onsdag, september 17, 2008

Föräldramöte och framtida taktikval

(Foto av Fru Pusselbit)
Hmm... idag är det lika grått och trist, som det varit de senaste dagarna, men denna dag blir inte lika hektisk som igår. Jag var helt slutkörd när jag gick och lade mig vid 23-tiden.

Diskmaskinen är på, ljusen tända, Abbe har fått några spaghettistrån och snart ska jag sätta igång och baka lite grand. Det är lika bra att få det gjort.

Jag har försökt pumpa sonen på vilka han vill bjuda hem på sitt kalas, men han har lite svårt att bestämma sig. Han säger att det kan bli många och då säger jag att det gör inget, bara han bjuder hem folk!

På föräldramötet igår tog de bla upp att från och med 2010 kommer det att bli ett annat intagningssystem på högskola och universitet. Betygspoängen kommer också att beräknas på ett annat sätt. Om man har MVG i alla ämnena, får man 20.0 poäng. Sedan kan man få 2.5 poäng till, beroende på vad man valt att studera på högstadiet och gymnasiet. En person som vill bli läkare, måste veta det redan när han/hon börjar högstadiet och taktikvälja ett tredje språk, som de sedan fortsätter att läsa på gymnasiet. Om engelska B och matte D krävs, bör de ha valt att läsa engelska C och matte E. Då kommer de extra poängen... Och detta gäller för alla kurser och linjer på universitet och högskola som söks.

Problemet är väl ändå att när man är i 13-14-årsåldern, vet man inte alltid vad man vill bli. Då kan det bli så fel. Och detta sker också nu när alla barn i min dotters ålder redan slutat högstadiet och inte visste om detta. Om någon inte taktikvalt ett tredje språk i högstadiet, eller om den personen tyckte att tex. franska var urtråkigt och börjat läsa spanska på gymnasiet istället, är det svårt att få ihop alla poäng som krävs.

En annan sak är att så länge man går på gymnasiet och får IG i ett ämne, har man chans att tenta upp det och få ett G gratis. Efter gymnasiet får man betala 500 SEK/ämne man vill tenta upp till ett G. Om man har ett G betyg, får man inte tenta upp det till ett högre betyg så länge man går på gymnasiet. Det nya kommer sedan att bli att de som tentar upp sitt ämne efter gymnasiet, hamnar i en särskild ansökningskvot till högskola och universitet och det blir tuffare att komma in. De som slutar gymnasieskolan med lägst godkända betyg i alla ämnen premieras och har lättare att komma in på högskola och universitet än vad de andra har. Om det kan man tycka vad man vill, men det blir lite svårare för tex. komvuxelever att komma in på universitet och det kanske de som bestämt detta vill. Fast, då gäller det verkligen att man vet redan från 7:e klass vad man vill läsa på högskola och universitet...

14 kommentarer:

Anonym sa...

När jag är på alla mina barns föräldrarmöten, så snurrar det,tycker att alla säger olika vad som gäller hehe:)Jätte kul med lite kompisar som kommer ,ha det så bra kram lena.

Anonym sa...

Åh, hur ska man veta redan då vad man vill bli?? Fy så krångligt det lät!

Anonym sa...

Detta är INTE ett bra system!!! Inte är det lätt att veta vad de vill bli så tidigt!
Tack för ditt fina brev!
Erika

Anonym sa...

Det kommer nya bestämmelser hela tiden, lär kanske ändras igen då det är dags för min son. Javisst 163 det är inte så kort, men jag upplevde mig kortare innan än vad jag gör nu. *kram*

Anonym sa...

Jösses, hela systemet verkar ju helsjukt. Hur i himmelens namn ska en elev som kanske bara är 12 år kunna göra ett moget val om vad han/hon vill utbilda sej till

Anonym sa...

Det här systemet tycker jag inte alls verkar bra. Det kan ju inte vara lätt att veta vad man ska bli i den åldern.

Anonym sa...

Usch,det är alldeles för tidigt för stora beslut...hur kan man veta då, vad man vill sen?

Anonym sa...

Ja, det går skitsnabbt att baka på det sättet, jag gör alltid så nuförtiden :)

Anonym sa...

Det är inte fair att en unge på 13-14 år ska kunna välja inriktning och så blir det föräldrarnas val eller nåt tjusigt som låter bra i branets öron. Dom borde få vänta lite med att välja. Ha det bra!

Anonym sa...

ja, men det är ju hopplöst att veta som tonnåring vad man vill jobba med som vuxen.. ja vet fortfarande inte vad ja vill bli.. haha..

Anonym sa...

Hejsan förstår att du är trött....jag med efter dagens aktiviteter.... men jag har lite popcorn och en öl sparad bara till mig och i morgon är jag ledig och det är härligt!

Anonym sa...

Jag måste ha missat vem Abbe är... Du fick en mass info och tydligen fattade du den också. Det är minsann inte så lätt at ta till sig allt om extrapoäng, prövningar osv. jag tycker det är knepigt trots att jag jobbar på gymnasiet... Ha en god torsdag! KRAM

Anonym sa...

Vilken 7:e klassare vet säkert vad man vill bli???
Stackarna.

Anonym sa...

God morgon i stugan! Jisses vad jag är glad att inte jag går i skolan nu!! hur ska de flesta veta vad man vill bli redan i så unga år!!! fy farao.... Ha en bra dag :)