onsdag, oktober 29, 2008

Sagan om ringen i siffror:

  • Sju år använde regissören, manusförfattaren och producenten Peter Jacksson för att förbereda inspelningen.
  • Över 100 olika inspelningsplatser användes.
  • 10 000 000 meter film gick åt.
  • 20 602 statister användes totalt.
  • 95 procent av inspelningsteamet var kiwi eller födda Nya Zeeländare.
  • 800 luncher serverades som mest samtidigt.
  • 5 000 kubikmeter grönsaker och blommor planterades i Hobbiton ett år före inspelningsstart.
  • 350 inspelningsmiljöer byggdes för filmen.
  • 100 vapen, 200 masker och 300 peruker handgjordes speciellt för triologin.
  • 250 hästar användes i en scen, 70 av hästarna var specialtränade.
  • 3 filmer spelades in på samma gång, "Sagan om Ringen"(premiär dec 2001), "Sagan om de två tornen"(premiär dec 2002) och "Sagan om konungens återkomst" (premiär dec 2003).
(Ur Hennes Nr.25 2001)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Har du läst böckerna och sett filmerna?

Anonym sa...

God morgon vännen! Intressant inlägg. Var trött igår så jag orkade inte blogga. kram

Anonym sa...

hag gillar inte sagan om ringen så mkt, tror att man måste läst böckerna till viss del, däremot älskr jag harry potter=) ha en fin dag=)

Anonym sa...

tänk att jag bara sett en av dom...och gillade den inte :-)

Hoppas ni får en bra dag och att du inte blivit för förkyld...

här snorar vi för fullt :-)

Anonym sa...

God morgon i stugan! Jisses, det gick åt lite grejer för å göra dessa filmer :) Idag har vi fått minusgrader men nu har solen kommit upp så det kanske blir fint ändå :) Ha en bra dag :)

Anonym sa...

Tittar in och önskar en God morgon
Kram

Anonym sa...

En mycket bra triologi =) Har sett dem alla tre =) *kram*

Anonym sa...

Ja då förstår jag, varför det är en helt obegriplig film. Om kiwi o andra
frukter står bakom det hela är det nog
inte meningen att jag ska fatta den.

Svägerskan

Anonym sa...

Det var mäktiga siffror, jag har filmerna men har ännu inte sett dom, det finns ingen tid=)

Fru Pusselbit sa...

Sladdertackan, jag har sett filmerna flera gånger, men inte läst böckerna, fast de står i bokhyllan. Det måste bero på både lathet och tidsbrist, för jag gillar filmerna skarpt.