lördag, januari 10, 2009

Japansk kultur

(Foto av Fru Pusselbit)
Sitter här med mitt Lapsang Souchong Tea (rökt svart te) och läser igenom alla olika tidningar på internet. Nu när det är Uppcon nästa vecka (16 januari), börjar artiklarna om Japan, manga, anime och så vidare dyka upp i Svenska Dagbladet. Vad sägs om "Världens äldsta 4-åring, Hello Kitty", "Japanboomen har bara börjat", "Långt borta och nära i cyberrymden" och "Banzaii! Gullegrisarna erövrar världen"?

I år förväntas det komma ca 3000 personer, vilket gör Uppcon i Uppsala till nordens största manga- och animekonvent. Naturligtvis ska min dotter besöka detta konvent! Hon har sett fram emot denna fest i över ett år och vi kommer att ha långväga gäster i vår lägenhet som sover över.

Veckan framöver blir intressant:
  • 14 januari, min man läggs in för operation
  • 15 januari, jag har min språkvetenskapliga tenta och min man opereras
  • 16 januari, de långväga gästerna kommer och Uppcon börjar
  • 18 januari, Uppcon slutar och en timma efter att det slutat ska dotter Pusselbit vara på karateträningen...

19 kommentarer:

oumberligating sa...

God Morgon Fru Pusselbit eller god middag både du och jag brukar vara uppe tidigt, underbar bild önskade att solen lös så här hos mig idag, skulle behöva lite extra energi! Ser att du prcis som jag har ett tufft schema framför dig, det fixar du självklart "skickar" lite mental energi (har lite över fast det skulle som sagt behövts mer). Ha det bra vi hörs och trevlig helg på dig. Mvh från Peter!

Anonym sa...

God morgon. Ingen sol än idag. Men igår var det toppenväder här. Var till Ludvika igår o handlade lite. Ha en bra lördag nu. Kram från Sita.

Anonym sa...

God förmiddag min fina vän :-)

Hoppas du får en underbar lördag !
Kramar Maria

Anonym sa...

låter somen hård vecka!!!
passa på att vila dig i helgen om du kan!
håller tummar åtår i veckan! kramis

Anonym sa...

Du har ju inte tid för migrän..

Anonym sa...

Mycket på gång, ja! Hoppas att du har möjlighet att ta det lite lugnt nu i helgen och samla krafter inför den kommande veckan - känns på nåt vis som om det kan behövas!? :-)

Ha det så jättebra!!!

Anonym sa...

Kommer inte in på dina länkar,ser ut såhär:Tyvärr har ett fel inträffat.
Välkommen till Svenska Dagbladet. Tyvärr har något hänt som gör att sidan inte kan visas.

Klicka här för att försöka ladda SvD på nytt.

Aktuell driftinformation.

Vill du skicka ett mejl till SvD:s webbredaktion, klicka här.

Anonym sa...

Vad roligt för jäntan din :)Å lycka till med operationen för mannen din!Får hoppas det är ett enkelt ingrepp och att han återhämtar sig snabbt.Jag har en dålig erfarenhet av min operation...suck..men är på G tillbaka äntligen.

Nippertippan sa...

Ja, det måste bli lite stressigt för er den kommande veckan. Hoppas operationen går smidigt och läkningen också. Mot slutet av veckan verkar det lite roligare. Tentaprestation mitt i all operationsförberedning... låter tufft! Gör så gott du kan, men du är bara EN människa...inte TVÅ;)
Här går tentaplugget precis så som du anar;)
Önskar dig en skön lördag! Ladda batterierna och några till extra att ha till hands inför den kommande veckan!!!!
Kramizar:)

Fru Pusselbit sa...

Det verkar som om hela SvD har driftstörningar just nu och därför fungerar inte länkarna dit. INGET hos Svd fungerar... men, när de fått ordning på det kommer man att kunna gå in på länkarna igen!

Anonym sa...

Du har inte funderat på att bli tévetare?

Anonym sa...

Är det bättre med migränen nu?
Själv är jag och bottentrampar i värkträsket idag. Men annars är det bra ;)

Anonym sa...

Det låter som årets största vecka! Som kalikå skriver har du nog inte tid med migrän. Hoppas att det går bra för alla er Pusselbitar och att dottern får ännu roligare än hon kunnat drömma om.
Jag håller tummarna för både det ena och det andra.

Anonym sa...

Hej! Hoppas din lördag är fin. Inget bra väder här duggregn. Intressant med Japansk kultur. Hallo Kitty är ok. kram

Anonym sa...

Hej!
Vad mycket som händer! Skall hålla båda tummar och tår för er att alltihopa går bra.
Erika
PS
sliter mitt hår* Strul idag också... vad jag har längtat efter er!!!

Anonym sa...

Hej vännen!
Nu har ett fullt schema framöver.
Jag ska tänka på er när din man ska opereras.
Ha en fin lördagskväll.

Anonym sa...

Jag råkar vara gift med en Japansk tjej och har varit i Japan ett par gånger nu. Om fascineringen med Japan måste jag säga att det är kul att alla inte bara dregglar över de senaste pojkbanden och vågar vara lite annorlunda. Men jag måste också säga att svenskarna har en förmåga att bara plocka ut vissa saker och ignorera resten. När får vi se porren i all manga egentligen?

Anonym sa...

Jag håller tummen för er att allt går bra för er nästa vecka. =)

Anonym sa...

ja de är en spännande vecka framför er. håller tummarna så för att op:n ska gå bra :)