tisdag, december 16, 2008

Jordbävning, väder och vind

(Foto av Fru Pusselbit)

Jag sov riktigt gott och skönt i natt. Fast jag tänker på de stackare i Skåne som vaknade av jordbävning. Det är inte direkt den naturkatastrof man tänker på kan hända här i Sverige i första hand... I Expressen kan man läsa om andras berättelser utav det som hände.

Här är det lugnt, mulet och ca 3 grader varmt, men mina systrar med familjer i Oklahoma hade igår ca 8 minusgrader och mycket is hos sig, så alla skolor var inställda för dagen till min äldsta systerdotters stora glädje. Hon hoppas på att det ska bli likadant idag! De bor på ungefär samma breddgrad som Kreta och brukar annars ha det riktigt varmt och skönt hos sig, men förra året fick de ju en fruktansvärd isstorm och i stort sett alla träd bröts av...

Min son har nu kommit hem från skolan, det här är den kortaste dagen i veckan för honom. Han sitter och småfnittrar framför datorn, så lite roligt verkar han ha! ;)

Jag fick precis ett sms från min man om att dotter Pusselbit har en tandläkartid i morgon klockan 12.00, det hade vi totalt missat. Vilken tur att tandvården brukar sms:a sådant till en förälder om detta en dag i förväg!

På torsdag ska jag träffa kuratorn på Hörcentralen klockan 08.00 och min man ska klockan 15.30 träffa en sjuksköterska angående sina tabletter...

På fredag har tonåringarna sin första jullovsdag och vad de har sett fram emot det! Varje dag förra veckan frågade jag dem om de har något prov eller någon läxa att läsa på denna vecka och de tycker att jag bara är dum. Klart att man varken har prov eller läxor den sista veckan... i alla fall inte enligt dem! ;)

19 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken häftig bild! Dina bilder är ju alltid fina men den här var extra häftig.

Anonym sa...

oh, här var det juligt! =)

Visst är det smart med sms-funktionen tandläkarna har?! Bästa uppfinningen tror jag allt! =P hihi. På tal om julen ovanför, har du hunnit med alla klappar eller är du en sista-sekundare? Kram

Anonym sa...

Vad är det du har fotograferat?
Är det is eller en jättemanet?
Svägerskan

Anonym sa...

haha...tänk vad frågvis man blir när loven nalkas...minns hur det var förr...massor med arbeten som skulle in..och inte blir det bättre när man läser på universitetet...
Där har man ju inga lov bara helgdagar...och fortfarande mkt att lämna in :)
Hoppas allt går finemang med alla tider som ska passas!

Kramar

Anonym sa...

Ha en fin fortsättning på dagen.Kram

Anonym sa...

Vilken fin bild, jag har nått liknande från förra året, is är så vackert och man kan få otroliga bilder...
Ja, du vännen...detta med kompisar *suck* inte lätt, men vi försöker göra det bästa av situationen, dottern har fått lära sig att fråga, men innan förstod hon det inte alls och inte varför man måste hälsa heller :)

Hoppas ni får en bra kväll!

Batteris/Beatrice sa...

Samma fraga som anonym, vad ar det pa bilden???
Jag onskar ocksa att vi inte hade laxor...eller, det har vi ju inte. Vi kan ju jobba hur mycket/lite vi vill... Men snart ar det Sverige for min del! Och lov! Och juuuul!

Fru Pusselbit sa...

För er som inte vet, bilden är tagen på en tunn isskorpa över ett vattenfyllt gräsdike...

Anonym sa...

Jordbävning?!!!
Fin bild...

Anonym sa...

Snyggt jobbat med den bilden!!
Vi kände inte heller av nån jordbävning! Ska kanske surra fast mig i natt! Kram

Anonym sa...

Nyheterna har verkligen varit toppade av jordbävning i Sverige. Jag har ingen aning om hur det känns när jorden rör på sig. Men lite häftigt måste det ha varit!

Anonym sa...

Den där sms-funktionen är jättebra. Den har även blodcentralen som en påminnelse dagen innan.
kram

Anonym sa...

Mina barn har läxor som vanligt denna vecka.Men det är säkert olika.
Vad roligt att ha systrar i Oklahoma.
Hur kommer det sig att de bor där?
Jordbävningen var lite läskig tyckte jag. Här märktes dock inget men 5 mil härifrån hade de visst känt av det. Vilken tur ni har som har tandläkare som smsar om tiden.
Den servicen är inte vi vana vid.

Anonym sa...

Försökte rings idag... Hör gärna utav dig!!! :) Jag undrade också om kortet var utav en manet men sen såg jag att det var is. :)

Kram, Gulligsnuttpluttan

Anonym sa...

ja huga, hörde att det är en del som blev skadade också.. här har man bara känt lite darr några gånger, tycker inte om jordbävningar, ryser... har haft fel på nätet några dagar... men snart ska vi få nytt grejs å det får jag hoppas inte felrar hela tiden.... Lillan hon är bara go och glad, gör det betydligt lättare för mig på dagarna nu :) är hiskeligt glad att jag har henne...

Anonym sa...

Hej vännen! Jag var vaken i morse när det kom. En underbar bild. kram

Anonym sa...

Ni har en hel del att stå i ser jag =)

Anonym sa...

ja de känns riktigt konstgt med jordbävning i sverige..

sv- haha, ja, inte alla som besökt så många toaletter under en och samma helg.. haha!

Anonym sa...

Läcker bild! :) Minns för övrigt att det inte var något annat än just prov och läxor innan loven, fast det blir väl mer när man kommer upp i klasserna :)

Kram kram