måndag, januari 12, 2009

Blåsigt ute och tentaläsning inne!

(Foto av Fru Pusselbit)
Son Pusselbit berättade att han med sin cykel blåste av cykelvägen på hemvägen minst två gånger, dotter Pusselbit är glad över att hon tog bussen till och från skolan och herr Pusselbit jobbade ute i detta blås- och regnväder från och med klockan ett idag. De två första timmarna frös han rejält, men sedan blev det lite bättre... I morgon blir sista arbetsdagen för honom innan operationen och sedan får vi se hur länge han blir sjukskriven... Fru Pusselbit har nöjt sig med att titta ut genom fönstret då och då under dagen och vara lycklig över att slippa gå ut! ;)

Snart ska vi äta pasta- och köttfärsgratäng och sedan blir det tentaläsning igen. Jag tänkte sammanfatta all fakta ifrån de första två tentorna, innan jag ger mig på de två andra övningstentorna. Hittills har jag skrivit 30 A4-sidor, sammanfattar jag alltihop, blir det inte så många sidor som jag ska hamra in i huvudet... ;) Om jag skulle läsa böckerna + kompendiet, skulle det bli över 660 sidor, så det här blir allt det bästa sättet att lära in det viktigaste för att sedan klara tentan! (Jag har redan läst alla 660 sidor minst 2 gånger...)

För att hålla mig pigg, alert och koncentrerad, har jag vräkt i mig coca-cola. Det är en ovana jag har vid tentaläsning, men det fungerar! ;)

Måste erkänna att jag också tagit några pauser emellanåt då jag spelat Heroes of Might & Magic... och nu önskar jag er alla en fortsatt trevlig kväll! =)

18 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att ta paus ibland också!

Anonym sa...

Lämnar ett lite spår efter mig här när jag är och läser lite här igen. Vackra bilder du visar !

Kram Kram

Anonym sa...

Coca cola brukar faktiskt hålla upp korpgluggarna. Kaffe kan också fungera - i värsta fall blir väl koffeintabletter från Apoteket räddningen.

Anonym sa...

Men oj vilket väder ni har.Konstig här,plus och regn,fattar inget.Tjusig bild igen.Men du har det du gör,tror inte jag skulle orka plugga idag,fick nog av 4 år på raken.

Anonym sa...

Vad det blåser även här. Nu är jag trött som en tok. Men kan inte lägga mej än. Tittar på TV en stund. Kram från Sita

Nippertippan sa...

Lycka till med tentaläsning. Cocacola är en klassiker, men jag har svårt att dricka så mycket socker...men tillsammans med chips blir det ett fint kombination;)
Kramizar:)

Anonym sa...

Ja, det är lustigt, när jag kom till stallet var det alldeles vindstila ute kl.13, sedan vi 17-tiden blåste det riktigt friskt!

Anonym sa...

pauserna är viktiga..annars tappar man koncentrationen helt..går inte att hålla full fokus annars. Jättevackra bilder du tar. Kram

Anonym sa...

Ja, jag har förstått på andra bloggare också att det har stormat på sina håll i landet idag. Isch! Men förhoppningsvis är det lugnt och fint i morgon igen!?

Ungefär samma studieteknik hade jag, förresten! Att sammanfatta allt (det kunde ju vara tusentals sidor) på ett mindre antal sidor och försöka banka in det som stod på dem. Funkade överlag bra, så det gör det säkert för dej också! :-)

Anonym sa...

Idag skulle jag gå till arbetet men när jag slog upp mina grågröna och hörde hur det knakade i huset omvärderade jag det ganska snabbt och bilen fick göra det den är bäst på - rulla!

Anonym sa...

Hejsan!
Visst har vi det bra som kan välja om vi ska gå ut eller inte.
Hit har inte blåsten kommit ännu.
Måste vara stormstyrka hos er nästan om din make blåser av cykeln.
Jag håller tummarna för att det går bra med operationen.
Lycka till med tentaläsningen oxå.

Anonym sa...

shit va sidor!!!!
du är så jäkla duktig....
å det blåser snor!!! hoppas det snart mojnar av! kramis

Anonym sa...

660 sidor...., mycket att läsa!!

Anonym sa...

skrattar så jag tjuter å läppstiftshistorian =)
kramis

Anonym sa...

Ah ok, min man är tysk så jag vill också lära mig tyska. Har lite dåligt med tid bara.
Ha en riktigt trevlig måndagskväll du med :-)

Anonym sa...

Älskade syster, ditt inlägg inspirerade vår middag idag - ugnsbakad pastagratäng (med skinka och svamp). Mums! :)

Lycka till med tentan!

Saknar dig...

Kramar, Gulligsnuttpluttan

Anonym sa...

Vet hur det var när jag pluggade. Inte tyska utan andra ämnen. Man plöjde igenom hundratals sidor och funderade över hur man skulle få allt att fastna i huvudet. Men på något sätt satt det där när det skulle i varje fall. Tycker du är så duktig som läser tyska, har läst tyska i skolan flera år och fattar väl typ noll. Jo, jag förstår vad dom säger men be mig inte hålla reda på grammatiken ;)

Ha det gott i blåsten, det verkar blåsa mindre idag.

Anonym sa...

Fy vad det måste ha blåst hos er. Lycka till med din läsning nu. Du är jätteduktig =)