingen kompis av kardamumma... men ska kanske försöka utan kardamumma...
Att karlar förneka in i det sista och inte tar hjälp emot, det kan jag någ skriva en bok om...
hoppas att det löser sig för både dig och för honom...
trevlig -regning- söndag
Johanna

Anonym sa...

Han är nog lika envis som en annan, fast jag måste säga att jag har nog ändrat mig på det efter att de upptäckte att jag hade njursjukdom osv.. klart att han skall till läkaren!

Anonym sa...

Är man trött nästan jämt skulle jag helt klart gå till läkaren för att få ett svar på varför. Du får köra dit honom när han sover ... hehe. Kram

Anonym sa...

Det är ju av kärlek och omtanke. Att ringa och fråga om remissen har kommit fram, kan ju inte vara att gå för långt. Din man har ju tackat ja till att den skulle skickas till röntgen, eller hur? Då är det ju inte mer än rätt, att man får reda på hur länge man ska behöva vänta, eller att den inte alls har kommit fram. EN MÄNSKLIG RÄTTIGHET, helt enkelt.

Anonym sa...

förstår dig! säg till han att han kan gå för din å barnensn skull då om inte sin egen, om inte annat för att slippa tjatet å säg att har han inte ringt innan onsdag så kommer du ringa å boka åt han, annars går han väl aldrig=(

Anonym sa...

Se till att han kommer till läkare NU!!!!! Kan vara bra att få reda på att det INTE är nåt!

Anonym sa...

Jag har utåtväxande struma sen många år tillbaka, men jag behöver inte äta nå piller utan är på gränsen, det jag känner av mest av det är ju att jag blir annfådd då jag går i trappor och tex hjälper till å puttar igång en bil, känns som halsen bränns upp.. Men att kolla struma tar dom ju vanligt blodprov, så det måste ju vara nått annat verkar det som... Är väll så att det är långa väntetider som vanligt tyvär,, (ta och ring...)

Nippertippan sa...

Jag vet hur det känns. Andra Halvan har varit och opererat bort en fettklump i ryggen efter att jag började misstänka lite allt möjligt. Men den var godartad. Däremot så vet jag ett par annorlunda historier där det inte slutade lika lyckligt. Det är alltid viktigt att pressa sjukvården att kolla upp svullnader och klumpar. Det behöver inte vara allvarligt, men om det skulle vara det, är det viktigt att upptäcka tidigt. Tyvärr så fungerar sjukvården så att den som inte bråkar får inget heller. Det är bara ringa, ringa o ringa och tjata, tjata och tjata.
Kramiz:)