tisdag, augusti 05, 2008

Barn

Jag växte upp med och var äldst av tre systrar och en hel hög av kusiner, både på mammas sida och på pappas sida. Det gjorde att jag själv ville ha flera barn i vuxen ålder.

När jag väntade min son, mådde jag illa hela graviditeten igenom. Foglossning kom som ett brev på posten och det var mycket besvärligt att gå, speciellt när man skulle till toan på nätterna. Jag använde mig då av en strykbräda som stöd för att kunna ta mig fram...

Eftersom jag är under 156 cm lång, röntgades mitt bäckenbensbotten och det konstaterades att jag inte skulle kunna föda normalt, det var alldeles för trångt. Det blev kejsarsnitt 14 dagar innan beräknad nedkomst och allt gick bra, även om jag var lite medtagen efteråt och att bedövningen inte riktigt tog som den skulle. Jag kände när de tog ut honom ur kroppen och det gjorde fruktansvärt ont...

Vid min dotters graviditet, mådde jag fruktansvärt dåligt och spydde upp i stort sett allt. Det enda som jag fick behålla var frukt, grönsaker och bär. Jag kunde inte handla, för så fort jag såg kött spydde jag. Det var inte så lätt för min man och denna gång fick jag kryckor pga foglossningen.

När det blev dags för kejsarsnittet, hade jag värkar när jag åkte in på operationsbordet, vilket man ej bör ha... det var lite svårt att ligga såpass stilla, så att de kunde ge mig bedövningssprutan i ryggen...

Denna gång gick det inte lika bra. Jag förlorade massor av blod, livmodern vägrade dra ihop sig. Efter många droppåsar och blodpåsar lugnade det ned sig och jag överlevde, även om jag ett tag trodde att nu är det riktigt kört!

När jag skulle åka hem, fick jag träffa förlossningsläkaren och hon bad mig att inte skaffa fler barn. Hon trodde inte att jag skulle överleva ett till kejsarsnitt pga livmodern. Jag kände då att jag ändå kunde vara lycklig över att ha fått en son och en dotter. Fast visst hade det varit trevligt med fler barn...

(från Pusselbitarna på metrobloggen)


23 kommentarer

Tack för att du delade med dig av dina upplevelser. Vilken pärs! Kram
Skrivet av Liv 2008-08-06 kl 09:29
Pusselbiten dricker te ;) svarade 6 augusti 2008 klockan 11:34:
Håller med om att det var en pärs! =) Kram


Nja, jag vet inte...har två fina barn som jag är både glad och stolt över. Men lite jobbigt kan jag förstå att det känns när du vill ha mer barn. Ha det gott!
Skrivet av MICKAN 2008-08-05 kl 22:06
Pusselbiten dricker te ;) svarade 6 augusti 2008 klockan 11:37:
Jag ville nog ha mer förr, men nu räcker det alldeles utmärkt ;) (tonåren och så...)


Usch vad jobbigt du har haft det med dina förlossningar. Bra att allt blev bra tillslut.
Jag brukar säga att två barn räcker, jag har ju bara två händer.
Du får hoppas på många barnbarn=)
Skrivet av starling 2008-08-05 kl 21:00
Pusselbiten dricker te ;) svarade 5 augusti 2008 klockan 21:14:
Ja, nu ser jag verkligen fram emot alla barnbarn ;)


Ja, jag undrar verkligen vad som har hänt Gujan och hennes blogg. (Hon har väl inte råkat testa något av mina snigeltips och... Ja, du vet...)
Skrivet av Fröken Sparsmart 2008-08-05 kl 20:27
Pusselbiten dricker te ;) svarade 5 augusti 2008 klockan 20:31:
Undra kan man ju... ;)


Och så finns de de som säger att kejsarsnitt är ett lättare sätt att föda...

Oj då, du måste haft supertufft...

Skrivet av Fröken Sparsmart 2008-08-05 kl 20:23
Pusselbiten dricker te ;) svarade 5 augusti 2008 klockan 20:31:
Rätt så tufft var det...


Själv har jag haft två riktigt bra graviditeter och skulle gärna vara det igen, men men nu är det väl för sent
Skrivet av Locklig 2008-08-05 kl 20:11
Pusselbiten dricker te ;) svarade 5 augusti 2008 klockan 20:28:
Det beror på om du fortfarande har mens eller inte... ;)


Fy...vad hemska förlossningar. Jag bara undrar om hur rädd du måste ha varit när du svävade mellan liv o död just när du hade fött ett barn och hade ett till som behövde sin mamma...
Skönt att det slutade lyckligt :)
Skrivet av Nippertippa 2008-08-05 kl 19:38
Pusselbiten dricker te ;) svarade 5 augusti 2008 klockan 20:27:
Jag undrade verkligen hur det skulle gå framöver för de som överlevde... tycker också det är skönt att det slutade lyckligt! =)


Men usch *ryser* Har alltid föreställt mig förlossning som något hemskt smärtsamt, men verkar varit extra jobbigt för dig :(
Skrivet av Ecstasy 2008-08-05 kl 17:45
Pusselbiten dricker te ;) svarade 5 augusti 2008 klockan 17:49:
Det var ju ändå tur att jag kunde ta kejsarsnitt, annars hade det varit riktigt hemskt...


Svåra saker du gott igenom! Själv har det varit lätt att få mina fyra barn.
Skrivet av Syren 2008-08-05 kl 17:28
Pusselbiten dricker te ;) svarade 5 augusti 2008 klockan 17:39:
Mina systrar har haft det lite lättare än vad jag haft...


Oj då!
Ja, vara havande var ingen dans på rosor.
Spydde också som en gris hela tiden.
Och en del har aldrig mått så bra som när dom är gravida..
Men tur att du hann få en av varje sort i alla fall*L*
Ha en bra kväll!
Kram/Ciara
Skrivet av ciara 2008-08-05 kl 17:20
Pusselbiten dricker te ;) svarade 5 augusti 2008 klockan 17:28:
Ha en bra kväll du också! =)


Men åååh! Dels känner jag glädje för er skull att ni fick två barn och en av varje men dels känner jag att det var ju typiskt att det blev just så för er när ni hade kunnat tänka er fler barn.
Och det är ju alltid kul att glädja någon - med bilder t ex =)
Skrivet av Rospiggen 2008-08-05 kl 17:01
Pusselbiten dricker te ;) svarade 5 augusti 2008 klockan 17:11:
Nu är jag glad att vi bara fick två, men ett tag ville jag verkligen ha fler barn... Bra bilder blir man glad av!! =)


det finns ingen tredje sort, så du ska vara glad som fick en av varje
Skrivet av TipsLappen 2008-08-05 kl 15:54
Pusselbiten dricker te ;) svarade 5 augusti 2008 klockan 15:57:
Det är jag verkligen! =)


Ja det är skönt för oss båda, hade varit värre om man absolut hade velat haft fler barn!
Skrivet av nett 2008-08-05 kl 15:08
Pusselbiten dricker te ;) svarade 5 augusti 2008 klockan 15:22:
Det är sant!


Oj vilka förlossningar *får rysningar*. Har själv inga barn.
Svar: citronträdets blad luktar jättegott när man gnuggar det. Ligger det avramlade gröna blad på golvet så brukar jag gnugga en stund och bara andas in doften.
Skrivet av Frogprincess 2008-08-05 kl 14:46
Pusselbiten dricker te ;) svarade 5 augusti 2008 klockan 15:19:
Jag misstänkte det... jag älskar doften av citron! =)


Usch. Och att göra kejarsnitt är inte alls så "roligt" som vissa tror... Inte heller efteråt när man har ont som bara den, knappt kan gå och ändå måste ta hand om en bäbis och syskon.
Skrivet av Fröken Sparsmart 2008-08-05 kl 13:52
Pusselbiten dricker te ;) svarade 5 augusti 2008 klockan 14:12:
Nej, verkligen inte! Dessutom fick jag "sjukhussjuka" i såret efter första kejsarsnittet, så det var fruktansvärt att amma samtidigt... Det är en stor operation och idag har jag ett ca 30 cm ärr där det gjordes...


Oj, vilken pärs den där sista förlossningen...nej, visst kan du vara glad för de du har! Ja, nog är det något riktigt konstigt med kommentarerna!!
Skrivet av Fenixmona 2008-08-05 kl 13:24
Pusselbiten dricker te ;) svarade 5 augusti 2008 klockan 13:28:
Hoppas det nu blir bättre med kommentarerna och resten av bloggen!


Skulle ju inte vilja gå igenom det igen. 3 räcker och nu är de ju stora ;)
Skrivet av Diana 2008-08-05 kl 13:02
Pusselbiten dricker te ;) svarade 5 augusti 2008 klockan 13:08:
Nu när de är stora, vill man verkligen inte ha fler barn. Nu väntar man på barnbarnen istället, men jag hoppas att det dröjer lite till ;)


De första tre månaderna när jag gick med mina pojkar tålde jag inte lukten av mat så spydde jag, men sen mådde jag super bra, hade inte en sekunds migrän :) härligt... men sen fick jag en blödning och hamna på lassa, där låg jag med förvärkar i 6 dygn, aj säger jag bara orkade inte ett dyft till slut och när det var två mån kvar till den egentliga nerkomsten bestämdes det äntligen att det skulle snittas. Å vad små dom var :) Bestämde jag ville vara vaken och tyvär fick dom sticka om i ryggen, och tack vare den fick jag ligga pall två dygn efter förlossningen, men tyvärr så hjälpte inte det, så jag fick en fruktansvärd huvudvärk. Ett tag efter jag fått åka hem själv, fick jag störtblödning, jisses vad det forsade, så det var bara åka in igen och blev op, visade sig att det var bitar kvar från moderkakan, men sen blev jag bra från det. Men nu efteråt tror jag det blev nå mer fel, för jag har inte blivigt gravid igen... Sen skulle allt ha varit super om inte mina härliga gossar fick kolik och hade det tills dom blev ett år, den första natten dom sov, var jag helt säker på att dom hade dött för mig, jisses vilken panik då jag rusade till deras sängar och skakade dom :) Nu väntar jag på deras barn i framtiden.... men dom behöver inte ha bråttomt, fniss....
Skrivet av *tingeling* 2008-08-05 kl 12:48
Pusselbiten dricker te ;) svarade 5 augusti 2008 klockan 13:06:
Min son hade kolik och skrek dygnet runt, ända tills jag slutade med alla mjölkprodukter i min kost. Sedan var han ett helt annat barn. Dottern skulle ha mat varannan timma dygnet runt, hon var ett väldigt matvrak och ständigt hungrig och hon är det fortfarande ;)


jag kände också snittet, blev akutsövd. gjorde svinont.
har hittat en märkessköld. blå, med gult band, lite kunglig.
kram
Hej då från Gullan!
Skrivet av Gullan 2008-08-05 kl 12:18
Pusselbiten dricker te ;) svarade 5 augusti 2008 klockan 12:32:
Det är inte roligt med sådana förlossningar! :( Tänk, vad roligt att få känna sig lite kunglig ;) Kram


Svåra saker du gått igenom. Jag förlorade mitt första barn sent i graviditeten och det var tveksamt om jag skulle få fler barn men nu har jag min lilla och är så glad:) Det blev kejsarsnitt för mig också.
Kram
Skrivet av Tanten 2008-08-05 kl 12:02
Pusselbiten dricker te ;) svarade 5 augusti 2008 klockan 12:28:
Jag är glad över att du kunde få din lilla efter det du gick igenom vid den första graviditeten! Kram


Jag måste säga att jag har haft bra graviditeter, i den sista så fick jag reda på att jag bar på en njursjukdom (mådde bra trots det) och efter den graviditeten sa min läkare att nu får det inte bli fler barn för dig. Ganska enkelt kände jag för jag var färdig med mina tre barn kände jag. =)
Skrivet av nett 2008-08-05 kl 12:01
Pusselbiten dricker te ;) svarade 5 augusti 2008 klockan 12:27:
Vad skönt att du kände att du var färdig med barnafödandet. På något sätt kände jag så också, det var alldeles för besvärligt och farligt att skaffa fler...


Vad tråkigt att det inte blev fler barn!
Skrivet av AnniSaint 2008-08-05 kl 11:53
Pusselbiten dricker te ;) svarade 5 augusti 2008 klockan 12:22:
Ja, fast nu tycker jag nog att det är rätt så skönt att det bara blev två ;)


oj, graviditeterna har man nästan förträngt.. hahaa. känner igen både foglossning och illamående. klämde ut bägge dock vanliga vägen fast dom var stora, 5200gr och lillen 4600gr..

alltid lite riskfyllt med förlossning och operationer... man får tacka omde går bra. =)

Skrivet av Tuta 2008-08-05 kl 11:44
Pusselbiten dricker te ;) svarade 5 augusti 2008 klockan 12:20:
Ja, jag skulle då aldrig vilja vara utan mina barn, trots att det var så besvärligt med graviditet och förlossning =)

Inga kommentarer: