onsdag, december 10, 2008

Jullista! =)

Blondiie har gjort en egen liten jullista som jag oxå varit med i! Var med du oxå! Jag hittade listan på Blondiies sida.
När du gjort utmaningen på din blogg, svara då i min gästbok (kommentera) så jag kan kolla dina svar samt gå till Blondiies jullista och tala om att du gjort den så vi ser hur många man kan sprida en lista till genom ETT inlägg! Skriv i inlägget du gjort den samt din adress eller nått annat skoj =D Tror ni 100 personer gör den? Det återstår att se!!!


1. Har du köpt en chokladkalender?
Inte i år...

2. Om ja, har du öppnat några luckor för tidigt?
-

3. Har du hunnit med att köpa alla julklappar?
Nope

4. Till vem är det svårast att köpa till?
Min man

5. Dricker du alkoholfri glögg?
Ja, jag ääälskar glögg!!

6. Har det hänt att du aldrig stressat inför julen?
Näää...

7. Hur många stjärnor ger du till årets julkalender?
Har inte sett på den i år...


8. Vilken är den bästa julkalendern genom tiderna?
Teskedsgumman

9. Säg en person som du velat säga "God Jul" till men aldrig vågat/orkat eller kanske glömt?
Kommer inte på någon.

10. Vem är det som julpyntar hemma hos er?
Vi alla

11. Vem klär granen och vem bestämmer hur den skall se ut?
Barnen.

12. Plastgran eller äkta?
Äkta! (Det är så gott att knapra på granbarr då och då...)

13. Älskar du att få julklappar eller att ge bort?
Både och! ;)

14. Vill du fira julafton utomlands eller i vårt kära Sverige?
Vill helst ha snö och kyla när det är julafton, om det är i Sverige eller utomlands kvittar.

15. Känner du någon julstämning nu?
Lite grand...
16. När kom din julstämning?
Vid första advent

17. När skall man sätta upp adventsljusstakar? När är tidigast vs. senast?
Vid första advent, helst.

18. När julpyntar man?
Första advent.

19. Skickar du julkort?
Om jag inte glömmer bort det...

20. Vilken senap till skinkan?
Stark, grov, skånsk senap

21. Viktigaste på julbordet?
Janssons frestelse, prinskorvar, skinka, köttbullar, sill, rödkål och julmust... sedan julgröt.

22. Julmusik jag inte kan vara utan?
Stilla natt, heliga natt

23. Världens bästa jullåt?
Stilla natt, heliga natt

24. Julknäcke eller vörtbröd?
Vörtbröd med russin

25. Vilket julgodis är viktigast? Gör du det själv?
Knäck, oftast gör min kära syster det. (Spindelmamman)

26. Vilka traditioner har ni?
Tomtegröt till frukost. För barnens skull, julklappsutdelning, men innan dess läses julevangeliet. Julmiddag . Kalle Anka. Tomtegröt lite senare. Fika någon gång. Trevlig samvaro och brädspelsspelande...

27. Färdiginslagna paket eller paket att slå in hemma?
Slår in själv.


Pepparkakor - Lussebullar
Skumtomtar - Knäck
Ischoklad - Marsipan
Köttbullar - Prinskorvar
Julkorv - Julskinka
Lax - Sill
Revbenspjäll - Janssons frestelse
Paradis
- Alladin
Rullsylta - Pastej
Glögg
- Julmust
Rödbetssallad - Dopp i grytan
Ris a la malta - Risgrynsgröt

Hemma - borta?

Och slutligen....

5 Fördelar med julen enligt mig:

Choklad
Janssonsfrestelse
Lugn och ro
Nötter
Knäck

5 Nackdelar med julen enligt mig:

Det är svårt att äta så mycket som man skulle vilja på så kort tid
Mycket stress precis innan julafton
Bara äckliga praliner ligger kvar när man blir bjuden
Det är ibland svårt att veta vilken julklapp som blir bäst för vissa personer...
Att den tar slut alltför snabbt...

Alla som läser denna skall anta utmaningen i den mån man vill =)
Utmana sen dina bloggvänner!!!

7 kommentarer:

Cath sa...

Jag har skrivit ner din jullista. Och skickat den vidare...

Ha en bra kväll... själv stressar jag vidare bland kartonger, skadade barn och nu även sambo och denna förbenade omtapetsering. Men fint blir det....

Anonym sa...

ååå va roligt att du var med!!! alltid skoj att höra folks sätt att fira, va mysigt ni läser julevangeliet, mycket sånt har försvunnit och ersatts v galen shoppinghysteri. När min farfar levde läste han alltid röde ord, när dom firar jul, det är min pappas största minne=)

ha en superin kväll!!! kramis

Nippertippan sa...

Visst är det härligt med choklad och nötter!!! Och läkaren sa inget om dessa läckerheter idag i samband med min ansiktsproblem (akne?)... Så det är bara att mumsa!!! Jippie!!!
God natt sov sött o se vackra drömmar:)

Anonym sa...

Ulrika, tyckte att jag skulle göra den listan och jag ska försöka en annan dag:)Julevangeliet läser maken:)Önskar dig en godnatt!!
Kram lena.

Anonym sa...

God morgon vännen! Kul att läsa din jullista. Ha det gott.

Anonym sa...

Tycker det är jättekul att läsa listor. Det känns som att man får en pusselbit till den som skriver. Fast jag gillar inte själv att göra listor.

Anonym sa...

Jag gör jullistan nu, kommer nog inte i säng i kväll. God natt =)