fredag, mars 06, 2009

Trött...

(Foto av Fru Pusselbit)

Det har konstaterats att jag bland annat har brist på vitamin B12 och folsyra och ska få en "intensivkur" för att få ordning på det. Det verkar som om jag har haft det ett tag...

Sist jag hade det var när jag läste kinesiska och blev sjukskriven för utbrändhet och efter det har jag varit så noga med att inte råka ut för det igen. Jag har sett över det vi äter och dessutom intagit extra B-vitaminer i tablettform. Tydligen var det inte tillräckligt och jag stressade nog alltför mycket innan jag sa upp mig från jobbet för ca ett år sedan och den stressen har nog ännu inte riktigt lagt sig...

Igår kväll snabbläste jag "Matbröd, ljust, mörkt, hårt, fint, grovt" av Tull Grünberger, "Bröd" av Wenche Frölich och "Bröd" av Jan Hedh och Klas Andersson. Här ska det bakas bra och goda bröd framöver! ;)

Dessutom har jag också lånat hem "Den hemlige kocken" av Mats-Erik Nilsson, som behandlar "det okända fusket med maten på din tallrik". Det är riktigt skrämmande att läsa den och man vill nästan omedelbart bara göra all mat från grunden... även om det är lite svårt. Fast bröd kan man i alla fall baka själv!

Idag är jag extra trött och tung i huvudet, men ska försöka få lite fason på mig och hämta ut "intensivkuren" till mig från apoteket. Det är bäst att inte vänta alltför länge med att göra det.

Jag önskar er alla en underbar och härlig fredag! =)

20 kommentarer:

Anonym sa...

Det kan ta lång tid om man är utbränd, och ni har ju haft en del... tänker på gubbens op mm... och sen din migrän då är det inte lätt att äta mm... Jag har köpt skorna på tradera, det är ett företag dom hade flera storlekar ute, så det kan nog finnas kanske i den storleken också :)

Pixi sa...

Oj då ja det e viktigt att få ordning på kroppen! Hoppas det reders sej snabbt!!ja jag gör alltid husmanskost o kör väldigt sällan med halv o helfabrikat..gör egen saft o sylt o bröd o bullar o kakor för då vet jag att där e inga tillsatser iaf o sen äter vi ALLT fast i mindre portioner ,det e den bästa medicinen på att hålla viktkoll! ha nu en härlig helg! Kram på dej =)

Anonym sa...

Mycket med tema mat hos dig, blir ju alldeles hungrig :) Har inte orkat läsa så många matlagningsböcker men en del matlagningsprogram blir det!

Kram och ha det gott!

thebromanders sa...

Det där med b-vitaminbrist är tydligen väldigt vanligt!
Hoppas att du får nån ordning på det. Det är viktigt att få må bra!!

Anonym sa...

Se till att ta den där intensivkuren snabbt för B12 brist kan ge många konstiga symtom har jag hört.
Bröd är kul att baka, men tyvärr blir det alltför sällan här hos mig.
Hoppas du får en underbar kväll!
Kram

Anonym sa...

Öl innehåller massor av B vitaminer! Irländsk Guiness får/fick dom nyförlösta mammorna på sjukhusen på den gröna ön! Ett hett tips! Kram:)

Anonym sa...

Mamma gav mig B vitaminer i julas som jag inte har varit så noga med att ta det senaste. Jag ska genast börja ta dem igen. Jag hoppas att du blir bättre snart. Det var roligt att prata häromdagen. :) Idag har vi +20 grader. Jag tror att våren äntligen har kommit. :)

Kramar, yngsta systern

Anonym sa...

Den boken har jag bara hört talas om, har inte läst själv. Frågan är om man kan äta nåt efter att ha läst. Det är ju en hel del skit man plockar i sig varje dag för att man inte vet bättre...

Mindi sa...

Det verkar ändå som att jätte många är extra trötta nu. :( Det är jobbigt!!!! Hoppas att du ska bli piggare av din kur och att det snart blir vår med mycket sol och att det också ska hjälpa till.

Stor kram
M I N D I

Anonym sa...

Vitaminer och mineraler är viktiga....man beter sig konstigt annars!

Rosie sa...

Hej.
Kommer nu att skaffa mig en till blogg, en blogg som är privat och som inte kan läsas av alla. Om du vill så får du gärna läsa den och i sådana fall så får du skicka mig ett mail så jag får skicka dig inloggningsuoogifter.
Kramizar

Anonym sa...

hoppas kuren ger fart i orket. :)

Anonym sa...

God morgon i stugan! Hoppas du känner dig lite piggare idag så du får en fin dag :)

Daniel sa...

Hoppas kuren hjälper vännen!

Vicki sa...

Äter du mer än tabletter nu för B-vitaminet? Jag har också haft problem med B12&folsyran men äter 1tablett om dagen.

Vicki

Anonym sa...

Jag hoppas att du känner dig bättre idag lördag. Jag måste nog se över mitt liv också. Nu är det tandläkaren som gäller. I have to go there. Men det blir en dyr historia:-P
Hadet med dig:-)

Anonym sa...

Det har varit ganska mycket för dej ett tag nu och inte så konstigt om kroppen säger ifrån :)

Anonym sa...

Piggare idag?

Anonym sa...

Kära Pusselbit - jag fick B12-brist redan i 20-årsåldern och har sen dess tagit sprutor. Först fick jag en intensivkur, minns inte hur ofta. Senare blev det en spruta per månad och de senaste 15 åren har det klarat sig med en spruta i kvartalet. Jag känner tydligt när det börjar bli dags för sprutan om jag skulle glömma... Som nu är jag enormt trött och det är drygt en vecka "över tiden". Vår snälla skolsköterska har haft semester men på måndag får hon ge mig min dos! KRAM

Anonym sa...

Åh, hoppas att du får ordning på det där så fort som möjligt! Vitaminbrist kan ställa till det ordentligt.