måndag, maj 26, 2008

Sömn

När jag jobbade nätter och kom hem från jobbet på morgnarna, var det ibland lite extra intressant. Ibland var ytterdörren inte ens låst, min man hade glömt att låsa den innan han gick och lade sig. Om den var låst, kunde han ligga och sova med lampan tänd och en bok på magen. Det hände också att han och barnen försovit sig och jag fick väcka dem. En gång ringde jag från min mobiltelefon varannan minut under en halvtimmas tid på vägen hem. Ingen svarade. När jag kom hem låg alla och sov sött och det var inte ett trevligt uppvaknande de fick...

Min man har oerhört svårt att vakna. Om jag inte fanns där och väckte honom var och varannan morgon skulle han komma försent till sitt jobb fler gånger än som hänt hittills. Vi har funderat på att sätta ut väckarklockor över hela lägenheten, men frågan är om han över huvud taget skulle vakna. Han vaknar inte ens av sin väckarklocka bredvid honom. Det gör jag...

I natt har min man hållit mig vaken genom sitt snarkande. Det hörs otroligt mycket, trots att jag har hörselsuddar. Sovrumsfönstret är öppet nuförtiden och jag undrar hur många som går förbi och hör honom... Det blir ju lite värre när han är förkyld också Dessutom har han så svårt att somna på kvällarna och han måste sova för att må bra. (Kan få epilepsianfall annars). Därför tar han insomningstabletter de dagar han jobbar för att vara säker på att han ska få sova ordentligt. Det gör också att han snarkar mera...

Det här är ett problem, inte bara för honom, utan för mig också. Jag blir väldigt trött när jag inte kan sova ordentligt och vaknar från och till under natten. När jag jobbade nätter och sov på dagarna, sov jag mycket bättre, trots att det var ljust ute och mera "dagsljud". Funderar på att övertala honom att prova det där från apoteket som man stoppar i näsan för att snarka mindre. Det kanske hjälper...

(från Pusselbitarna på metrobloggen)

Inga kommentarer: