onsdag, januari 14, 2009

Tysk språkvetenskap

Jag tar en liten paus i läsandet och tänker nu berätta för er om vad jag studerar för något. Eftersom allt är på tyska, översätter jag det snabbt till svenska...

  • Strukturalismen - grundades av Ferdinand de Saussure
  • Generativ Transformationsgrammatik - grundades av Noam Chomsky
  • Valenzgrammatik - kommer från Lucien Tesnière
  • Betydande män inom vardagsspråkfilosofin, en gren av analytisk filosofi, Austin och Searle, Paul Grice
  • Sapir–Whorf-hypotesen är en kontroversiell lingvistisk hypotes uppkallad efter Edward Sapir och Benjamin Whorf. Den säger att en persons alla tankar inte kan förstås av en annan person som använder ett annat språk, eftersom tankesättet är starkt påverkat av ens modersmål. Idén blev först framlagd av Sapir 1929, men blev utbredd först under 1950-talet, efter hans död.

  • Kända Junggrammatiker: Karl Weinhold, Hermann Paul
  • Två företrädare för språkhistoria: Wilhelm von Humboldt, Wilhelm Scherer
  • Bröderna Grimm skrev inte bara sagor, de betraktas också som grundare av forskningen inom tysk forntidsvetenskap, språkvetenskap och litteraturvetenskap. De skrev också Deutsches Wörterbuch, nu utgiven i 33 band, som de påbörjade 1838 och som slutfördes 1961.
Det här var bara en bråkdel och skrapat på ytan, men ändå viktiga saker att kunna inför min tenta... Nu ska jag fortsätta med studierna! ;) Sov så gott!! =)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, sådant har jag jättesvårt att lägga på minnet...

Anonym sa...

Oj oj oj, bara det lilla du skrev där gör att jag tycker du är extremt duktig. =)

Anonym sa...

*fniss* Det enda jag minns från tyskan (förutom att beställa öl, då) är "die bügelschnür" som jag tror betyder strykjärns-sladd hehehe. Ett absolut måste om man ska turista..

Gealach sa...

Vad kul! Jag skulle göra vad som helst för att få plugga några terminer igen... Men jag har slut på CSN-terminer, så det är kört, svårt att plugga och jobba samtidigt.

Anonym sa...

oj de var länge sen ja pluggade tyska.. hehe..

Anonym sa...

Och ändå är du så kreativ samtidigt! :)

Anonym sa...

Jag kände åtminstone igen några av namnen och jag visste att Grimm var språkforskare.