fredag, februari 20, 2009

Inför bokrean

(Foto av Fru Pusselbit)
Det är ett fantastiskt soligt väder ute, men ca 9 minusgrader... brrr!! Sonen har precis kommit upp ur sängen och det är nog frukosten som hägrar just nu. Klockan 12.00 ger sig jag och dottern iväg in till La Stada för hårklippning, son Pusselbit har ingen lust att lämna hemmet just idag. Han tycker inte att hans hår är tillräckligt långt för att klippas ännu ;)

Just nu sitter jag med mitt glöggte och njuter och innan jag hamnade här vid datorn, tittade jag igenom reklam från olika håll som tar upp den stora bokrean den 24 februari.

Vad sägs om Dick Harrisons "Slaveri - Forntiden till renässansen"? Jag har redan hans bok om "Stora döden", som handlar om pestens framfart över hela världen vid olika tider... Sedan ska jag se om "Den stora Muren, Kinas historia under 3000 år" av Julia Lovell är något för mig.

Sedan har jag inte läst en enda bok av Alexander McCalls böcker... men, jag har länge tittat på dem i bokaffären. Något som också är intressant är alla böcker om "Rensa i röran", "Uppåt väggarna" och "rensa, röj & förändra, 101 steg mot ett bättre liv". Ibland undrar man hur det kan bli så mycket saker hemma hos en och en sådan oordning. Fast mycket kan ju också bero på hur man organiserar upp allt och hur man rensar ut saker allt eftersom.

Eftersom jag är en mycket stor novis inom trädgård och odling, är det kanske ett måste att införskaffa en bok som tex. "Annas örtagård", "Köksträdgården" eller "Trädgård, så gör du". Och vad sägs om boken "Brödälskare, en inspirationsbok för hemmabagare" eller "Mera maffiga muffins"?

Med tanke på min ekonomi bör jag nog hålla mig ifrån bokrean och jag önskar er en underbart härlig fredag! =)

20 kommentarer:

Anonym sa...

Bokrean är lika fantastisk som plågsam...såååå många böcker jag vill ha men det går inte att köpa allt...tack och lov så finns ju biblioteken =)
Ha en fin fredag!

oumberligating sa...

Låter verkligen som du har många fin boktips pågång, "Lilla Frun" är ganska dålig nu så orkar du skriva en rad på www.pockethexorna.blogspot.com och berätta vad du sen köpte så blir hon glad, det vet jag. Ja, du har ju ditt att "kämpa" med också, så därför vill jag passa på att önska dig en skön och fin helg mvh från Peter!

Anonym sa...

Hejsna!

Bokrean har varit ett givet inslag varje år ända sen jag var liten. Men det har blivit färre och färre köp - kanske för att det helt enkelt inte finns plats för fler böcker i min bokhylla!? <:-)

Allt möjligt och omöjligt sa...

Så kul med bokrean. Jag brukar alltid stiga upp ett par timmar tidigare, sen hänger jag på låset till Åhléns för att komma in bland de första och kunna handla i lugn och ro. Det är liksom en årlig grej som blivit tradition för mig. Kram Eva

Anonym sa...

Hoppas att Du och din familj får det bra samt att håret blivit snygt efter klippningen.

Anonym sa...

Hej!

Anonym sa...

Jag har bläddrat lite i katalogen men som du vet har jag köpstopp :-)

Anonym sa...

Finns ju en hel del böcker på biblioteket som tur är för den som har knapert i plånboken. Hoppas att du får en trevlig helg *kram*

Anonym sa...

Hej..ja visst ärd et roligt med bokrea..man kan nästan förköpa sig...här var det - 10 grader i morse..jädrar va kallt!! ha en mysig helg nu! Kram!

Anonym sa...

Bokrea är alltid lite farligt;) Jag har en liten utmärkelse till dig hos mig!!

Anonym sa...

...så sant, så sant! Gick igenom ekonomin innan köpet av huset och ja, här finns inte heller pengar. Får prioritera möbler och inredning...även om böcker kan bli inredning!;)
Erika

Anonym sa...

Mc Calls böcker har jag läst- verkligen värda att läsa!

Anonym sa...

Om jag inte hade sådana problem med att ha minst fem, sex halvlästa böcker överallt i huset som jag sakta läser färdigt så skulle det vara kul att köpa på sig lite fler böcker. Måste lära mig att avsluta dem jag börjar!

Kram systra di!

Anonym sa...

Brödbaksboken verkade intressant! =)

Ha en bra helg! Kram

Anonym sa...

Det är ju fint med bokrean tycker jag. Jag har en hel del böcker om trädgård och många andra också. Köper böcker ofta till barnbarnen. Igår fann jag en fin bok i soprummet där jag arbetar och den var hur fin som helst. Boken är Åsa Larsson och den heter Svart stig. kram

Vicki sa...

Vad händer hos er i helgen? Blir det melodifestivalen?

Vicki

Anonym sa...

Jag har också bläddrat i lockande kataloger idag! Visst finns det en hel del man vill ha. men som du skriver - pengarna räcker inte. Hos mig är det ingen plats i hyllorna heller och jag KAN inte slänga böcker, inte ens pocket! KRAM

Anonym sa...

God morgon i stugan! Är lite synd att böcker har blivit så dyra, men bibblan finns ju som tur är, där kan man ju finna de flesta böckerna som finns. Brukar kolla in böcker på loppisar också där kan man få tag på mycke billigt. Ha en bra dag :)

Anonym sa...

God förmiddag.

Anonym sa...

ååh de e en av favorittiderna när bokrean kommer igång, har läst allt i hylllorna nu o oj va ja ska tra mej en eftermidda eller två o springa i diverse bokaffärer =D

sv- jag är tacksam för dina långa rader, skönt att läsa om hur nån annan klarat av de så väl, och de peppar en själv att inte gräma över de. tror oxo, har alltid gjort, att alla ska behandlas indivituellt oavsett syndrom av olika dess slag eller inte. och att en person är inte en diagnos, utan de gäller att helt enkelt göra de bästa av saken enligt dom förutsättningarna som finns, att lida o tycka synd om i allt för stor skala hjälper varken en själv eller andra, bara o blicka fram o ta de som de kommer på bästa sätt.
ha de så fint, kram