torsdag, september 18, 2008

Svåra tider

Japp, vi lever i en mycket spännande tid. Enligt alla tidningar har vi nu den värsta ekonomiska krisen sedan andra världskriget och ingen vet när det vänder. Både ekonomiska analytiker, politiker och vanliga Svenssons ser mörkt på framtiden. Det är nu man ska köpa aktier och investera i saker och ting, men hur gör man det utan pengar?

Denna tid är svår för många och det blir antagligen inte bättre framöver. Fast för oss som redan dragit åt svångremmen, blir det förhoppningsvis inte så mycket sämre, bara minst en vuxen i hushållet får behålla jobbet.

Det finns många saker att spara in på. Vi har tex. kommit på att det kostar dubbelt så mycket att köpa färdigt bröd, mot att man bakar det själv. Välkryddade soppor gjorda på grönsaker och rotfrukter är billigt att göra och att gå och cykla dit man kan är ekonomiskt bra och samtidigt välgörande för miljön, samt att man får gratis motion.

Eftersom jag redan har ett stort lager te och aldrig dricker saft, sparar jag in lite där. Böcker och tidskrifter kan man läsa eller låna gratis på bibliotek. Att träffa vänner hemma hos sig eller hos dem istället för att gå ut, sparar in en hel del. Jag har också kommit på att om man blandar ut sköljmedel med vatten (det är så tjockt), räcker det dubbelt så lång tid och då sparar man in pengar där också.

Att baka fikabröd istället för att äta chips och annat godis är billigare och man kan ändå unna sig lite gott. Ja, det finns många saker att spara in på och många bäckar små, blir till en stor å. Fast en sak skulle jag aldrig göra och det är att diska och återanvända plastpåsar och stryka och återanvända presentpapper...

17 kommentarer:

Anonym sa...

Visst kan man spara mer än man tror! Det är otroligt vad mycket man kan klara sig utan när man inte har pengar. Det bevisar väl bara att vi egentligen är ganska simpla varelser och många av våra behov har vi själva skapat. Kramar.

Anonym sa...

Min mamma diskade plastpåsar, det skulle jag aldrig göra. Kram från Sita

Anonym sa...

det är underligt hur mkt man kan spara och dryga ut kassan...

men man kanske ska sätt ane liten gräns så det inte går till överdrift...

I annat fall kan man ju tillverka saker själv...som t ex presentpapper...det gör en svägerska till mig...hon tillverkar även tvålar i present...

men som sagt man ska spara med måtta!

Anonym sa...

Eller kanske återanvända toapapper hehe ;D
Ja de finns mycket man kans par apå om man bara vill :)
Tack för krya påsig hälsningen :) De ska nog bli bra snart hoppas jag. :)

Anonym sa...

Du var uppfinningsrik du! :) Jag känner mig som värsta slösaren nu *skäms* Jag hatar att baka t.ex!

Anonym sa...

Visst finns det massor man kan göra för att spara in men samtidigt är det svårt att hinna med som man har det *suck*

Anonym sa...

Det är så trist att behöva tänka på pengar hela tiden! Hoppas att du blir världens bäst betalda översättare (eller vad du nu helst vill bli) när du är klar med dina studier!
Bönor är billigt också, och mättande.

Anonym sa...

Ja. om man ser över allt man gör, så visst finns det en del att dra in på. Jag tycker bara att alla barnfamiljer får det så tufft. Barn växer fort och ska ha nya kläder och dom är i vissa perioder hungriga hela tiden!
Sen finns det saker man aldrig skulle göra, men nöden har ingen lag!! Kram

Nippertippan sa...

Det var många roliga idéer. Visst går det att spara en slant om man tänker efter lite innan! Kram :)

Anonym sa...

Jag återanvänder alla plastpåsar...till kattbajs ;)

Anonym sa...

En vattenflaska, en t-topp, midjebälte, anteckningsblock, knästrumpor. Fina saker. Tyvärr inte i min size, men julen är snart här ;) Anteckningsblocket behåller jag till blogganteckningar ;)

Anonym sa...

Ja, vi får se hur det går....jag är van att snåla....

Anonym sa...

Det var många bra tips där, Tack!

Anonym sa...

Man kan nog lära sig en massa från hur de gjorde förr när de skulle spara in på en massa. Jag försöker att tänka ekonomiskt, eller rättare sagt jag är tvungen eftersom jag behöver varenda krona till min kommande operation.. ha en bra dag *kram*

Anonym sa...

åh ja, det är mycket man kan spara på. =)

Anonym sa...

Det där med sköljmedlet gör jag också! men jag sparar faktiskt på presentpapper - utan strykning.. vad gör man när man sparat in på det mesta?? Vi bakar också mycket själva, använder secon hand kläder osv. KRAM

Anonym sa...

*nickar gillande åt alla spartips*