tisdag, januari 06, 2009

Den svåra månaden januari...

(Foto av Fru Pusselbit)
Wow, här är det nu ca 3 minusgrader och mulet ute. Herr Pusselbit och jag har enhälligt beslutat oss för att idag frosta av frysen, medans minusgraderna finns kvar. Då kan vi lägga allt i bananlådor och ha på balkongen så länge... det är väl lika bra att ta kylen samtidigt, vi har ett igenfruset frysfack längst upp ;)

Sedan ska tvätt tvättas, skolan börjar snart och då kan det vara trevligt för tonåringarna att ha något på sig. Jag ska med glädje lämna över det görat åt dem!

Och jag har nu läst på e24 Näringsliv hur jag ska klara av den svåra månaden januari ekonomiskt på bästa sätt. Jag ska:
  • Sluta röka (va, röker jag?)
  • Sluta dricka latte fem dagar i veckan (Latte, vad är det?)
  • Sluta äta en chokladbit för ca 35 kronor i veckan (äter jag så mycket choklad?)
  • Hyra ut mitt fritidshus (har jag ett fritidshus jag inte visste om... var finns det någonstans?)
  • Sluta äta varm korv på stan en gång/vecka (är jag verkligen så ofta på stan?)
  • Sluta äta ute på krogen, det är bättre att äta hemma hos någon innan man gör sig en krogkväll (krogkväll? sist jag var ute på en krog var för ca 3 år sedan och det var en enda gång under det året och då träffade jag en kompis på en studentkrog där det var mycket billigare än ute på en "riktig krog" och vi åt bara mat och drack ingen alkohol...)
Att:
  • Göra egen mat till jobbet (det görs så ofta det går)
  • Se över vad man äter och äta det som är billigast just nu och göra mat direkt från grunden och inte slänga något av det man köpt (det gör vi redan)
  • Att promenera och cykla istället för att ta bussen eller åka bil. (Det gör vi oftast redan...)
Enligt artikeln kommer jag sedan att ha ca 40000 kr. extra att röra mig med det här året, om jag gör ovanstående... hm, vad rik jag redan måste vara... var är de där pengarna någonstans?

18 kommentarer:

Anonym sa...

Jaa! Det gäller att ta det där med en STOR nypa salt. Hur slösaktiga tror de, att vi vanliga Svenson är egentligen??????

Anonym sa...

skönt att rutinerna dyker upp igen efter jullov o sötebrödsdagar :-)här tvättas det också inför skolstart och bakas lite limpor(för bakat bröd är både billigare och godare)kram!

Anonym sa...

Ha! Vad fånigt. Hur tror de att normala människor lever egentligen? ;) Välkommen till verkligheten liksom.

Anonym sa...

Du har rätt vad ska man snåla in på mer????

Anonym sa...

Ja precis så är det som maken o jag
gör.
Ni har aldrig förstått hur vi
kan vara så rika men nu vet ni!!

Nu när ni lär er så kanske ni kan
hyra vårt sommarhus billigt i år.
Svägerskan

Anonym sa...

Har också funderat på vart alla mina sparade pengar har tagit vägen, måste börja leta i gömmorna här hemma.. =)

Anonym sa...

Smart att passa på att frosta av frysen på vintern. Jag brukar alltid komma på det den varmaste dagen på året. =)
Och gör inte för mycket på en gång nu. Januari kommer att ta slut ändå och du kommer överleva. Livet blir så mycket roligare men en chokladbit och en korv då och då.

Anonym sa...

Hahaha! Ja var är dom pengarna för alla svenskar! Visst vore det fantastiskt om alla hade 40000 om dom dragit in på allt överflöd.... Kram

Daniel sa...

En vacker dag dimpar pengarna på ditt konto så du får fara på en skön thailand resa. Fortsätt va duktig!

Anonym sa...

hm... vart är dom slantarna?? har jag aldrig sett!! måste kanske börja göra det först för att sen få dom :)

Anonym sa...

Ja det kan man ju undra vart de pengarna tagit vägen.Fast snåla det gör jag ju inte har bara slutat röka för se så där för 16 år sedan. kram

Anonym sa...

Haha, ja vart är de pengarna, skulle jag ha så mycket över så skulle jag ha råd med min operation. Får ta och leta här om det finns något man kan dra in på *kram*

Anonym sa...

Knäppa förslag..det har låginkomsttagare redan kommit på för länge sedan....
Vi får väl göra en egen lista för oss som inte är rikemansfolk!

Anonym sa...

Alla råd är bra utom de dåliga, typ... :-/ Man kan ju undra vem de egentligen tänkte på när de skrev ihop det där - stureplans-bratzen, eller???

Trevlig kväll! :-)

Anonym sa...

Vart är mina pengar undrar jag med. Visserligen åker jag bil till jobbet, men jag tankar inte ens en tank i månaden. Jag vill ha mina pengar nuuuuuuuuu =)

Nippertippan sa...

Hahaha!!! Vilken rolig räkneuppgift du hittade...ja, vad rika vi blir;)
Kramiz:)

Batteris/Beatrice sa...

Oh! Jag tror jag ska sälja mitt sånt där fritidshus när jag hittar det. Jag kan nog ha mycket roligt för de pengarna...köpa lite korv på stan och sån lyx.

Anonym sa...

haha, undra hur dom kollar upp sånt dära... menar ALLA röker inte.. ALLA äter inte ute på krogen stup i kvarten och ja, MÅNGA gör redan egna matlådor till jobbet och lagar mat från scratch!