tisdag, juli 29, 2008

Bilskrälle!!!

När sonen varit i la Stada åkte han ut till sin kompis och då skulle vi komma efter med den bärbara datorn, för vi tyckte inte att det var så bra att släpa runt med den i staden...

Min man skulle då hämta bilen från parkeringsgaraget och bilskrället startade inte, för batteriet var dött. Jag fick springa dit med startkablarna, som av någon konstig anledning hamnat på balkongen. En vänlig själ hjälpte oss att få i gång bilen och vi åkte ut till sonens kompis. När vi kom fram, sade min son att han skulle komma hem sent i kväll, för det skulle bli bäst så. Okej, sa vi och bad honom att se till att inte missa sista bussen hem för natten...

Sedan åkte jag och min man för att storhandla. Hahahahaha.... när vi kom ut på parkeringen med all maten, startade inte bilskrället. Batteriet var åter igen dött. Som tur var fanns det många vänliga själar i vår omgivning....

Väl hemma gick jag på min magkänsla. Jag ville inte att sonen skulle ta sig hem själv mitt i natten med vår bärbara dator. Det området som hans kompis bor i är väldigt fullt av brott, både våldsbrott och andra brott. Bara 100 meter från deras dörr finns det en utbränd bil, och varje dag kan man läsa i tidningen om allt som händer där ute... Jag ringde till honom och sa att jag inte ville att han skulle åka buss hem, utan skulle hämta honom med bilen och då tyckte han att jag skulle hämta honom om en halvtimma. Okej, sa jag.

Min man hade satt bilbatteriet på laddning, så först fick jag ta bort alla sladdar osv. Eftersom min man är mycket lång och jag mycket kort, behöver jag dra fram förarstolen rejält för att kunna köra efter det att min man använt bilen. Ha! Det gick inte alls. Jag ringde min käre make för andra gången från parkeringsgaraget. Han sade till mig att jag inte skulle ge upp, utan fortsätta att försöka få fram sätet. Hur skulle det gå till, sätet satt verkligen fast. Till slut körde jag den till vår lägenhet så att maken själv skulle få fram sätet. Det var inte lätt att köra bilen, jag satt på sätets framkant och det var lite farligt.... När min man skulle dra fram sätet, fick han helt plötsligt "sätesframdragningsspaken" i handen...

Då insåg han att jag hade haft rätt hela tiden, sätet hade verkligen fastnat och gick inte att rubba ur fläcken. Efter många om och men var det min man som hämtade sonen, han ville inte släppa iväg en trafikfara...

Nu har jag lugnat ned mig såpass att jag ska försöka sova!

(från Pusselbitarna på metrobloggen)

8 kommentarer

hahaa, känner igen sånt dära! kämpa med en skruttig bil! =D
Skrivet av Tuta 2008-07-29 kl 17:18
Pusselbiten dricker te ;) svarade 29 juli 2008 klockan 17:21:
Det är verkligen inget roligt, men vad ska man ibland göra ;)


Ja i bland så önskar man att häst och vagn eller cykel vore de enda transportmedlen...
Skrivet av Frogprincess 2008-07-29 kl 15:53
Pusselbiten dricker te ;) svarade 29 juli 2008 klockan 16:43:
Ja, fast man kommer inte lika långt då... ;)


Jag känner nästan igen det där. Vår andra bil, sopbilen (kallar den så bara för att det ligger så mycket skräp i den), är i nästan samma klass. Dörren studsar upp när man ska stänga den. Man får ta i med båda händerna och stänga med ett speciellt knyck. Passagerardörren låter vi bli att öppna. För den går inte att stänga igen då. Såvida man inte använder något riktigt hårt och slår på dörrkanten.
Lycka till med bilen!
Skrivet av Daniela 2008-07-29 kl 15:33
Pusselbiten dricker te ;) svarade 29 juli 2008 klockan 15:42:
Vi får se vad vi ska göra med den där bilen... ;)


Ser framför mig hur du satt längst fram på sätet med näsan ovanför ratten ;)
Skrivet av Diana 2008-07-29 kl 12:47
Pusselbiten dricker te ;) svarade 29 juli 2008 klockan 13:54:
Det var verkligen inte lätt! ;)


Tack, det hoppas jag med :)
Hahah, det där med bilproblem känner jag igen.
Min pappas flickvän hade en ganska rolig bil. En sån där som fällde upp ett lock för lycktorna när bilen startade. Dock fastnade dess i nederläge och gick inte upp som de skulle så min pappas flcikvän åkte till verkstaden med den. Då vill den helt plötsligt öppna lycktorna när bilen startar... men när killen som kollade på bilen skulle kolla närmare så fälldes lycktorna plötsligt ner och "bet" honom i handen.
Skrivet av hannangnting 2008-07-29 kl 12:32
Pusselbiten dricker te ;) svarade 29 juli 2008 klockan 12:35:
Bilar är helt otroliga ibland! ;)


Förlåt kära familjen, men jag gapskrattade när jag läste detta, min man kom och undrade vad det var, han tyckte ni skulle spela in en film om er och bilen. Hur mycket pengar behöver ni till en bra bil? Idag ska jag gå runt med en lista och samla in medel, samt utlysa en kollekt i stadens kyrkor, till bilpengar. Uppmanar alla bloggare att ställa upp på liknande sätt.
Svägerskan
Skrivet 2008-07-29 kl 09:07
Pusselbiten dricker te ;) svarade 29 juli 2008 klockan 09:30:
Vi börjar bli rejält trötta på denna bil!! :(


God morgon i stugan! Vilket elände.... Det är så irriterande där bilar jävlas på det där visset... hoppas du fick sova gott ändå, ha en bra dag :)
Skrivet av *tingeling* 2008-07-29 kl 07:35
Pusselbiten dricker te ;) svarade 29 juli 2008 klockan 09:24:
Jag sov fantastiskt bra! =) Ha en bra dag du också!!


Ja se bilar dom har ett eget liv. Spelar ingen roll hur nya dom är. Kram
Skrivet av Sita 2008-07-29 kl 06:26
Pusselbiten dricker te ;) svarade 29 juli 2008 klockan 09:23:
Tänk om ändå hade en ny bil... *längtar*, Kram

Inga kommentarer: