fredag, september 12, 2008

Detta har hänt!

(Foto av Fru Pusselbit)
Bilen är flyttad, min son börjar först vid 12.00, Abbe har fått sina spaghettistrån och här sitter jag med kanel- och äppelte.

Det är ett fantastiskt väder ute! Solen skiner från en klarblå himmel, det är 9 grader varmt och riktigt iskalla höstvindar blåser runt husknutarna!

Detta har hänt den 12 september:
  • 1683 - den turkiska belägringen av Wien hävs av kejserliga styrkor och med hjälp av bla. den polske kungen Johan III Sobieski, i slaget vid Kahlenberg.
  • 1745 - Ostindiefararen Götheborg går på grund utanför Göteborg och sjunker.
  • 1848 - Schweiz blir en federal stat.
  • 1873 - Börjar den första praktiska skrivmaskinen att säljas i USA.
  • 1906 - Den första flygningen i Norden, en 42 meter lång flygning, görs av dansken Jacob Ellehammer.
  • 1933 - Leo Scilárd, som väntar på rött ljus i Southhampton Row i Bloomsbury, kommer på ideen om kärnkraftsreaktionen.
  • 1940 - upptäcktes grottmålniningarna i Lascaux, Frankrike.
  • 1943 - Den fångne Benito Mussolini fritas från Gran Sasso d´Italia av den österrikiske Waffen-SS-officeren Otto Skorzeny.
  • 1959 - Sovjetunionen skickar iväg en stor raket till månen, Lunik II.
  • 1972 - sänker en isländsk kanonbåt två brittiska trålare ute på Nordsjön. Det här är den första allvarliga incidenten i det som senare skulle kallas torskkriget mellan de två länderna.
  • 1980 - Militärkupp i Turkiet.
  • 1989 - Inleds rättegången mot den för mordet på Olof Palme Christer Pettersson i Svea hovrätt. Pettersson frikändes och frigavs den 12 oktober.
  • 1992 - Nasa skickar iväg Space Shuttle Endeavour. Ombord är Mae Carol Jemison, den första Afro-amerikanska kvinnan i rymden.
  • 2001 - Australiens flyg, Ansett Australia, gör bankrutt och lämnar 10 000 anställda arbetslösa.
  • 2003 - Johnny Cash, amerikansk countrysångare och kompositör, dör.
(Fakta från Wikipedia, den svenska och den engelska, samt från lokaltidningen Östran)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Tack! Nu fick jag lära mig nya saker än en gång här hos dig:)
Jag förstår att Abbe gillar att sysselsätta sig med spagettistrån. Bra idé. Min Nymfparakit tyckte mycket om salta pinnar som jag plockade bort saltet från. Han åt dem inte utan smulade bara sönder pinnarna.

Härligt att ni har sol! Här är det så mulet och grått.
Ha en fin Fredag.
Kram

Anonym sa...

Tänk vad mycket det är man inte vet, jag borde googla bra mycket mer på allmänbildningsnyttiga saker än vad jag gör :P

Anonym sa...

*s* Visst är det fränt det trycket! Det skulle jag absolut kunna ha :)

Anonym sa...

Det är ju bara för trist när dom är sådär ju!

Jag har med märkt att metrobloggarna krånglat.
Tar evigheter att komma in på dom och hälften av gångerna får man skicka kommentarerna två gånger för det laddas aldrig klart!
Jätte fint va det här iaf!
Ska ändra länken till dej när jag skrivit klart här.

Oj vad mycket som hänt denna dagen.
Min älskade husgud Johnny cash!!!!!
*snyft* sorgligt!

Ha en trevlig helg vännen.
Varma kramar

Anonym sa...

Här hade vi ett fantastiskt väder i morse men nu... nja... inte riktigt fantastiskt men väder är det fortfarande ;)

Nippertippan sa...

Vad mycket det händer saker hela tiden! Det är ett intressant grej att titta tillbaka så där under en och samma dag fast flera år tillbaka... Vi har också haft jätte fint väder hela dan.
Ha en härlig fredagskväll och sköt om dig :)

Anonym sa...

Förstår att han älskar honom,han är/var så fruktansvärt bra och rolig!
Jag är oxå uppvuxen med hans musik mer eller mindre men fattade inte tycke för hans musik förren jag va i tonåren ungefär.

Anonym sa...

ojda vad mt som har hänt som man inte tänker på ofta.. =)

Anonym sa...

Tack för lite nyttig info om dagens datum - den 11/9 är det ju ingen som glömmer...KRAM

Anonym sa...

Sådant där är alltid kul att läsa!