söndag, augusti 17, 2008

Japansk flicka


När jag fyllde 16 år, fick jag denna lilla japanska flicka från min lika gamla brevvän, Hanako Matsui. Hon bodde i Tokyo, men köpte den till mig på sin skolresa till Kyoto.

Samtidigt berättade hon för mig att Kyoto grundades 794 som kejserlig huvudstad i dåtidens Japan. Efter 1185 fortsatte Kyoto att vara kejserlig residensort till 1868, då hovet flyttade till Tokyo. Kyoto är Japans viktigaste turistmål och är landets kulturella centrum med välbevarad arkitektur, rika konstskatter, trädgårdar och förnämliga traditioner inom japanskt konsthantverk.

Idag är Tokyo Östasiens ledande handels- och finanscentrum och dess börs hör till världens främsta. Innerstaden har ca8 650 000 invånare, men hela Stortokyo, som täcker en liten yta större än Skåne, har 35 miljoner invånare och är världens folkrikaste storstadsområde.

Tokyo grundades 1457 och drabbas ofta av lättare jordskalv.

Ha en så trevlig och skön söndag!! =)

11 kommentarer:

Anonym sa...

Gillar sådana här inlägg, där man lär sig något. Antingen nytt eller lite minnesuppfriskande ;)

Anonym sa...

Kul med lite historia!

Ja min sambo funderar nämligen på att börja tatuera själv men mötet i eftermiddag blev tyvärr framflyttat.

Anonym sa...

Tack för intressant läsning:) Fin flicka! Förstår att statyn betyder mycket för dig.
Ha det så fint!
Kram

Anonym sa...

Tänk vad en liten present kan sätta igång. Via den, fick du jättemycket intressant historia, som du förmedlar till oss/mig....sådant är kul, när det ena ger det andra....

Nippertippan sa...

Vad härligt med brevvänner!!! Och en som bor så långt borta. Har du fortvarande kontakt med henne?
Ha en trevlig söndag :)

Anonym sa...

söt liten porslins flicka. =) spännande tid då man hade brevvänner. man sprang för att kolla posten efter ett nytt brev. nuförtiden är de ofta mejl eller msn, inte riktigt samma sak. har kvar en brevvän. vi har visserligen varandras mejl och msn och telefonnummer oxo, men vi vägrar använda de elektroniska. de e nåt speciellt med brev :) vi har inte sets på över 5 år då hon bor kvar i finland när ja flyttade tillbaka till sverige för en 10 år sen.
sv- ja de e verkligen på såna här dagar man ska baka. nu har vi slängt ihop lite tigerkakor, och nu gräddas även brödet. en hel del tänkte ja frysa så har man lite gott om de skulle droppa in lite oväntat besök.
ja, ja tror de bara är nånting som folk fått för sej att de e grabbar som ska vara dom busiga. eller så är de bara oftast flickorna som kommer undan med sina hyss?
ja, håller med, de e som terapi dom där tysta timmarna där man får tänka för sej själv och bara njuta av tystnaden...

Anonym sa...

Nej, faktiskt inte, så det blev till att packa i ryggsäck och kassar och släpa hem på tåget... :-D

Anonym sa...

Har du sett filmen "En Geisas dagbok"? Det är nog en av dom bästa filmer jag sett. Mannen tycker också att det var jättebra. Boken var inte lika bra tycker jag.
Sv: visst var det kul med alla brevkompisar som man hade. Jag förstår att din syster slutade brevväxla med killarna. Tror dom att man är förlovad bara för att man brevväxlar??? =)

Anonym sa...

En intressant berättelse och en fin present!

Anonym sa...

35 miljoner människor, lika stort som Skåne? Jösses!

Anonym sa...

Fint inlägg. Vad den lilla porslinssaken måste betyda för dig! Den är ju fin. Nu fick jag lära mig lite idag!! Tack.