fredag, januari 02, 2009

Den rätta tidpunkten för tedrickning! ;)

(Foto av Fru Pusselbit)
Det är ett fantastiskt och underbart soligt väder ute och ca 8 minusgrader. Maken har varit hos en sjuksköterska och kollat upp sin medicinering och nästa vecka ska han träffa en läkare. De måste börja prata igenom hur operationen den 15 januari kommer att påverka honom och all hans medicinering...

Själv sitter jag här med en mugg glöggte. En känd gammal kines, Hsü Tseshu, ansåg att den rätta tidpunkten för att dricka te är:
  • när hjärtat och händerna är fria
  • när man är trött efter att ha läst dikter
  • när tankarna är upprörda
  • när man lyssnar till en sång
  • när sången är slut
  • när man sitter inne på en fridag
  • under samtal till långt utpå natten
  • en dag med små regnskurar
  • när dagen är klar och vinden är mild
  • när ett samkväm är slut och gästerna gått
och jag tycker att tidpunkten för att dricka te alltid finns! ;)

19 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Ja då njuter du säkert av ditt te nu :) Hoppas att det skall gå bra för din man gällande mediciner och operation. Kram

Anonym sa...

Tänk att jag precis satte mig för att koppla av lite vid datorn med en mugg te innan jag åker hem till barnen. Har åkt och jobbat en stund idag.
:-)

Kram systra di

Anonym sa...

Hej hopp i stugan! ja jisses om jag bara fick dricka kaffe vid vissa tillfällen :) här har vi -8 blåser lite men solen är framme, däremot då vi åkte till samhället var det dubbelt så kallt, hutter... Ha en bra dag :)

Anonym sa...

Hej vännen :-)
Varför ska mannen opereras och vad är det för medicin han äter ?
Mysigt att dricka en kopp te :-)
Här vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig för..Kommer inte till skott...

Ha en fin dag !
Kramar

Anonym sa...

Som jag tycker med kaffe då :)

Då hade du fler än mig att gå igenom, tror jag :)

Anonym sa...

Kinesiska människor har många bra sanningar. Hmm...får nog kolla lite bilder från Chinatown i Bangkok och kanske lägga ut några!;) Kram

Anonym sa...

Jag dricker inte te men jag tror nog att det passar när som helst, inte till middagen kanske, eller? God fortsättning =)

Anonym sa...

Oj, vad fint du fått här inne!
kram

Anonym sa...

Jag dricker inte te, men det låter som om det var en mycket klok kines som sa det där! :-)

Trevlig kväll!

Anonym sa...

Det är ju så gott och värmande med te! KRAM

Anonym sa...

Jag dricker aldrig te, men väl kaffe på morgonen. Ha det bra i kylan. Kram från Sita.

Anonym sa...

den glöggen har jag aldrig provat och jag var dum som trodde att metro hade bättrat sig

Anonym sa...

Nu ligger China Town ute! Det tog lite tid men...! Kram

Anonym sa...

Håller med dig :) Te går att dricka när som helst!

Hoppas du fått en bra start på nya året!

Nippertippan sa...

Uh, operation...det är så jobbigt. Ändå så är det skönt att det inte var elakartad. Ändå är det tufft. Hoppas det blir bra och inte har några större konsekvenser. Sköldkörtlarna verkar ju styra mycket i kroppen, läste jag då när jag trodde att jag också hade någonting "där".
Önskar dig/er en skön fredagskväll!!!
Kramizar:)

Nippertippan sa...

...och vilken gullig inredning du fått hit:)

Anonym sa...

Det finns alltid tid att njuta av en kopp te! =)


...och en stund är allt för vanligt förekommande! Fy! Jag frågade hur lång tid det var kvar tills maten var klar "en stund", "hur lång stund då"... "jaa.. en stund ungefär!", hinner jag duscha då inför utgången eller ska jag vänta? Hinner jag göra avslappning eller gå ut? Hur lång stund då? Fem minuter, femton eller trettio? Nä, dax att träna bort det uttrycket!

Anonym sa...

ja är mer av en kaffedrickare jag, men visst kan ja hålla med om att te är gott i många lägen :)
ja hoppas dom kommer till nåt klokt angående medicinerna och operationen :)

Anonym sa...

Hejsan!
Jag det håller jag med dej om, det finns alltid tid för te :)