tisdag, januari 27, 2009

(Tro, hopp och kärlek!)

För oss har det redan gått lite in i det nya året. För kineserna har det precis börjat.
Vad vill vi få ut av detta år? Vill vi göra gott, eller ska vi älta det gamla som varit? Ska vi vara milda och förlåtande, eller hårda, kalla och själviska?

Jag har en tro på Gud, jag har ett hopp som för mig framåt i mitt liv och jag har kärlek. En kärlek från min familj, släkt, vänner och Gud. Och jag älskar också dem alla tillbaka. Denna kärlek gör att jag kan hoppas på en bättre framtid, trots att det ser mörkt ut. Inte konstigt att just orden "Tro, hopp och kärlek" är så väl använda jorden runt. Och att många har de orden på smycken, intatuerade på kroppen, skrivna i böcker...

Ibland vill jag skriva så mycket om hur jag känner i mitt hjärta, när det gäller mig och Gud. Hur mycket Han gjort för mig och vilken glädje och styrka Han ger mig varje dag. Det är inte så ofta jag är öppen om det. Inte ens för mina närmaste. Ni behöver inte vara oroliga... jag ska inte skriva så väldigt mycket om det, men just nu, när jag trots allt firat lite kinesiskt Nyår, har jag tänkt mycket på mitt liv och vad som betyder mest... och eftersom Gud är en så stor del i mitt liv, kan jag ju inte utelämna Honom, för då lär ni ju inte känna mitt riktiga jag! ;)

Nu ska jag gå och lägga mig så att jag kommer upp i morgon. Ha det så gott och än en gång: Ett Gott Nytt Kinesiskt Nyår på er! =)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Trodde inte jag skulle få det å bli ätbart, hihi :) men det blev det :) är ju helt annars när man gjort dom själva och inte köpt dom färdiga :)

Anonym sa...

Det är skönt att ha någon/något att hålla i handen genom livet.

Anonym sa...

Hej vännen
Jag hoppas att du sover gott nu.En riktigt fin kommande dag önskar jag dig.Kramar från Lillian

Anonym sa...

God morgon vännen! Då får jag väl önska dig gott nytt kinesiskt år. (oxens år )

Anonym sa...

I andra länder är det mer naturligt att tala om gud än här!Som vilket samtalsämne som helst.....

Anonym sa...

God morgon i stugan! Jag brukar försöka vara mot andra som jag vill dom ska vara mot mig :) Ha en bra dag :)

Anonym sa...

Det är den tryggheten vi alltid har med oss.=)
Jag hoppas också kunna ta del av dina ord. Att lämna gammalt groll bakom och gå vidare men det är inte lätt. Sånt ploppar ofta upp här hemma.
Jättebra att du påminde om motsatsen.
Ha det bäst Kram

Anonym sa...

Vad härligt att du har en gudstro som hjälper dig på vägen!!! Håll fast vid den :-)

*Kram*

Anonym sa...

Mycket fint skrivet!

Anonym sa...

ja det gäller att hitta sina fasta punkter i livet :) ja är glad att du funnit dina :)