lördag, juli 12, 2008

Fredagkväll =)

När jag i eftermiddag tog mig en titt i skafferiet, märkte jag till min förskräckelse att vi inte hade mycket bröd kvar. Samtidigt hade jag verkligen ingen lust att ge mig ut på jakt efter gott bröd till så billigt pris som möjligt... Då satte jag en rågmjölsdeg på jäsning och hade i russin, solrosfrön, anis och kummin. För att det skulle jäsa extra bra, hade jag i sirap och lite hjorthornsalt. Det blev två stora, underbart goda limpor Det räcker väl helgen ut...

Min man har bytt hårddisk på surrburk och lagt in linux på den. Tyvärr fungerar det inte fullt ut, så man kan inte surfa på internet ännu. Min man får antagligen ordning på allt det där i morgon...

Under eftermiddagen och kvällen har regnet öst ned och det har varit supertrist väder. Skönt att det var igår jag var hos min kompis

En bild på ett Magnoliaträd med magnoliaknoppar från Tulsa, Oklahoma.

(från Pusselbitarna på metrobloggen)

19 kommentarer

Vad du är duktig som bara slänger ihop ett bröd så där *suck*
Skrivet av Gujan 2008-07-12 kl 22:01
Pusselbiten dricker te ;) svarade 13 juli 2008 klockan 01:46:
Det är inte så ofta jag gör det, men det får bli oftare framöver. Hembakat är så otroligt gott =)


Här har det varit sol nästan hela dagen, men inatt, har aldrig hört något liknande. Trodde balkongtaket skulle gå i sönder av allt regnande. Det var värre än ett skyfall!
Skrivet av Mia 2008-07-12 kl 21:06
Pusselbiten dricker te ;) svarade 13 juli 2008 klockan 01:44:
Det kanske blir bättre väder snart, hoppas kan man ju alltid! =)


ÅH!! Sån massa ordbajsande för 2 stackars brödlimpor. Jag köper bröd och inget mer med det.

Hedvig

Skrivet 2008-07-12 kl 14:19
Pusselbiten dricker te ;) svarade 13 juli 2008 klockan 01:28:
Fast nybakat och hembakat bröd är verkligen så mycket godare =)


Mmmmm, magnolia luktar så himla gott. Minns att jag för många år sedan hade en parfym som hette så.
Skrivet av Diana 2008-07-12 kl 11:59
Pusselbiten dricker te ;) svarade 12 juli 2008 klockan 13:36:
Jag också =)


Det är väl magnolia jag har som bakgrund i min blog men den är från Sverige ;o)
Skrivet av kalikå 2008-07-12 kl 10:24
Pusselbiten dricker te ;) svarade 12 juli 2008 klockan 13:36:
Aha! =)


Det var länge sen jag bakade men har alvarliga funderingar på att börja med tanke på vad priserna gått upp.
Skrivet av Locklig 2008-07-12 kl 10:23
Pusselbiten dricker te ;) svarade 12 juli 2008 klockan 13:36:
Ja, man får godare bröd till ett billigare pris! =)


God morgon i stugan! Idag lyser solen här och det känns underbart att den vill titta fram igen... hoppas du får en underbar dag :)
Skrivet av tingeling 2008-07-12 kl 09:50
Pusselbiten dricker te ;) svarade 12 juli 2008 klockan 13:35:
Solen tittar fram här också och det är så skönt! Hoppas att du också får en underbar dag =)


Godmorgon!

Här har magnolian tyvärr blommat ut för länge sedan, men den är vacker när den står i full blom!

Så du är också duktig på att baka bröd? Jag överlåter sådant åt min sambo, han bakade massa mona brödbullar igår :-D

Skrivet av Mim 2008-07-12 kl 09:50
Pusselbiten dricker te ;) svarade 12 juli 2008 klockan 13:34:
Min man är också duktig på att baka bröd, fast nu är jag mera hemma än vad han är... och kanske att jag tycker att det är lite roligare också! =)


Energi med bakningen ser jag.. =)
Skrivet av nett 2008-07-12 kl 08:44
Pusselbiten dricker te ;) svarade 12 juli 2008 klockan 13:32:
Vet faktiskt inte var jag fick energin ifrån... ;)


Vad bra att du har en man som kan det här med datorer! Min kan så mycket annat .....vi har en son som vi har larmnummer till när datorn säger stopp eller nåt annat som vi inte begriper!
P.S. Det där med brödet låter bara sååå gott! Kram!
Skrivet av Veiken 2008-07-12 kl 08:32
Pusselbiten dricker te ;) svarade 12 juli 2008 klockan 13:29:
Jag lämnar mycket till min man, även om jag säkert skulle klara av det om jag verkligen satte mig ned med det. Fast jag har inte alltid så mycket tid och han kan ju mera, eftersom han suttit mera med det... Han är ju duktig med sådana saker och jag kan mer om olika datasystem och databaser bla. Vi kompletterar varandra på ett bra sätt! =) Brödet var väldigt gott. Nu är det snart bara ett kvar ;)


Vad tycker du om Linux?
Vicke
Skrivet av Anonym 2008-07-12 kl 08:21
Pusselbiten dricker te ;) svarade 12 juli 2008 klockan 13:23:
Det är lite annorlunda jämfört med windows. Fast det är rätt så okej... jag satt en hel del med det när jag läste datasystemvetenskaplig linje på universitetet. Synd bara, att man glömmer så snabbt ;) Min man tog Unixcertifikat för några år sedan och gillar verkligen Unix och linux...


Och nybakat bröd är ju så mycke godare också
Skrivet av Anonym 2008-07-12 kl 07:48
Pusselbiten dricker te ;) svarade 12 juli 2008 klockan 13:21:
Det är verkligen sant! =)


Det finns inget underbarare än lukten av nybakat bröd. Och det smakar ljuvligt,det ska vara sådär lite halvvarmt....mumma!!
Skrivet av Susanne 2008-07-12 kl 07:38
Pusselbiten dricker te ;) svarade 12 juli 2008 klockan 13:21:
Håller verkligen med! =)


Synd att du tog i anis och kummin annars så hade jag väldigt gärna velat smaka.De är säkert ett jätte saftigt o gott bröd.
Kram från Lillian
Skrivet av Lillian 2008-07-12 kl 06:45
Pusselbiten dricker te ;) svarade 12 juli 2008 klockan 13:20:
Det var mycket saftigt och gott ! =) Kram


Kvällen blev mycket lyckad, god mat, mumsi... så det blev ganska så sent innans vi kom hem, hi hi... före vi åkte började det å åska och regna av bara attan, men eftersom så av tog det hela och solen kom fram, skönt... natti natt
Skrivet av tingeling 2008-07-12 kl 01:47
Pusselbiten dricker te ;) svarade 12 juli 2008 klockan 13:20:
Vad skönt för er! Hoppas nu att du fick sova gott! =)


å så tradigt det är här ikväll, har hållit på nästan en timme för att skriva ett inlägg, har fått radera och börja om vet inte hur många gånger??? grr..
Skrivet av tingeling 2008-07-12 kl 01:44
Pusselbiten dricker te ;) svarade 12 juli 2008 klockan 13:19:
Det var så för mig också i går kväll. Till slut gick jag bara och lade mig =)


Nu är jag sent uppe för jag har mått bättre nu på kvällen och det forssatt känts ok, det var värst igår och imorse , jag tror det var min dotter som smittade mig med något bakterie , jag är infektions känsligt då njurfuktionen är slut . Hon hade krångel med magen och kräktes och det var efter som jag fick så fruktansvärt ont .Här är det tyst för länge sedan och sambon somnade på soffan och ligger kvar ochsnarkar , så jag ska snart väcka honom och vi ska gå lägga oss i sänga , kram justine ...
Skrivet av j 2008-07-12 kl 01:31
Pusselbiten dricker te ;) svarade 12 juli 2008 klockan 13:18:
Skönt att du mår bättre nu! Och det där att mannen somnar i soffan känner jag igen ;) Kram


Finns det russsin i brödet så behövs inget smör;). Det är ju tur i dessa tider=)
Skrivet av starling 2008-07-12 kl 01:10
Pusselbiten dricker te ;) svarade 12 juli 2008 klockan 01:22:
Det är sant! Jag märkt också ikväll att de tyckte att brödet var så gott att de hellre åt utan pålägg. Där kan man spara in en hel del ;)


Du börjar låta som mig, säger god natt flera gånger.
Visst är bloggandet underbart, utan bloggen hade jag inte lärt känna er, alla underbara bloggarvänner. Den som kom på det här med bloggen borde få ett pris.
Jag säger god natt nu, ska stänga av strax=)
Skrivet av starling 2008-07-12 kl 01:09
Pusselbiten dricker te ;) svarade 12 juli 2008 klockan 01:21:
Får väl säga god natt igen ;) Snart SKA jag faktiskt lägga mig...

Inga kommentarer: