onsdag, juli 09, 2008

Två brev

Har precis gått igenom dagens post på två brev till mig. Det ena är från miljonlotteriet och de vill att jag skall börja prenumerera på dem. Det tänker jag inte göra. Det andra brevet är en inbjudan till 1983 års avgångsklasser på den skolan jag gick på när jag slutade nian.

Min skoltid var inte lycklig. Jag hade inga kompisar och det var inte bara barnen i min klass som mobbade mig, de i klassen över och de i klassen under gjorde det också. Om det inte räckt med det, de gick också på mina systrar och kusiner, bara för att de var släkt med mig...

Jag flydde till böckernas värld för att överleva. Läste minst 2 böcker/dag under lång tid och gjorde alla läxor mycket ordentligt, vilket resulterade i bra betyg.

Efter avslutad grundskola hade jag ingen som helst kontakt med mina plågoandar förrän för ca fem år sedan. Då gick jag på ett 20-årsjubileum. Det var rätt så intressant, faktiskt. I stort sett ingen hade flyttat från det lilla samhället, de hade gift sig med varandra och tagit över sina föräldrars jordbruk. Ingen av dem hade en längtan efter vidgade vyer och det som chockade mig allra mest, var att de inte hade förändrats det allra minsta! Samma klädstil, samma tankar, i stort sett samma livsstil osv. Jag tror inte att de har förändrats så mycket från då till nu. Jag tänker inte betala 285 kr. + resa i oktober för att gå dit och träffa dem, jag kan göra något roligare för pengarna!!

(från Pusselbitarna på metrobloggen)


20 kommentarer

Fy när jag läser om din skoltid ryser jag... Blev själv mobbad - men "bara" i ettan o tvåan sen flyttade vi och det blev min rädning.. Att läsa och vara duktig har alltid varit min melodi också.... inte konstigt att man är den man är kanske. Du liksom jag har kommit längre än många gamla klasskamrater genom familj och utbildning! KRAM
Skrivet av eva-marie 2008-07-11 kl 20:34
Pusselbiten dricker te ;) svarade 11 juli 2008 klockan 23:18:
Tja, jag flyttade till mobbingen... håller med, vi har kommmit längre och kanske är lyckligare i dag än vad de är. Åtminstone behöver vi inte tänka på att vi mobbat några. Kram


Helt rätt! Åk inte dit. Känner igen det där lite grann. Inte i samma utsträckning dock. Men upplever att "plågoandarna" är de som blir kvar i samma gamla vardag. Själv har man blivit starkare och vågar ge sig ut i livet med mycket nyfikenhet och skinn på näsan:)
Skrivet av Daniela 2008-07-10 kl 21:19
Pusselbiten dricker te ;) svarade 10 juli 2008 klockan 23:39:
Håller med i vad du säger!


Finns ingenting värre än mobbing! Men, det måste vara skönt för dig att se att du kommit någonstans, medans de stått kvar och stampat på samma ställe.

Förresten, har du varit här: http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.175593 ?

Skrivet av AnniSaint 2008-07-10 kl 09:46
Pusselbiten dricker te ;) svarade 10 juli 2008 klockan 10:10:
Ibland undrar man ju varför de inte vidgat sina vyer lite mera? Jag följde nyfiket din länk, och nej, jag hade inte varit där förut, men jag kommer att gå dit igen. Tack, så mycket!! =)


Låter som en klok idé, varför skulle du vilja träffa dem igen liksom.

Hemskt hur elaka barn (och vuxna med för den delen) kan vara. Men på något sätt har du ju fått revansch, kommit bra mycket längre än dem och vidgat dina vyer. Känn dig stolt!

Skrivet av Mim 2008-07-10 kl 08:37
Pusselbiten dricker te ;) svarade 10 juli 2008 klockan 10:05:
Ja, det känns som om jag sett lite mer, både i livet och i världen...


Jag håller med dig. Det finns ingen anledning att träffa människor som man inte har någon som helst gemenskap med. Dessutom är ju intelligensnivån ganska låg hos de flesta, mobbare är "flockdjur" och kräver en ledare.
Skrivet av sladdertackan 2008-07-09 kl 20:48
Pusselbiten dricker te ;) svarade 9 juli 2008 klockan 21:34:
Jag har verkligen ingen lust att träffa dem igen!


Förresten, appropå det så såg jag i tidningen idag att en gammal klasskompis har dött nyss. Han fick nåt fel på hjärtat för ett par år sen och nu gick det nog inte längre. Hemskt när det är nån man känner så där...
Skrivet av Myntdrottning 2008-07-09 kl 20:29
Pusselbiten dricker te ;) svarade 9 juli 2008 klockan 20:36:
Håller med! För några år sedan tog en av mina före detta klasskompisar en överdos knark, för att hon inte ville leva längre... man blev lite skakad när man läste det i tidningen.


That´s my girl! :) *applåderar* Åk inte dit, du är från Venus och dom från Mars och Marsianer ska inte Venusar befatta sig med förstår du! Iiiiisch!
Tack snälla du för din kommentar, det kändes härligt ända ner i tårna :) Tack tack *kramar om dig*
Skrivet av Myntdrottning 2008-07-09 kl 20:27
Pusselbiten dricker te ;) svarade 9 juli 2008 klockan 20:31:
Tack, så mycket! Man kan aldrig få för många, rejäla kramar! =)


Du gör helt rätt. Vad ska du träffa dom för? Vad har dom att tillföra dig? Ingenting, skulle jag tro. Varför skulle du träffa dina mobbare? Och tydligen är det riktigt inskränkta personer dessutom. Du är värd bättre än så!
Skrivet av Gujan 2008-07-09 kl 20:06
Pusselbiten dricker te ;) svarade 9 juli 2008 klockan 20:26:
Håller med!


Jag tycker att du ska göra något roligare.Jag skulle aldrig vilja träffa några av mina.kram
Skrivet av Syren 2008-07-09 kl 20:05
Pusselbiten dricker te ;) svarade 9 juli 2008 klockan 20:25:
Man kan gå ut och äta kinamat med maken i stället! =) Kram


Alldeles rätt!
Skrivet av Mia 2008-07-09 kl 19:58


Ja, de pengarna kan du verkligen använda bättre! Det lär inte ha skett några mirakel!
Skrivet av Gealach 2008-07-09 kl 18:02
Pusselbiten dricker te ;) svarade 9 juli 2008 klockan 18:19:
Nej, skulle inte tro det...


delar av sagorna är inbakade i filmen, skulle inte säga att den är kass och inte super bra heller :)
Skrivet av tingeling 2008-07-09 kl 17:42
Pusselbiten dricker te ;) svarade 9 juli 2008 klockan 18:13:
Okej!


Det gör du alldeles rätt i!! Finns ingen anledning att åka dit... begriper mig inte på mobbara?? På ett av ställerna jag har jobbat på blev en tjej mobbad, men till slut fick jag in henne i vårat gäng, sen drabbades jag själv ut för detta på ett ställe där jag skulle ha fått anslällning om jag ville, men så vedervärdiga fullvuxna kvinnor kan vara... stod ut ett tag, men till slut fick jag nog... och kom till ett jobb jag trivdes i och alla var så gulliga :)
Skrivet av tingeling 2008-07-09 kl 17:26
Pusselbiten dricker te ;) svarade 9 juli 2008 klockan 17:36:
Håller med om att vuxna också kan vara riktigt jobbiga mobbare... skönt att du kom till ett jobb med trevligare människor! =)


då tycker jag att du ska gå på den och förklara vilka stora skitar dom var, det borde få dom att skämmas nu
Skrivet av BloggOraklet 2008-07-09 kl 16:28
Pusselbiten dricker te ;) svarade 9 juli 2008 klockan 17:34:
Jag har roligare saker för mig.


Absolut, gör något roligare i stället! (Som att öppna en liten snigel- kennel, "sniggel". Och jag tror absolut sniglisarna mår bra inomhus på vintern!)
Skrivet av Fröken Sparsmart 2008-07-09 kl 15:53
Pusselbiten dricker te ;) svarade 9 juli 2008 klockan 17:27:
Ska höra vad min man tycker om en sniggel! ;)


Nej, var du där för fem år sen bara för att upptäcka att inte något förändrats så kan man nog lika gärna stanna hemma. Kram
Skrivet av Locklig 2008-07-09 kl 15:06
Pusselbiten dricker te ;) svarade 9 juli 2008 klockan 15:45:
Ja, Kram


Usch, så trist!!! Jag gick med samma personer i alla nio åren och tycker att det är kul att träffas.....
Skrivet av kalikå 2008-07-09 kl 15:04
Pusselbiten dricker te ;) svarade 9 juli 2008 klockan 15:45:
De flesta har tur...


Hej vännen , hoppas din migrän lättat , jag mår bättre men är lite trött idag , det är väl det som sonen känner av , ha en härlig dag , kram justine .
Skrivet av j 2008-07-09 kl 14:36
Pusselbiten dricker te ;) svarade 9 juli 2008 klockan 14:40:
Skönt att du mår bättre idag! Migränen har lättat något och det känns bra =) Ha en härlig dag du också!! Kram


Tack :) Ska tyvärr jobba kväll idag men ska ha kalas för han imorgon istället. Men han ärpå badresor idag på dan så förhoppningsvisst har han kul där :)
SGör du rätt i att avstå. Känner igen din historia fast jag had elåga betyg.. kund eitne koncentrera mig i skolan på grund av att se til att hålla ryggen fri.
Ha en bra dag idag. :)
Skrivet av Ankungen 2008-07-09 kl 14:24
Pusselbiten dricker te ;) svarade 9 juli 2008 klockan 14:31:
Jag bestämde mig för att jag skulle bräcka dem alla med bra betyg... ;)


Helt rätt.
Tänkte bara säga att jag favoritat din blogg. Vill inte missa något ;)
Skrivet av Diana 2008-07-09 kl 14:08
Pusselbiten dricker te ;) svarade 9 juli 2008 klockan 14:16:
Åh, tack så mycket, det var roligt att höra! =)

Inga kommentarer: