onsdag, oktober 22, 2008

Onödigt vetande

(Foto av Fru Pusselbit)
  • En människa kan ha max 5 liter blod i sina ådror och börjar må dåligt efter förlusten av 1,5 liter blod.
  • Det tar två veckor för den mänskliga kroppen att återskapa en liter blod.
  • En människa har i genomsnitt 100.000 hårstrån på huvudet.
  • Man nyser i en hastighet av ca 160 kilometer i timmen.
  • Under ett år sväljer du ca 15 insekter medan du sover.
  • I genomsnitt somnar man på 17 minuter.
  • En ko producerar hela 60 liter saliv per dag. Vi producerar 1-2 liter.
  • En ko väger lika mycket som 2,3 miljarder myror.
  • En katt har 32 muskler i varje öra.
  • Det tar ca 40 minuter att få ett strutsägg hårdkokt.
  • Sniglar kan sova i tre år.
  • Månen förflyttar sig cirka två meter längre från jorden varje år.
  • Nordamerika avlägsnar sig från Europa med 8 cm. om året.
  • 1894 fanns det bara fyra bilar i hela USA.
  • I Indien talar man över 140 huvudspråk och 845 dialekter.
  • En jordnöt innehåller lika mycket fett som en kilometer gurka.
(hämtat från onödig information)

20 kommentarer:

Anonym sa...

Uääh!! Svälja insekter?? *ryyys*

Anonym sa...

15 insekter....urk...

Anonym sa...

He! :-) Sånt här tycker jag är skitkul! Att läsa... Kommer dessvärre aldrig ihåg något sånt här särskilt länge - och det är väl egentligen det som är poängen!? Att det FINNS en och annan som faktiskt har sånt här på lager i skallen! Och DET är TOPPEN!!! :-)

Anonym sa...

men satackare har inte huvudvärken släppt än?

visste inte det tog 2 veckor att få tillbaka den där litern, spännande faktta faktiskt!
hoppas du får en någorlunda bättre kväll iaf och att morgondagen gör att du slipper värk!!!
krais

Anonym sa...

Sånt här gillar jag!!! Jag gillar INTE insekter som ramlar ner i mig när jag sover, jag gillr inte heller (mördar)sniglar som sover i tre år!!
En jordnöt hmmm....Ha det gott!

Anonym sa...

Aldrig i livet att jag svalt insekter när
jag sovit, var får du allt konstigt ifrån

Det där med jordnöten var lite jobbigt
med man får gilla läget.

Svägerskan

Anonym sa...

Jaha...då har jag lärt mig något idag med då! ^^ Tack för det!

Min dag idag har varit pest och pina. Ludwig har haft förstoppning och skrikit konstant och jag har haft så ont i huvudet att jag mått illa. Ingen bra kombination. Han somnade redan kl 18 idag och jag ids inte väcka honom. han får sova... :o)

Skönt att höra att ni haft en bra dag iaf! Kram

Anonym sa...

Jag gillade denna bäst: En ko väger lika mycket som 2,3 miljarder myror.
Helt underbar. :)

Anonym sa...

Speciellt nyttig var kanske inte informationen, men kul!!!

Anonym sa...

Kul onödigt vetande ;)

Nippertippan sa...

Jag älskar kokta ägg... strutsägghalva med majonnäs och jätteräkor vore nåt...men 40 minuters koktid låter inget vidare;)
Kramizar:)

Anonym sa...

*antecknar febrilt*

Anonym sa...

Jag förlorade 1.5 liter blod när jag skulle få min första, det var ett blodkärl som sprack och jag minns att det tog evigheter innan jag var som människa igen.

Anonym sa...

Vad mycket fett en jordnöt har.Insekter vill jag inte svälja. Det är ju inte lite hårstrån det. Ha det gott. Fin bild.

Anonym sa...

hahaha, jag sitter här och är på strålande humör och kan inte annat än undra vem som väger myrorna för att jämföra med korna? Och vem kollar fetthalten i en kilometer gurka?! hahh!

Anonym sa...

Svar: Helt rätt, hon gjorde en film om avdelningen Solbacken, tror jag det hette. Nu fokuserar på helheten.

Anonym sa...

Den sista var bra......den ska jag köra med!

Anonym sa...

Haha jag älskar sånt här onödigt vetande :) Det är så intressant

Anonym sa...

Hm, jag undrar vart månen är på väg?

Anonym sa...

60 liter saliv? jiises! hahaa!

sv- haha, ja , ja är fortfarande en frenetisk solare trots dom säger att man ska akta sej för strålningen... hmm, just de... solskydd måste ja komma ihåg!