tisdag, januari 27, 2009

Trots mulet väder är det en härlig tisdag! =)


Då har jag snart druckit upp mitt kanelte och hunnit igenom alla tidningar och e-mail. Det är inte klokt vad deprimerande det är att läsa nyheterna. Försäkringskassan har problem (som om vi inte redan visste det...), det är sämre med världsekonomin än vad vi trodde, försvaret skall skäras ned ytterligare...

Ute är det mulet och töväder. Här inne är det datordelar över hela vardagsrummet. I köket börjar disken bli stor...

Men... son Pusselbit gjorde en underbar pyttipanna igår. Han skalade potatisen, delade den i småbitar och råstekte den, samtidigt som han ordnade med lök och falukorv. När allt var uppstekt och ihopblandat åt vi allt med lingonsylt till och det var så härligt gott! =)

Jag har hittat alla mina fröer jag haft i mina gömmor. Extra lågväxande ringblommor, låga märgärtor, snabbvuxna rädisor, Isbergssallad, mycket stark chilipeppar, tvåårig persilja, lättodlade busktomater, gul lök och morötter. Det börjar verkligen bli dags för att planera uteplatsen och jag ska gå igenom vad vi har hemma och vad som behövs köpas hem. Som blomjord tex.

Det finns redan citronmeliss, den är lite svår att utrota... och stockrosor kryllar det utav. Jag satte en massa dahlior, men vet inte hur de mår nu, för lökarna skulle tydligen grävas upp och tillbringas torrt och svalt över vintern... läste jag alldeles nyss på en sida om bara dahlior. Vi får väl se senare hur många som överlevt. ;)

Fast jag tror att jag ska sätta lite persilja redan idag, även om det står mars på påsen. Det måste väl gå att ha lite egna kökskryddor att ha i köket året runt? Ska se hur det går i alla fall. Chilin kan man i alla fall börja så nu...

Jag önskar er alla en underbart härlig tisdag, det ska jag ha! =)

(Foto av Fru Pusselbit)

21 kommentarer:

Anonym sa...

Det är så härligt när manväl börjar plantera.
Jag brukar så kvisttomater, tagetes, flitiga lotta. Persilja, Basilika, Morötter. Sedan har jag Timjan och Mynta i rabatten sedan tidigare + tulpaner och påsklijor.
Älskar när allt kommer upp.

Anonym sa...

Vad spännande det lät med kanelte, det måste jag se om jag kan hitta någonstans :)

Lallis - liv och leverne sa...

det är så härligt med dessa förberedelser med frösådd osv:)
Love it!
Och fk. De är ju otroliga. Och inte på det braiga sättet.
KRam vännen.
/Lallis

Anonym sa...

Åh, vilken vacker bild på en vacker blomma! :) Här har det köpts en massa orkideer (Farsan verkar ha snöat in på dem) ^^

Ha det gött!

kram

Anonym sa...

Här har vi så mycket snö att planteringen känns långt borta. Kram från Sita

oumberligating sa...

Hej Fru Pusselbit! Härlig övergång från försäkringskasse eländet till dina fröer så ska ett perfekt blogginlägg vara, alltid trevligt att läsa din blogg och se på dina fina bilder, skickar inga utmärkelser skriver en rad istället, är själv helt "slutkörd" av olika anledningar muntrar upp mig med din blogg och at styra upp inriktningen på min, tillbaka till mer antikt, design och form, ha en bra kväll mvh från Peter!

Anonym sa...

Vad sa ni att ni hade för tvättmaskin sa ni?!? *antecknar*

Anonym sa...

Världsekonomin....en stor bubbla om sprack! Vanligt folk vet att man inte kan leva över sina tillgångar, men giriga finansvalpar och makthavare........

Anonym sa...

Jag satte persilja i höstas och den har kommit upp och ser fin ut,så det blir en tidig start när värmen kommer.Har persiljan i en bänk ute.

Batteris/Beatrice sa...

Jag har haft en bra tisdag! :D
Lycka till med planteringen!

Anonym sa...

Alldeles fantastiskt med egna kryddor!=) Nu köper jag en del färskt och har torkat sedan i somras...längtar efter vår!
Du har någonting inne hos mig!
Erika

Anonym sa...

Fiiin blomma :-)
Tyvärr har jag inga gröna fingrar..allt dör här :P
Har inte så mycket intresse heller men de är fina att titta på (bara nån annan kommer ihåg att sköta dem :P)

Anonym sa...

Daliaknölar ska förvaras inomhus över vintern. De tål ingen frost.
tyvärr kan du hälsa adjö till dem du satte i somras. Det är bara att öppna plånboken och gräva nya gropar. Lycka till.

Anonym sa...

Fotografiet på stockrosorna är det ditt egna.Blommorna är jätte vackra.
Kramar till dig.

Anonym sa...

Vilken fin blogg du har!!

Anonym sa...

Vilken fin bild!

Hoppas ni får en bra dag idag...Och att ha en egen liten kryddhylla i köket är inte helt fel =)

Anonym sa...

Å visste ger det känsla av vår när man börjar titta på vad man ska så..vilka fröer man ska köpa.kanelte lät gott...ha en bra onsdag. kram!

Anonym sa...

God morgon i stugan! Vad duktig din son är!!!!! Här är det lite smågrått men inte kallt, skönt skönt... Hoppas ni får en bra dag :)

Anonym sa...

Å vad inspirerande det lät med att kolla igenom fröerna!!!
Men det är lite värre med tisdagarna... I min värld är inte tisdagar härliga...

Anonym sa...

ååh, tack för påminnelsen, ja måste oxo kika fram i mina frögömmor i helgen. lovat till barnen att plantera både tomater, gurka och paprika.. sen att ja inte är så bra på de där med att plantera är en annan sak.. hehe... =)

Anonym sa...

Vad härligt det låter att du redan har vårsådden i sinnet! KRAM