fredag, maj 30, 2008

Picknick och träff med vänner

Vilken underbar dag det har varit! Varmt, skönt, soligt, fågelkvitter, blommande träd, buskar och doftande blommor i blomsterrabatterna...

Det var så roligt att träffa min kompis i parken, det är nästan två månader vi sågs sist. Vi hade mycket att prata om, hon om sin familj och jag om min. Det är så svårt att hitta böcker på spanska här i Sverige, men inte i USA. På Walmart köpte jag en underbar receptbok på kakor, tårtor osv. allt bara gjort med choklad. Dessutom var det fantastiska bilder i den, man ville äta allt på en gång. På The Used Book Shop fann jag "Kycklingsoppa för själen - för kvinnor". Hon blev väldigt glad för dem och nu hoppas jag att hon någon gång framöver bjuder mig på massor av goda saker gjorda av choklad...

Efter att vi hade ätit färdigt och pratat en hel del, gick vi vidare till min indiska kompis på BB. Där fanns redan en massa besökare, men vi fick plats allihop. Tänk, idag har jag fått hålla i en två dagar gammal, liten, underbar och söt baby Hur kan något så litet och näpet, trollbinda så många?

På vägen hem passade jag på att titta in på Indiska. Det är alltid lika roligt, även om man inga pengar har... och extra roligt om man inte släpar med sig en surmulen familj som står och stampar och frågar när vi ska gå vidare.

När jag kom hem, gick jag förbi min uteplats. Det var väldigt vad mycket citronmeliss jag har! Jag har en bok där man kan läsa om olika läkeörter. Enligt den är citronmelissen avslappnande och bra mot migrän (passar bra i mitt fall), sömnlöshet och yrsel. Varmt te på denna ört är avsvällande, antimikrobiellt och bra vid förkylning, influensa, luftrörsinfektioner, astma och hosta. Den är också febernedsättande. En stark infusion i badvattnet dämpar överaktiva barn och ger god sömn. Örten är också bra mot PMS, smärtsamma menstruationer, oro och depression, urinvägsinfektioner, dåligt minne och koncentrationssvårigheter. Nu när vi har så mycket av det här, kanske man borde göra stora sallader och äta varje dag... det verkar ju vara bra för allting!

Nu ska jag dricka svart te med hallon. Ni kan ju titta på hur koffeinet är sammansatt.


(från Pusselbitarna på metrobloggen)

Inga kommentarer: