onsdag, augusti 20, 2008

Förkylt!


Barnen är på väg till sina skolor, jag har skrivit under papper (och läst igenom dem innan underskriften) och ska snart dricka lite grädd- och rabarberte. Ute är det fantastiskt soligt och 18 grader varmt. Jag är lite orolig för alla moln, de ser inte så vita och vänliga ut, snarare gråa och hotfulla...

Förkylningen har blivit sämre. Huvudvärk, halsont, heshet och en allmän känsla av att "flyga" omkring... fast jag ger mig inte, idag blir det tentaläsning. Imorgon kommer den stora och ångestfyllda dagen, då jag ska översätta en "enklare" text. Ha, det finns inget enkelt med den texten!

När jag gjorde sallad igår, skar jag mig på vänster pekfinger. Det påminner mig om den gamla goda tiden, när jag var au-pair i Väst-tyskland. Jag ordnade med maten varje dag och de hade också skärmaskin... Det fanns inte en dag utan att jag gick omkring med småsår av en kniv, jag var rent utav livsfarlig med knivar. Fast det var ju ingenting mot skärmaskinen som de skar upp allt bröd och all korv med.

En dag råkade jag nästan skära av höger pekfingertopp och toppen hängde lite i skinnet och blodet sprutade rejält. Hur kan det bli så mycket blod? Min au-pairpappa tvättade av allt ordentligt, blötte ned en bomullstuss med "Schwedenkräuter" (kryddat brännvin) och satte på såret och sedan lindade han in det ordentligt. Vi åkte aldrig in till läkare och i flera veckor använde jag plastpåsar när jag diskade, tvättade håret osv.

Allt läkte bra och idag har jag ett lite ärr som pryder fingertoppen. Nageln ser fin ut, det är bara på fingeravtrycket man ser ärret på 1 cm.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Skolan har börjat idag för barnen och jag sitter här helt ensam i lugn och ro, ska jobba ikväll mellan 5 och 10. Usch, vad du har skurit dig =(. Minns när maken gick sin möbelsnickarutbildning, vad jag plockade stickor!! *s*

Anonym sa...

Detta skulle du berättat tidigare. Du har fått gifta dig med min bror och varit gäst i mitt hem ett antal ggr,
utan att jag plockat undan knivarna men nu är det slut på dessa friheter här ska skaffas kodlås på många skåp ifall du skulle dyka upp!
Stackars min bror jag har många ggr märkt att han har ärr lite här o var med detta trodde jag aldrig om dig!!!
Svägerskan

Fru Pusselbit sa...

Tänk, vad man kan få reda på, när någon börjar skriva en blogg. När ska du börja skriva på din, kära svägerska? ;D

Anonym sa...

Oj det där måste ha gjort ont. Tur att allt förlöpte väl och att fingertoppen läkte så bra:)
Krya på dig nu!
Hoppas att molnen drar förbi. Här är det grått och regn snart tror jag.
Kram

Anonym sa...

Usch då, krya på dig!!

En föredetta väninna till mig råkade för övrigt ut med liknande "fingertopps incident" som du. Hon fick åka till läkare. Tog ett bra tag innan biten växte fast ^^

Kram på dig!

Anonym sa...

Hoppas förkylningen snart går över. Kram

Anonym sa...

se nu till att krya på dig fort

Anonym sa...

ja usch, de där med att skära finer är ju inte kul... mitt ex sågade av sej sitt pekfinger när vi var ihop. eller ja en del av ett iaf... man ska inte såga med gersåg och vara trött... *ajjabajja*

sv- hahaa, ja, vi kan lätt bilda en kör.. sen ringer vi bert karlsson och hör om inte vi får ett kontrakt.. hahaa! =D

Anonym sa...

Det gör ju ont att skära fingertopparna. Det gjorde jag ofta förr när jag jobbade på LM Eriksson vi satt och tog bort grader på telefoner bland annat. Krya på dig!

Anonym sa...

Hoppas du inte får någon större förkyldning, utan att det bara blir en gslång sväng..

Nippertippan sa...

Ush!!! Det där var hemskt!!! Ush...uh...Guuuuuuud vad hemskt...jag är såååå rädd för knivar, och det är hemskt bara att tänka på det du skriver.
Tur att det inte blev ännu värre för dig!