måndag, september 15, 2008

15 september

  • Nationaldag i Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Honduras och Nicaragua.
  • 1830 - Världens första järnvägsstation, Liverpool Street station, öppnas i London, Storbritannien.
  • 1854 - John Hanning Speke dör, brittisk upptäcktsresande och upptäckare av Victoriasjön och Nilens källa.
  • 1857 - tar Timothy Alder från New York patent på sättningsmaskinen, vilket skulle glädja tidningar och tidskrifter över hela världen, genom att det nu blev mycket enklare att trycka dem.
  • 1890 - Agatha Christie, brittisk författare av främst detektivromaner, föds.
  • 1916 - sätter engelsmännen som första nation in stridsvagnar (eng. tanks) vid Sommefronten.
  • 1928 - Alexander Fleming upptäcker penicillinet.
  • 1935 - Nürnberglagarna införs i Nazityskland och innebär rasbaserad lagstiftning; judarna fråntas sina medborgarskap.
  • 1940 - kulminerar slaget om Storbritannien. Denna dag skjuter det brittiska jaktflyget ned 48 tyska bombplan.
  • 1949 - Konrad Adenauer blir Förbundsrepubliken Tysklands första förbundskansler.
  • 1950 - Amerikanska och sydkoreanska trupper under befäl av general Douglas MacArthur landstiger i Inchon, som då hålls av nordkoreanska trupper.
  • 1967 - har James Bond-filmen "Man lever bara två gånger" urpremiär.
  • 1969 - framför Deep Purple, med de nya medlemmarna Ian Gillan: sång och Roger Glover: bas, "Concerto for Rock Band and Orchestra" tillsammans med Royal Philharmonic Orchestra, på Londons Royal Albert Hall.
  • 1972 - Flygkapningen på Bulltofta, utförd av tre kroater. Kapningen var den första i Sverige och bidrog till att riksdagen antog terroristlagen 1973.
  • 1973 - Kung Carl XVI Gustaf blir Sveriges statschef vid 27 års ålder och han efterträdde sin farfar Gustav VI Adolf.
  • 1990 - TV4 har premiärsändning, en sändning som drabbas av skoningslös kritik.
  • 2000 - Olympiska sommarspelen 2000 invigs i Sydney, Australien (och pågår till 1 oktober).
  • 2005 - TV-kanalen TV4 Fakta har premiär.
  • 2008 - Från den 15 september kommer hastighetsgränserna på närmare 400 mil europavägar och viktiga riksvägar att börja ändras. 110 mil får höjd hastighet. Bland annat höjs hastigheten till 120 km/tim på 30 mil motorväg. På 275 mil väg sänks hastigheten.
(Fakta från Wikipedia, Vägverket och Östran)

19 kommentarer:

Anonym sa...

Det var mycket intressant där.
Ha en bra dag!!!

Anonym sa...

hej vännen...

samma här...tisdagen fullbokad...

skola mellan 9 och 15! sedan kommer det över några vänner, så ska vi mysa medan våra pojkar leker av sig...rollspel..

men sen är min vecka ganska öppen förutom 10-15 på torsdagen...skola igen...

men som sagt...ngn dag ska ju funka!

kram
/Bex

Anonym sa...

När du skriver så här blir jag ju sugen på att googla mer på historia - jisses när barnen ska läsa mer svåra ämnen, tur det finns google =)

Anonym sa...

Här får jag alltid lära mig en massa nya saker:) Tack!

Det är grått och trist här också. Nu kan jag inte begripa varför jag klagade när det var mulna sommardagar...de var mycket bättre än det här;)
Ha det så mysigt där hemma med levande ljus. Det gäller att göra det bästa av höstrusket. Ska nog tända ett ljus jag också:)
Kram

Anonym sa...

Det var bra att få den infon för mitt barnbarn fyller år idag kram lena.

Anonym sa...

oooj, har du suttit o letat upp allt det där, eller fanns det en färdig lista?? Himla intressant läsning ;)

sv:
ja, det har varit stora diskussioner om medicineringen, en mot alla ungefär. Det är så trist när folk bara ser sin egen sida, och egna upplevelser och gör det till allas. Jag har inte träffat på någon som inte fått ett bättre liv av concerta.

Skönt att höra att det funkar för dina nära med medicinering. Jag har också fått ett helt annat liv, utan att vara påtänd ;)

Anonym sa...

det har hänt en hel del som man inte hade en aning om :)

Anonym sa...

Jag säger som JesMol, varför inte måla alla trista betonghus i förorterna i lite roliga fäger? :)

Anonym sa...

Oj, mycket fakta. Kommer inte att komma ihåg ens hälften! Intressant dock med pencillinet, det blev verkligen en vändpunkt för behandling av infektioner.
Kram

Anonym sa...

Jag vet något mer som hände idag men det är privat.....but yes jag kommer alltid att komma ihåg 15 september....

Anonym sa...

41 år sen James Bond gjorde entré i filmvärlden!!! Jag dånar. Jag var och såg den filmen ca två veckor efter premiären. Jag får gå och dra nåt gammalt över mig:)

Anonym sa...

Käre nån...vad du vet och kan!!! =))

Anonym sa...

Det var en massa fakta på en gång

Anonym sa...

Det där var mycket fakta om den 15 september genom åren. kram

Nippertippan sa...

Det var många intressanta saker, faktiskt! Att kungen var bara 27 år gammal...Deep Purple konsert måste ha varit magisk med Royal Philharmonic. Kul att blicka tillbaka ibland. Det händer så mycket saker hela tiden.
Ha en härlig kväll!!!

Anonym sa...

Jag gillar fakta ;)
Det är alltid intressant att få en uppfriskning av kunskaperna.

Anonym sa...

Jag blir så allmänbildad när jag besöker din blogg hi hi
Tack för det!
Kram på dej vännen

Anonym sa...

Kommer bara in en snabb sväng och säger god natt

Anonym sa...

en händelserik dag denna dag :)