fredag, februari 13, 2009

Dotter Pusselbit

(Bild från bloggen Varsågod)
Dotter Pusselbit grät i morse och ville inte gå till skolan. Hon tyckte att det var för stressigt där. Jag insåg att hon inte var i kondition att "tvingas" iväg, så jag sa till henne att jag skulle sjukskriva henne, att hon skulle sova ut och att vi sedan skulle pratas vid. Hon var väl inte så pigg på att vi skulle prata med varandra, men jag sa att det måste vi göra.

När hon sovit till efter klockan tolv, fick jag upp henne och medan vi åt havregrynsgröt tillsammans, pratade vi en hel del om livet, stressen i det och vilka val vi gör. Det kröp fram att hon ett tag funderat på att byta linje. Att hon nog hellre vill läsa till kock och att de ämnen som hon läser nu... ja, det är i stort sett bara japanskan som är roligt.

En gång hade jag sagt till henne att det kan vara bra om hon funderar över vilket jobb hon vill ha framöver och om det ska passa hennes sömnvanor. (Hon är en kvälls- och nattmänniska... som jag). De flesta kockar har sena arbetstider och att laga mat tycker hon väldigt mycket om. Jag nämnde något om att kockyrket kan vara väldigt stressigt, men tycker man om det man gör och har roligt med sina arbetskamrater, kan man klara av det. Sedan är det ju internationellt också.

Hon verkar lite lugnare nu och jag har bett henne prata med sin syokonsulent i skolan, för att komma på hur hon ska göra rent praktiskt med allting. Sedan ligger hon efter med en del inlämningar i olika ämnen och eftersom det är sportlov nästa vecka, kan hon ju passa på att göra färdigt en hel del av dem... hon höll som tur med mig!

Vi pratade lite grand om att ha en mor-dotterdag någon gång framöver. Det var så längesedan nu. Hon skämtade om att vi skulle åka till Stockholm för att shoppa loss i väsk- och skobutiker, speciellt högklackade skor... det är så "oss"! ;) NOT

Nu får vi börja röja här. Min syster med familj ska inte behöva ligga på datordelar, dammråttor och andra ospecifika saker när de kommer förbi i morgon!

Ha en fortsatt trevlig och underbar eftermiddag och kväll! =)

20 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ju så jobbigt för dom att välja, dom är ju så små fast dom slängs ut i vuxen livet och skall VETA vad dom skall bli.... jag lider med dom. Min har bytt, fick gå ett år i "onödan" Summering får gå ett år längre än sina jämnåriga. Men valet är nu rätt!! Tre år är lång tid. Jag förståår att dom tröttnar..
Stackars våra barn. Vad skönt att din dotter har en sån förstående mamma som dig <3<3<3

kram wme

Anonym sa...

Vad skönt att ni kunde prata ut så tösen känner sig lugnare.. Hoppas eran fredagskväll blir super!!

Anonym sa...

Hoppas ni hittar något kul på mamma/dotter dagen. Kram från Sita.

Anonym sa...

Så fint att hon har en förstående mamma! Och vilken underbar bild du hittat att illustrera med.
Kram

Anonym sa...

Åhh det skär alltid i ett mamma-hjärta när ens barn mår dåligt men det löser sig säker nu när hon lättat sitt hjärta för dig.
Ha en fortsatt mysig fredag kväll
Kram

Anonym sa...

Det är inte lätt att vara barn och inte heller så lätt att vara vägledande och vuxen.

Anonym sa...

Det låter mysigt med en mor-dotter-dag =)

Anonym sa...

Det var väldigt bra gjort av dig!! Vad roligt att ni kunde prata, tänk vad det är viktigt!! Min 15-åring funderar också på vad hon vill bli, o har sagt att hon behöver ett jobb där man inte behöver gå upp tidigt på morgonen:) Hon är också en kvällsmänniska, precis som resten av vår familj!! Roligt att höra att din dotter fått prata ut om vad som trycker henne, o hoppas att hon kan få ordning på allt o gå i den riktningen hon känner att hon vill gå! Roligt att hon VET litegrann vad hon vill, åtminstone!! Många, de flesta kanske, har ju inte en aning i den åldern!! Jag vet att jag inte hade det... vet fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir stor... Oj, det blev en lång kommentar. ville bara tacka för alla trevliga kommentarer på min blogg!! Det är väldigt uppskattat!! Ha en trevlig helg!!

Anonym sa...

sådana där dagar är så vansinnigt betydelsefulla, när man tar sig tid att sitta å prata med varandra!
man tror ju oftast att barnen växer ifrån det för dom tycker det är pinsamt men sen kommer dom igen....
skönt ni pratat och kommit fram till nya saker!
krams

Anonym sa...

Ville bara tala om att jag kör en liten Valentine-tävling för att tacka för uppmuntrande ord och skratt, och du borde definitivt vara med, fru Pusselbit!

Anonym sa...

Åh, jag blir alldeles varm inuti när jag läser. Du gjorde så rätt! Ibland behöver man samtal så där även om man inte tror det innan.

Pockethexan sa...

Jag förstår precis hur ni har det vi gör också de där "nödlösningarna" ibland.
Min 15-åring går nu i 9-an o ska välja gymn. före den 16/2 så vi har haft många mor/dottersamtal om gymn. val och gjort omval, men nu verkar det vara den privata skolan Jensens gymn. som ligger överst på listan just för att hon också är nattmänniska o de har ena v. förm. sen nästa v. em då har man varannan v. som är rätt. Kanske det skulle kunna vara något för er, Jensens finns i många större städer så kanske det finns en nära er.

Ni har en väldigt härlig layuot på er sida, man blir glad!

Kramis/sagt av Hexn själv

Anonym sa...

Fy vad jag minns att det var jobbgt att veta om man hade gjort rätt val i gymnasiet! Din dotter är inte ensam om den pressen! Hoppas ni får en mor+dotter-dag snart!! Kramar

Anonym sa...

hej..va skönt att ni kunde ha ett mamma/dotter samtal..min äldsta son går ju o utbildar sig till kock..han tycker det är en suveränt rolig linje.hoppas det kan va nåt för henne också. Tack för hälsningen.mår lite bättre nu i alla fall..hoppas ni får en mysig helg nu allihopa. kram Bittan

Anonym sa...

Härligt med mamma/dotter dag. Då fick ju hon prata ut vilket kan kännas skönt. Ha en fin kväll.

Anonym sa...

Du är klok du, Fru P. Det är sannerligen inte alltid så lätt att vara förälder...eller dotter, men det känns som om ni tillsammans är på väg att klara det här bra.
Trevlig helg till alla er pusselbitar.

Anonym sa...

En sådan underbar bild. Att veta vad man vill bli, är inte alla förunnat. Det är inte på samma sätt nu, som på 50-, 60-talet eller tidigare. Då utbildade man sig till något, som man sedan jobbade med fram till sin pension. Nu svänger marknader och konjunkturer, så man får anpassa sig därefter. Det kan medföra, att man måste utbilda sig flera gånger och jobba inom helt olika områden under sitt liv. Du ger din dotter fin stöttning.

Anonym sa...

Kära Fru Pusselbit - har du inte varit inne och hämtat din utmärkelse än?! Jag ser ju att du haft fullt upp - så du är förlåten. Så skönt att du och dottern KAN prata och kan hitta bra lösningar på hennes bekymmer.
KRAMAR och trevlig helg

Anonym sa...

Vad bra att ni talade om det,men om skolan inte känns bra tycker jag hon gör rätt i att be om råd hos syokonsulenten.Mina gymnasiebetyg blev ej de bästa då jag tvingade mig igenom det sista året..önskar nu idag att jag valt annan linje.kul att du tittade in och tack för uppmuntran.kram

Anonym sa...

Jag sitter och ler med hela ansiktet. Känner så väl igen det din dotter går igenom. Vår son hade samma vånda för, hjälp, 18år sen. Det var en orolig tid, men det var det bästa som kunde hända, nu ser man det med facit i hand! KRAM och ett stort LYCKA TILL till dottern.