måndag, juli 14, 2008

Min son och jag

Då har jag släppt iväg mitt lilla hjärtegryn på vidare äventyr! Det känns allt i hjärteroten, men hon gick ut genom dörren med ett stort leende... Hoppas nu att hon får det alldeles underbart och härligt med sin kompis!!

Ute är det mulet och ca 22 grader varmt och både regnet och åskan hänger i luften. Jag vill genom bloggen meddela min kära svägerska, att all post kommit fram och att dottern tackar så väldigt mycket för allt!! Hon kommer att ha nytta för det skickade, nu när hon stuckit iväg till sin kompis.

Jag och sonen har pratat en hel del med varandra idag om både det ena och det andra. Mest är det väl jag som pratat och har ställt en massa frågor. Det händer ju inte så ofta, så man får passa på när ett tillfälle ges! Några av frågorna har varit om vad han vill göra med sitt liv, vad han vill bli framöver och arbeta med. Han antydde att han inte så noga tänkt igenom det här ännu, men lite tankar har väl farit omkring i huvudet ändå... Sedan berättade jag för honom att det kan vara svårt att veta det i hans ålder, då många i min ålder inte ens kommit på vad man vill ännu! Fast man får inte ge upp, man måste försöka komma på vad man tycker är roligt och sedan hitta ett yrke som liknar det, så att man kan försörja sig och ha kul samtidigt. Och tills man kommer på det, får man jobba på de jobb man får och jobba hårt och noggrant. Eller läsa vidare och läsa så brett att man kan jobba med lite vad som helst efter det...

Sedan är det också bra att veta att man lär sig något av varje arbete man har, även om det inte direkt är ens drömjobb... Om några dagar ska jag försöka prata med honom igen om det här. Det är alltid så kul när han berättar om vad han tänker om olika saker.

(från Pusselbitarna på metrobloggen)

18 kommentarer

Det är härligt att ha såna samtal med sina tonåringar!
Skrivet av Gujan 2008-07-15 kl 00:07
Pusselbiten dricker te ;) svarade 15 juli 2008 klockan 00:30:
Ja, verkligen! =)


Min son kan många ord men säger fyra ord meningar imellan åt , får visa kort samtidigt med ord , så kan han låta en massa ljus då han blir osäker eller förvirrad . Men han har utvecklats mycket med språket för jag kämpar hårt att han ska kunna förstå och kunna ge svar då man pratar med honom, dt viktigt för hans själv förttroende och tillväxt och kunna komma mer och mer ut i samhället och bli lite mer samhörig med det , kram må gott justine .
Skrivet av j 2008-07-14 kl 23:30
Pusselbiten dricker te ;) svarade 14 juli 2008 klockan 23:35:
Det är sant och det är viktigt som förälder att aldrig ge upp! Kram på dig också! =)


Hur gammal är din son?
Skrivet av Diana 2008-07-14 kl 22:34
Pusselbiten dricker te ;) svarade 14 juli 2008 klockan 22:40:
Han är 17 och blir 18 i oktober...


Svar: Ja, jag hoppas jag hinner lägga in bilder idag. Annars får det bli imorgon. det är inte alltid lätt att veta vad man vill bli. och som du säger, inte ens i vuxen ålder vet man alltid.
Skrivet av Mia 2008-07-14 kl 18:44
Pusselbiten dricker te ;) svarade 14 juli 2008 klockan 20:25:
Nej, det är faktiskt rätt så svårt att veta...


Härlig stund med sonen läser jag. Han tyckte säkert om det lika mycket som du gjorde. Hoppas att dottern får det skoj =)
Skrivet av nett 2008-07-14 kl 18:43
Pusselbiten dricker te ;) svarade 14 juli 2008 klockan 20:26:
Dottern får nog superskoj och eftersom sonen är så tystlåten av sig, blir det inte så ofta vi pratas vid...


Låter som ett bra samtal. Det kul att prata med Barna på tu man hand i mellan åt, men som sagt, det är inte alltid det finns tillfälle till det. Jag brukar passa på om jag ska skjutsa dom någonstans. Inte alltid så populärt, i alla fall inte om dom sitter och tänker på vad dom ska göra när vi kommer fram. Man får vara glad för alla tillfällen som ges och ta vara på dom.
Hoppas dottern får det jättekul.
Jo, jag är trötter idag, men jag får ju skylla mig själv=)
Skrivet av starling 2008-07-14 kl 18:09
Pusselbiten dricker te ;) svarade 14 juli 2008 klockan 20:27:
Jag får också skylla mig själv ;)


(Hoppas era fönster blev *harkel* rena)
Skrivet av Fröken Sparsmart 2008-07-14 kl 17:50
Pusselbiten dricker te ;) svarade 14 juli 2008 klockan 20:28:
Har ännu inte nämnt tipset för min man... ;)


Vad härligt å få en riktig pratstund :)
Skrivet av tingeling 2008-07-14 kl 17:50
Pusselbiten dricker te ;) svarade 14 juli 2008 klockan 20:28:
Ja, det är så sällan. Man borde pratas vid lite mera... :)


Det är kul att kunna prata med varandra.
Skrivet av Sita 2008-07-14 kl 17:33
Pusselbiten dricker te ;) svarade 14 juli 2008 klockan 20:31:
Ja, speciellt om man gör det med en mycket tystlåten person med ett intressant tanke- och känsloliv och mycket humor =)


BRA med en uppmuntrande mamma! Såna föräldrar gillar vi lärare som sett allt för många ensamma barn utan stöd hemifrån. Way to go!
Skrivet av Fröken H som tycker till! 2008-07-14 kl 17:14
Pusselbiten dricker te ;) svarade 14 juli 2008 klockan 20:34:
Jag vill ju att det ska gå bra för dem och under tiden de lär sig flyga måste jag stå uppmuntrande bredvid dem...


För mif tog det tills förra året då jag blev allvarlig sjuk och låg på sjukhus att komma på vad jag verkligen brinner för och vill arbeta med , innan har jag mest hoppat lite hit och dit , kram justine .
Skrivet av j 2008-07-14 kl 17:09
Pusselbiten dricker te ;) svarade 14 juli 2008 klockan 20:35:
Ja, det kan ta lite tid innan man kommer på vad man vill. Oftast vet man vad man inte vill ;)


Jag blev glad att du gillade min bild!! Har skickat en kommentar föut. Försvann den möjligen i Metros svarta hål??
Skrivet av Veiken 2008-07-14 kl 16:57
Pusselbiten dricker te ;) svarade 14 juli 2008 klockan 20:42:
Nästan, men metrobloggen var så fruktansvärt trög att jag inte kunde göra något förrän nu...


Mina barn är inte riktigt så gamla än. Men visst måste det vara spännande när ens barn håller på att välja riktning i livet. Kommer själv ihåg hur svårt det var...:)
Skrivet av Daniela 2008-07-14 kl 16:07
Pusselbiten dricker te ;) svarade 14 juli 2008 klockan 20:38:
Ibland måste man välja olika inriktningar i livet vid olika tillfällen. Det gör det svårt att leva ibland...


Ja, det där är svårt, genom hela livet, tror jag. Min dröm är att kunna få till att skriva en bok, eller något annat som har med att skriva att göra och kunna livnära mig på det. Det har varit min dröm sen jag fick en penna i handen och lärde mig skriva! :)
Skrivet av Myntdrottning 2008-07-14 kl 15:51
Pusselbiten dricker te ;) svarade 14 juli 2008 klockan 15:55:
Det är lite så för mig också...


Så klok du är!! Vad bra han har det din son!!!
Skrivet av Veiken 2008-07-14 kl 15:41
Pusselbiten dricker te ;) svarade 14 juli 2008 klockan 15:54:
Hoppas att han också tycker det! =)


Det var en bra pratstund du hade med sonen
Skrivet av C.V 2008-07-14 kl 15:35
Pusselbiten dricker te ;) svarade 14 juli 2008 klockan 15:54:
Håller med =)


Ja, vad ska jag bli när jag blir stor??? ;o)
Skrivet av kalikå 2008-07-14 kl 15:21
Pusselbiten dricker te ;) svarade 14 juli 2008 klockan 15:54:
Jag vet inte heller än ;)


Det är gott att ha de där förtroliga samtalen ibland - de är guld värda
Skrivet av Locklig 2008-07-14 kl 14:37
Pusselbiten dricker te ;) svarade 14 juli 2008 klockan 14:42:
Håller med =)

Inga kommentarer: