söndag, april 13, 2008

Japanska dikter

I samma veva som jag studerade kinesiska på universitet kom jag i kontakt med kinesiska och japanska dikter. Det finns hur många som helst och de är så vackra! Här kommer ett litet axplock av japanska dikter:

__________________________________________________________

Hästen I

Där andra rida
går du, min make, till fots.
Ack, tag min spegel,
min halsduk, lätt som sländans
vingar, och köp dig en häst!

Hästen II

Ifall jag ägde
en häst, så räckte likväl
ej sadeln för två.
Vägen är stenig - låt oss
gå den sida vid sida!

_________________________________________________________

Mina Händer

Ack, sönderspruckna
av riströskning är mina
händer. Skall husets
unge herre i afton
ta dem igen - och sucka?

_____________________________________________________________

Dessa dikter kommer från Nara-perioden, Japan, år 710 - 793

(hämtat från Pusselbitarna på metrobloggen)

Inga kommentarer: