onsdag, april 16, 2008

Rik, men ändå inte...

Idag kom beskedet om utbetalningen av vårdbidraget från försäkringskassan. Det var lite mer efter skatt än jag hade beräknat och det var roligt! Jag gick in på internetbanken för att föra över det till sparkontot för att få lite ränta på det också, men såg inte summan någonstans. När jag tittade efter mer noggrant på utbetalningsbeskedet fick jag kalla kårar efter ryggraden. Jag kände inte igen kontot de satt in pengarna på...

Efter lite detektivarbete fick jag fram att det var ett mycket gammalt konto i en helt annan stad som inte använts de senaste 10 åren. (Svårt att ta ut pengar från det) Mitt nya konto har de haft i 10 år och som redan använts flera gånger för att betala ut barnbidrag på och ibland bostadsbidrag osv. Vad har hänt? Efter att ha varit nr. 90 i kön och väntat länge på att få prata med försäkringskassan, sa de att jag ska prata med banken om detta för att få pengarna till det konto jag vill ha dem på. Dessutom ska jag skicka in ett papper till försäkringskassan där jag fyllt i det konto jag vill ha mina framtida utbetalningar. Fast de redan har det kontot, fast de redan betalat ut allt annat dit osv. de senaste 10 åren. Jag blir så trött...

Imorgon ska jag ha läst ut ca 330 sidor och vara pigg och alert på föreläsningen. Vi har ingen tenta i litteratur, vi måste vara där och prata intresserat under hela den 2 timmar långa lektionen istället. Jag hinner inte ordna med de här pengarna just nu och det känns inte kul. Får göra det efter föreläsningen i morgon istället, men jag är lite upprörd när jag tänker på allt. Måste alltid allting krångla?

Ordna upp ett bekymmer och det håller hundra andra från livet. (Kinesiskt ordspråk)

(hämtat från Pusselbitarna på metrobloggen)

Inga kommentarer: