torsdag, oktober 02, 2008

Tandläkarbesök

(Foto av Fru Pusselbit)
Tandläkarbesöket igår var fruktansvärt! Jag har problem med mina käkar, de är söndervärkta och min överläkare på tandkirurgen är mycket upprörd över att jag inte kom dit tidigare än vad jag gjorde. (Gick dit först för ca 2 år sedan, när jag hade svåra inflammationer i käkarna...) När jag får inflammationer i käkarna, är det nästan som om de gått ur led och jag kan inte öppna munnen så mycket eller tugga så mycket mat och då är ju soppor bra. Dessutom tror min överläkare att en del av min migrän kan bero på detta, men jag vet inte, migränen kommer ofta vid lågtryck och vid mens bla... och ett tag trodde han att jag har reumatism, för käkarna såg precis ut som de brukar se ut hos reumatiker. Fast efter några test insåg han att det inte var så.

När jag är hos tandläkaren får jag alltid bita i en bitkloss för att avlasta käkarna. Och när jag sväljer, känns det alltid som om det slemmar igen och att jag inte kan andas. Samtidigt försöker jag slappna av i hela kroppen, men igår kom jag på att jag lyckades slappna av överallt utom i nacken. Eftersom jag är så kort, vill tandläkaren alltid att jag ska hasa upp i stolen och då är den inte bra för mig, för den är gjord för längre personer. Antagligen märker tandläkaren att jag inte är så vidare avslappnad och frågar alltid om det går bra, fast hur lätt är det att svara med allt i munnen? Sedan tycker jag också att avbryter man det inte, blir det hemska fortare färdigt och jag kommer därifrån mycket snabbare! Usch, så hemskt att inte tycka om något som är så nödvändigt!!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja visst blir man! Och att de orkar flera danser efter varandra är imponerande, det är ju tuffa danser.

Stackare. :-( Jag tycker iofs också att det är obehagligt att gå till tandläkaren men jag har iallafall inga större problem med mun eller käkar. Hoppas du slipper gå dit på ett tag nu.

Anonym sa...

jag är också kort men hos min tandläkare så har de en kudde som de lägger bakom nacken på mig så jag ligger bekvämt ändå.
Din käke hjälper nog till att framkalla migränen.

Anonym sa...

ojda, låter inte nå vidare de dät med inflammation o tandläkare, usch! stackare! de som inte e så där jättekul de där med tandläkare...

sv- ja de var jättekul att höra, faktiskt. som du säger är killar inte alltid så öppna när de gäller känslor. menar, fråga han om han gillar bilar kan han prata i timmar, hahaa, men känslor? njaa, då e de ofta mkt korta svar. så de kändes fint att höra :)

Nippertippan sa...

Verkligen ush vad hemskt!!! Stackars du som har sådana värk-problem. Det vore förstås bra om allt skulle hänga ihop och genom att fixa det ena skulle det andra också lösa sig!
Får gratulera din son!!! Och dig med. 18 år sedan blev du mamma:)
Ha en mysig kväll!!!
Kramizar!!!

Anonym sa...

aj aj aj låter absolut inte bra och nog håller jag med läkaren att en del av din migrän får du pga a käkarna helt klart...skulle inte vilja vara i dina kläder då de gäller käken

Anonym sa...

Varför pratar alltid tandläkaren med en när man har allt det där i munnen. Inte nog med det, det är som om dom förväntar sig ett svar också=)