onsdag, april 09, 2008

Yr och på darriga ben

Nu har jag kommit upp, men känner fortfarande av migränen. Har svag huvudvärk under allt, darriga ben, är lite yr, trött, har ingen hunger (men tvingade nyss i mig en smörgås), dålig koncentration, stort tryck över ögonen och trötthet + fortfarande lite ljudkänslig. Irriterar mig en hel del på datorns surrande Man kanske skulle ta och använda hörselsuddarna jag har på nätterna för att kunna sova...ja, det blev faktiskt lite bättre med dem

En del tror att man bara får migrän av stress. Det stämmer inte alltid. Jag har under några år försökt ta reda på varför jag får det och kommit fram till detta:

1. Väderomslag (vet ibland någon dag i förväg att det blir ett rejält åskoväder tex.)

2. Hormonförändringar

3. Lågt blodsocker (måste äta regelbundet)

4. Får inte sova för lite eller för mycket

5. Stress

Om man inte stressar, blir det svårare för migränen att komma. Om man stressar, blir det lättare att få migrän också vid punkterna 1-4. När jag levt under stark press och stress har jag kunnat ha migrän minst en gång/vecka i flera dagar, och anfallen har varit veckolånga och inte högst 3 dagar. Så visst är det viktigt att se över sitt liv och se till att man får så lite stress som möjligt. Fast hur gör man när det kommer en massa oförutsedda saker efter varandra i snabb följd och man inte kan påverka det själv? Man får försöka lösa det så bra det går... och försöka planera sitt och familjens liv utefter de förutsättningar varje familjemedlem har.

Kan bara säga att jag verkligen hatar att ha migrän och att jag inte önskar min värsta ovän att få det. Ibland vill man bara dö! Nu måste jag vila igen, är bara så trött...

(Hämtat från Pusselbitarna på metrobloggen)

Inga kommentarer: