tisdag, augusti 12, 2008

En rolig sida om språk


När jag letade på internet efter vad Homonyma morfem är för något, råkade jag hamna på en så rolig sida! DOI, skapad av Norstedts Akademiska Förlag. Här kommer ett axplock därifrån:

12 roliga ord på norska och danska:

"1. Knurhår (dk) - morrhår

2. Knus (dk) - klem (no) - kram

3. Tummelumsk (dk/no) - vimmelkantig

4. Trussel (dk/no) - hot

5. Torskegilde (dk) - möte hos skattemyndigheten om självdeklaration

6. Tanketorsk (dk) - tankemiss

7. Cowboybukser (dk) - jeans

8. Grevlinghund (dk/no) - tax

9. Hissigpropp (no) - argsint person

10. Mosegris (dk) - sork

11. Skideballe (no) - skopa ovett

12. Springmadrass (no) - resårmadrass"

12 kommentarer:

Anonym sa...

Du hittade inte "pula??"
Just nu är jag skittrött på Metro. Jag kan inte ge kommentarer eller publicera inlägg. Kan ingenting. Tur att jag. har dig!!
Jösses, nu ramlade ett inlägg in x i taket!!

Anonym sa...

Det där var ju intressant!

Anonym sa...

Hihihi Kul att få lära sig nya ord!
Önskar dig en fin kväll!
Kram

Anonym sa...

Hahha, det var roligt. En sån söt liten pissemisse!!!

Anonym sa...

Hahaha! Då hade du haft världens dyraste skit! Hahaha!!:) *asg*

Anonym sa...

Vad betyder Homonyma morfem då? *kliar mig jättemycket i huvudet*

Fru Pusselbit sa...

Homonyma morfem = Morfem som ser likadana ut, men det rör sig om olika morfem. Morfem = Minsta betydelsebärande element i ett språk. (ban|an)... Jag vet inte om ni blir så mycket klokare... ;D

Anonym sa...

Herregud, jag har fått ett helt nytt ordförråd! *tränar sig på att uttala kanlleballe eller vad det nu hette*

Anonym sa...

Kul!

Anonym sa...

Den sidan ska jag ta en titt på, har du fått ordning på bloggkoll, jag har det inte

Anonym sa...

Kul.....och söt kisse!

Anonym sa...

hahaa, knus gillade ja =D