fredag, oktober 10, 2008

Min väninna och sjukvården...

(Foto av Fru Pusselbit)
Jag tror att jag blev smittad av dotterns sömnsjuka. Imorse var det nästan lögn att komma upp ur sängen, men jag behövde ju ordna med bilen. När jag kom hem igen, gick jag raka vägen till sängen och lade mig igen.

Efter någon timma ringde en av mina bästa vänner som heter R. Det var ett tag sedan vi träffades och vi uppdaterade snabbt allt som hänt oss båda. Hennes vackra och modiga 15-åriga dotter har slagits mot leukemi en andra gång i sitt liv och av cortisonet skadat sin ena höft. Så länge den är skadad, kan man inte söva ned henne och ta de prover som behövs för att se hur det går med leukemin... Hon behöver antagligen operera den skadade höften och sätta in en ny höftkula i den. Just nu kan hon inte göra mycket själv och kan knappt gå över huvud taget, så hon åker färdtjänst till skola, sjukhus och överallt annars... min väninnna, som också har en liten baby som föddes i somras, får inte följa med i färdtjänsten, utan måste komma efter med hjälp av apostlahästarna eller buss. Hon har varken körkort eller bil.

De på sjukhuset säger att de inte tänker göra något nu, de tänker vänta tills det blir ännu sämre. Dessutom är det också 3-4 månaders väntetid på att få komma dit där de ska hjälpa henne med detta. Om de inte står ut längre och tar sig till akuten, skulle de få sitta där i minst 13-14 timmar och det blir lite väl jobbigt med hennes yngsta dotter, som hon fortfarande ammar. Min väninna tycker att det är tur i oturen att hon ändå är mammaledig och kan hjälpa sin dotter med allt, för annars skulle hon behöva en assistent till det mesta.

Ibland blir man bara så arg på hur sjukvården fungerar och allt annat också. Hoppas att det löser sig snabbt för hennes underbara dotter, jag önskar att hon någon gång skulle kunna få ett riktigt tonårsliv och ha lite roligt också!!

Nu ska jag dra igång här och försöka ha en trevlig fredag. Jag hoppas att ni andra också får en härlig fredag!

19 kommentarer:

Nippertippan sa...

Sjukvården är det mest skrämmande som finns...fy... Likadana historier som du skriver får man höra hela tiden. Det är SJUKT! Man får inte bli sjuk...
Hoppas du får en trevlig fredagskväll! Kramizar:)

Anonym sa...

Usch vad jobbigt. Angående höften så har en kompis till mig problem i släkten med något sånt. Om det är samma problem så finns det två läkare i sverige som gör det - ta den gamla! Han har kortare väntetider! Min kompis har redan fått hjälp med allt förberedande! Jag ska kolla hur det är med honom idag. Stackarn som har en nyfödd och ta hand om samtidigt.. Det måste vara tufft!

Vilka fina bilder du tar förresten! =)
Jag håller med om att promenader är härligt! Jag känner däremot att promenader inte hjälper mig helt utan vill komplettera med gym - där jag skulle kunna bo! =)
Oj, låter jobbigt att flytta bilen så! Men jag förstår tanken bakom det! =) Kram!

Anonym sa...

Sjukvården blir man aldrig klok på. Endel får allt o andra ingenting. Kram från Sita

Anonym sa...

När jag läser detta så blir jag så ARG på hur samhället fungerar! Var tappade vi medmänskligheten?

Anonym sa...

Det där låter ju så jobbigt,sjukvården är så skrämmande det är illa Grr)
Hoppas att du med kan ha en slappar fredag kväll, kram lena.

Anonym sa...

Men näe, leukemi?! Stackars tös!

Anonym sa...

Allvarligt! Jag tycker det är rent för jävligt hur dom behandlas!!!! Skulle kunna säga en hel del fler mycket fula ord om vad jag tycker om detta!! Hoppas verkligen dom snabbar på så hon får den hjälp hon behöver tösen...

Anonym sa...

Jag som själv jobbar inom sjukvärden säger detsamma, ibland skäms man för att man jobbar med sjuka människor pga att man kan inte ge dem det de behöver *kram*

Anonym sa...

Jag håller med dig...sist jag var hos läkaren fick jag tio minuter för 260 kr och de var inte alls intresserad av biverkningarna jag fått av medicinen...

Anonym sa...

Hej på dej! Vad roligt att du hälsade på i min blogg - och att du lämnade en kommentar så att jag i min tur kan hälsa på i din! :-)

Vilken sorglig historia du berättar i detta inlägg - man blir ju ARG när man hör det, men tyvärr heller inte förvånad för det är väldigt mycket som är under all kritik inom sjukvården nu för tiden... :-(

Hoppas verkligen att allt löser sej för denna flicka och hennes familj - ingen skulle behöva vara sjuk på det viset och ingen skulle behöva bli behandlad så!

Ha en fin kväll!!! :-)

Anonym sa...

Tack och detsamma! ^^

Anonym sa...

Hemskt hur det är idag med sjukvård och annat...Hoppas det ordnar sig för dom.

Önskar dig/er en skön helg och jag förstår detta med anonym :-)

Anonym sa...

men guh! man slutar aldrig förvånas hur sjukvården ibland funkar! man måste vara frisk och kry för att orka vara sjuk så som dom håller på. ändå finns de lagar som säger att vård ska vara lättillgängligt för alla.. jeppjepp, stämmer inte i sjukvården i dagens läge! suck!

modig 15-åring de där. måste vara jobbigt för hela familjen. eloge till dom som kämpar på!

Anonym sa...

Vad är det för sjukvård,det är ju skrämmande som det går till. Hoppas flickan blir bra. kram

Anonym sa...

Kan man få problem med höfterna av kortison? Kan du inte förklara närmare? Det låter som något jag skulle behöva veta, eftersom en familjemedlem har fått väldiga höftproblem och det slog mig när jag läste här, att hon haft många kortisonbehandlingar innan. Vill kolla sammanhang.

Anonym sa...

Tack, det vore jättebra.

Anonym sa...

Fyyy jag blir både upprörd och ledsen när jag läser det här...finner inga mer ord nu :(
Kram Lotta

Anonym sa...

Jag blir så ledsen när jag läser sånt här. Inte nog med en allvarlig sjukdom - hon måste slåss med sjukvården också. Ha en härlig helg!

Anonym sa...

Fy vad hemskt. Vilken mardröm som förälder. Jag håller alla tummar jag har att det ska gå bra.