fredag, januari 30, 2009

Ha!

Det har krånglat hela dagen med datorerna... hoppas att det snart blir ordning på det här. Nu sitter jag med en cd-skiva med linux igen... Dotter Pusselbit kollade upp sin skoldator i skolan och hon hade inget virus på den och det är vi glada för.

Vi åkte iväg med 10 påsar kläder till secondhandshopen och det var skönt att bli av med dem och vilken stor plats som blev ledig i klädkammaren sedan! =)

Det kan vara intressant för min kära svägerska att veta att vi också tittade på köksbord och köksstolar på secondhandshopen. De var inte lika vackra som de vi har i vårt kök! ;)

Vi har haft samma tallrikar av glas under hela tiden vi varit gifta och i maj blir det 20 år. Ikväll såg vi snygga tallrikar som reades ut för 10 kr. styck i en möbelaffär och vi hann inte köpa dem. I morgon ska vi göra det. Egentligen var det tänkt att vi ska hålla i pengarna så hårt som möjligt denna månad, men 12 tallrikar till det priset är inte dumt och om man ska tro affären har de kostat 80 kr. styck. Det har det säkert gjort... och det finns djupa också...

Medan maken åkte iväg med lite lanmat, en datormus och en nätverkssladd till dottern på hennes skola, var jag och handlade blomjord och lite annat smått och gott i en stor blomsteraffär. Herr Pusselbit var glad över att slippa gå in dit och nu ska det snart bli sått en del hos familjen Pusselbit! =)

Efter det åkte vi och storhandlade på Willys och när vi kom hem åt vi upp gårdagens middag som spaghetti- och köttfärssåsgratäng och drack apelsinjuice till.

Eftersom det är någorlunda billigt med apelsiner så här års, har jag köpt hem några som jag tänkte göra apelsinmarmelad av. Vi får se hur det går. Dessutom älskar sonen apelsiner, så hur det än blir, blir de uppätna. Har också köpt hem en massa kålrötter, morötter och potatisar som jag ska göra soppa av. Det är så billigt nu och kryddar man det rejält med chili, älskas det av familjen. Herr Pusselbit uttryckte också en önskan om att vi ska börja använda mera linser och bönor i våra soppor. Det är också billigt och bra och väldigt nyttigt samtidigt... men det är nog mest han som tycker om dem.

Sedan älskar vi lagrad ost, men de är ju lite dyrare än andra ostar. Någonstans på nätet har jag läst om att man kan lagra sin egen hushållsost under ett halvår och sedan är det bara att njuta av den. Man ska vända på den en gång i månaden och det måste vara en ost utan konserveringsmedel i. Temperaturen ska vara mellan 15 och 18 plusgrader, men det blir svårt för oss att få den temperaturen i vår lägenhet. Fast jag läste om en som lagrade sin ost i ca 21 plusgrader och det gick bra... Idag köpte vi en liten hushållsost, så om ett halvår vet vi hur det blir! ;)

Nej, nu är det verkligen dags att gå och lägga sig, det är mycket som måste bli gjort i morgon!

14 kommentarer:

Anonym sa...

De var ett bra pris på tallrikarna, brukar följa med syrran o jisses så dyrt det är med porslin... jag köpte mina första för nästan 30 år sedan, hihi men nu käkar vi på sambons :) får hålla tummen på osten, ni känner ingen bonde däromkring? dom får köpa ost lite billigar och där fins de starka, jisses en gång fick vi en som heter krutrök, aaa pallade inte, tycker västerbottens osten är star, fniss... hoppas det fixar sig med datorn för er, det är ju så trist när den inte vill funka...

Anonym sa...

ja de är väl härligt när man fyndar. seconshand är kanon på de sättet, inte sällan man hittar fint :)

egen gjord marmelad o sylter e såå gott :)

sv- ja de ska bli skönt med en ickekrånglande dator :)

Anonym sa...

Vad duktig du är, som fixar med maten, stor kokar, lagrar, sår frön och har dig, roligt och spännande, hoppas ni får en bra lördag!

Anonym sa...

God morgon. Köpte för en tid sen nya tallrikar oxå på rea, men fick bara tag i 8 st. Skulle vilja få tag på fler men vet inte vart dom säljs. Kram från Sita

Anonym sa...

God morgon i stugan! Här har det börjat blåsa lite smått men vi har 0gradigt så det går ann än så länge :) Ha en bra dag :)

Anonym sa...

Hoppas ni hittar ett jättefult
köksbord med trasiga stolar, ni
behöver en riktig nystart nu när
ni ska fira 20-årig bröllopsdag i
vår.
Tallrikar? Kan man inte äta var o en direkt ur kastrullerna, jag
tycker ni ska pröva, det är en
ekonomisk variant som ni missat!!!
Hälsn. Svägerskan

Anonym sa...

Låter som en bra dag, hoppas denna blir lika bra och att tallrikarna flyttar hem till er..

Lallis - liv och leverne sa...

Hoppas att det löser sig snart.
kram Lallis

Anonym sa...

Jösses, gör du egen apelsinmarmelad..det låter som mycket jobb!!!

Anonym sa...

Låter spännande det där med osten. Ska bli spännande att se hur det går.
Hoppas det går bra med studierna.

Anonym sa...

Det är bra gjort att behålla köksporsinet i 20 år. Varför ska man köpa nytt om man inte behöver?
Jag brukar göra apelsinmarmelad och den smakar jättegott. Försök bara att få någorlunda små bitar när du delar apelsinerna. Jag får tyvärr aldeles för ofta för stora...

Anonym sa...

fynd är så roligt!!!
kram
Hej då från Gullan!

Anonym sa...

Hej min vän
Har du inte dina fotografier på mer än ett ställe?
Eftersom du tar så otroligt fina fotografier så vore de ju en smärre katastrof om dom skulle försvinna.De finns många bra sätt som du kan spara dom på de vet du säkert själv också men jag säger de ändå eftersom du tydligen inte kommer åt dom så som de är nu för tillfället när du inte kan använda din vanliga dator.
Nu till en helt annan sak.
Jag tycker inte heller om bönor (definitivt inte)och är inte så förtjust i linser men jag har ett recept på en rätt som är mycket enkelt att tillaga och på de sättat smakar linserna riktigt gott tycker jag faktiskt.
RECEPTET är enkelt:
Mängderna tar du så som du själv tycker blir lagom.
Koka en passande mängd av dom brun gröna linserna + lite salt tills dom är lagom "ät mjuka" ca 20 minuter.Under tiden som linserna kokar så skär du vitlök i tunna skivor (ta inte för lite) och bryner vitlöken i rikligt med smör på medelstark värme tills att den har fått en fin färg.Ta en för dig lagom mängd rödpeppar(får gärna vara starkt så som ni är vana vid,de är så som rätten skall vara)och blanda med vitlöken och smöret.
Häll av allt kvarvarande vatten från dom kokta linserna.Blanda ner linserna i smör,vitlöks blandningen.
Till detta passar de bra med kokt ris eller chapati(ett speciellt bröd som görs i Pakistan bland annat).Andra kalla grönsaker skurna i bitar passar bra att äta till.Receptet på chapati får jag skriva ner en annan dag för nu måste jag sova lite innan jag skall iväg och spela,här i Göteborg är de nämligen bara 2 grader kallt.
Kram från Lillian

Anonym sa...

Ni har inte funderat på att sälja på tradera? man kan ju inte förlora nått där om man säljer så att säga, för man skickar ju inte grejerna fören man ser dom är betalade och köparen får betala frakten. Folk köper ALLT!!! kostar inget att vara med på tradera häller :) man betalr bara en liten summa beroende på hur mycket man får för grejen..