söndag, februari 01, 2009

Rosa taxibilar

Tar en liten paus framför datorn...

Igår kväll såg jag ett så intressant program på Kunskapskanalen. Det handlade om rosa taxibilar som körs av kvinnor, för kvinnor i Dubai, Förenade Arabemiraten. I och med detta kan kvinnor komma ut lite mera och känna att de inte är så instängda i sina hem. De kan åka och shoppa, de kan ha ett eget företag, de kan jobba hemifrån osv. utan att behöva ha någon man med sig. Det är det första Gulflandet som har taxi enbart för kvinnor och det har fallit väl ut.

Vi får väl hoppas att det sprider sig och att det gör att kvinnorna i dessa länder blir lite mera fria än vad de är nu. På något sätt skulle jag önska att det också fanns här. För det händer ibland att kvinnor blir våldtagna av en taxichaufför när de ska hem från jobbet, festen eller krogen och skulle det finnas speciella rosa taxibilar för just kvinnor som körs av kvinnor, då borde det ju bli lite säkrare...

Nej, nu måste jag fortsätta!

15 kommentarer:

Anonym sa...

Det vore något för alla kvinnor som är ute sent ensamma. Kram från Sita

Anonym sa...

Ahh.. han lurade mig bara till att tro att gylfen var nere ;) Jag skulle gärna vilja se rosa taxibilar runt om i världen *kram*

Anonym sa...

Inte någon dum idé alls - undrar om det skulle vara lönsamt? Finns det så många ensamma kvinnor som åker taxi, eller är det för dyrt?

Lallis - liv och leverne sa...

Ja, det vore ingen dum idé alls.
Kram Lallis

Anonym sa...

Men vilken färg ska det vara på taxibilarna för att chaufförerna ska känna sej trygga!? Det är ju för hemskt med alla rån (och t o m mord!!!) som sker på dem, och även på busschaufförer... :-/

Anonym sa...

Hoppas att det blir än mera friare än vad de är. kram

Anonym sa...

Ja det låter som en toppenidé ju.
Hoppas din helg varit bra...

Anonym sa...

Jag blir rent utsagt förargad av att läsa om orättvisor mot kvinnor. Tänk om jag var tvungen att ta med mig min sambo eller pappa för att jag skulle veckohandla på ICA? Nä, vi är alla människor med lika värde. Så fram för med girlpower!

Anonym sa...

jo det var flera filmen, men man drar ju ögonen mot textremsan, hihi

Anonym sa...

Det har varit en riktigt skön dag tillsammans med hundarna.Nu har vi tittat på Beck filmen.den var riktigt bra.
natti...natti

Anonym sa...

Så är det ju förstås. Det är lite kul att vara tillbaka men vi får se hur mycket det blir, är så mycket annat som ska hinnas med i det riktiga livet liksom :-D Vad jättefin din blogg blivit förresten!

Anonym sa...

Så är det förstås. Lite kul att vara tillbaka iallafall även om vi får se hur mycket det blir just nu. Vad fin din blogg blivit förresten!

Anonym sa...

Ja det var bra tänkt... rosa taxi.

Anonym sa...

Vad kul med rosa taxibilar.
Jag håller med dej dessa kvinnor behöver få mer status i samhället.
Kanske är det här en början!

Anonym sa...

ja det måste kännas som en frihet i dessa länder med just dessa rosa taxisarna... menar kan inte vara kul o vara instängd i hemmet så där som dom många ågnger är :(