fredag, juli 18, 2008

Söner och döttrar

Läser i Dagens industri att enligt en undersökning är söner dyrare i drift än döttrar. Föräldrarna lägger tydligen ned 26 000 kronor/år på sönernas kläder, prylar och fritidsaktiviteter. Döttrarna får nöja sig med 20 000 kronor/år. Undrar vilka familjer de undersökt...

Hos oss är det dotterns intressen som kostat oss mest. Hon har ridit, spelat innebandy, tränat Jiujutsu, sjungit i kör och varit med i en teatergrupp. Hon åker ständigt på en massa olika manga- och animekonvent. Vår son spelade lite fotboll i mellanstadiet, men det rann ut i sanden. Efter det har han suttit och spelat en massa olika dataspel med sina kompisar och varit på ett och annat Lanparty...

Kläder och skor har inte kostat oss så oerhört mycket. Vi har inte haft råd och det har barnen förstått. Dessutom är inte något av mina barn speciellt modemedvetet. I stället har vi försökt ordna med saker som inte kostat alltför mycket...

Stämmer det verkligen att utseendefixerade döttrar kostar sina föräldrar omkring 40000 kronor i smink och accessoarer innan de flyttar hemifrån? Huvva så hemskt!! Då är min dotter mycket billig i drift. Hon är inte utseendefixerad och använder inget smink, bara lite mörkbrun hårfärgning ibland...

(från Pusselbitarna på metrobloggen)

17 kommentarer

Usch vilka siffror...Har ju en 5-åring och än så kostar hon inte så mycket...men hennes stora intresse är hästar så det är väl bara att börja käka morötter =)
Skrivet av Blåbäret 2008-07-19 kl 20:49
Pusselbiten dricker te ;) svarade 20 juli 2008 klockan 09:20:
Och mera kommer! ;)


Jag tror att barn (och barnbarn) äter pengar! Spelar ingen roll om det är pojkar eller flickor, så det så!!!!
Skrivet av Veiken 2008-07-19 kl 16:31
Pusselbiten dricker te ;) svarade 19 juli 2008 klockan 18:51:
Jag tror som du. Barnen vill ha och behöver olika saker i olika åldrar... fast hos oss är det ändå dottern som kostat mest hittills...


Har faktiskt aldrig tänkt på vem som är dyrast. Tycker att de kostar fläsk allihop :)
Skrivet av Diana 2008-07-19 kl 12:55
Pusselbiten dricker te ;) svarade 19 juli 2008 klockan 13:14:
Ja, det är ju inte direkt billigt med barn...


Det känns lite som om det borde vara tvärtom efter vad man hört.
Skrivet av Frogprincess 2008-07-19 kl 12:30
Pusselbiten dricker te ;) svarade 19 juli 2008 klockan 12:33:
Ja, faktiskt...


du lär ha fått en "manlig" dotter... kanske, som är så aktiv.. har tre söner- huvaligen - dom har varit dyra dom är inte slut än... yngste sonen kostar minst tusen spänn i veckan, usch orkar knappt räkna ut vad det blir på ett år...superdyr alltså, har egen bil... men nu jobbar han under sommaren...
Skrivet av ann helena 2008-07-19 kl 12:10
Pusselbiten dricker te ;) svarade 19 juli 2008 klockan 12:21:
Ja, min dotter har aldrig varit lugn av sig som sonen ;) Skönt att din yngste son nu har ett sommarjobb! =)


Jo, jag hade kul natt, med musikletande, men datorn ville förstöra det hela.
Sedan har jag svårt att reflektera vad barnen kostar. Men det går åt pengar, det vet jag!
Ha en trevlig lördag!!!
Skrivet av Nippertippa 2008-07-19 kl 09:18
Pusselbiten dricker te ;) svarade 19 juli 2008 klockan 11:37:
Ja, det är ju jättesvårt att komma på hur mycket ens barn kostar från att de föds till att de lämnar hemmet... Ha en trevlig lördag du också!! =)


Då har min äldsta dotter med varit billig i drift, hon har heller inte varit modemedveten, eller hon har inte kunnat vara det med en vanlig svenssonslön i hushållet.
Skrivet av nett 2008-07-19 kl 09:16
Pusselbiten dricker te ;) svarade 19 juli 2008 klockan 11:36:
Jag skulle också vilja vara lite modemedveten. Det händer att jag köper något och säger att nu har jag äntligen hittat något snyggt till bra pris och då säger alla att det var på modet för länge sedan... ;D


god morgon i stugan. hoppas du fått sova gott :) idag har vi en sol som kommer och går.. hoppas den vill vara framme helt och hållet ute på ön senare idag.... ha en bra dag :)
Skrivet av *tingeling* 2008-07-19 kl 09:07
Pusselbiten dricker te ;) svarade 19 juli 2008 klockan 11:34:
Ungefär som här då! Ha en bra dag du också!! =)


Det kan jag inte tro, tjejer är mycke dyrare med kläder smink med mera
Skrivet av C.V 2008-07-19 kl 07:52
Pusselbiten dricker te ;) svarade 19 juli 2008 klockan 11:33:
De räknar nog med att sönernas fritidsintressen kostar mycket mera... fast det stämmer inte in här.


Den kostnaden stämmer inte här hos mej heller.
Skrivet av Sita 2008-07-19 kl 07:20
Pusselbiten dricker te ;) svarade 19 juli 2008 klockan 11:32:
Mina barn kostar mycket mindre än deras beräkningar...


Tack så mycket för att du tycker att jag sköter mig med maten, jag behöver alltid pepping, vem gör inte det =)
Skrivet av starling 2008-07-19 kl 01:14
Pusselbiten dricker te ;) svarade 19 juli 2008 klockan 01:18:
Du sköter verkligen det här med maten!! =)


Det har nog varit hyfsat lika för bägge barnen. Iallafall så har man försökt att det skulle bli så. Ha det gott!
Skrivet av MICKAN 2008-07-19 kl 00:51
Pusselbiten dricker te ;) svarade 19 juli 2008 klockan 01:03:
Vi har också försökt få det lika mellan barnen, de har bara haft så olika önskemål i livet... Ha det så gott du också! =)


råkade sitta vid myntas dator, tog fel... så inlägget om mina killar, är från mig :)
Skrivet av tingeling 2008-07-19 kl 00:21
Pusselbiten dricker te ;) svarade 19 juli 2008 klockan 00:26:
Så det kan gå... ;D


Jag blev glad när jag hörde vad våra kära barn "kostar" oss per år. Och det var väl bara aktiviteterna som var så dyra. Tänk vad pengar vi kommer att ha över när dom flyttar hemifrån, hehe. Utseende fixerad = 40 000, jag måste visa Barna undersökningen, nä då. Så illa är det inte, visst kostar dom en hel del pengar och jag offrar gärna det på dom, jag behöver inte köpa så mycket till mig. Köper hellre till dom, men dom köper mycket själv av studiebidrag och en snäll farmor som gärna ger pengar (vilken tur). Men tyvärr har ingen av dom någon framtid som ekonom, jag tjatar på dom att dom ska tänka sig för innan dom handlar vissa saker. Idag köpte jag fakitskt två par puma kängor till Barn2 för 100 kr stydk istället för 700 kr styck. Fler sådana fynd=)
Skrivet av starling 2008-07-19 kl 00:01
Pusselbiten dricker te ;) svarade 19 juli 2008 klockan 00:08:
Ja, tänk vad pengar vi kommer att ha kvar när de väl flyttar hemifrån och börjar försörja sig själva ;) Håller med dig om att man behöver fler sådana fynd!! =)


det där är ju verkligen så olika, en del kostar en förmögenhet :) jag har haft tur att mina killar inte ha gnällt om alla modegrejer, eftersom jag aldrig hade råd... men ibland försökte man få nån frän grej mm... :)
Skrivet av Myntdrottning 2008-07-18 kl 23:55
Pusselbiten dricker te ;) svarade 19 juli 2008 klockan 00:03:
Samma här! Man vill ju att de ska få ha något snyggt som de gått och tänkt på...


Det där stämmer INTE in på min familjs kostnader i alla fall, DET kan jag tala om!
Svar: Haha, det ligger lite sanning i det :)
Skrivet av Myntdrottning 2008-07-18 kl 23:46
Pusselbiten dricker te ;) svarade 18 juli 2008 klockan 23:54:
Ja, visst är det otroliga kostnader de räknar med att man har?


Vad gäller aktiviteter kommer sonen att kosta mer men när det gäller pyssel, papper och annat sådant är det garanterat dottern som kommer att kosta mer. Konstig undersökning tycker jag med.
Vad kul att du gillar bilderna :-)
Skrivet av Rospiggen 2008-07-18 kl 23:19
Pusselbiten dricker te ;) svarade 18 juli 2008 klockan 23:21:
Man blir så glad när man ser bilderna =)

Inga kommentarer: