lördag, mars 07, 2009

Brödbak

(Foto av Fru Pusselbit)

Idag har vi fått gjort en hel del. Två köksskåp har blivit städade och snart ska jag ta ut färdigbakat bröd ur ugnen. Först bakade jag ett underbart lingonbröd, varav jag redan frusit in hälften. Snart är ca 3 kg. rågsiktsbröd med russin och solrosfrön färdigt. Det sista brödet är det jag alltid bakat de sista 16 åren! ;) Fast min man anser att man aldrig blir trött på det och det är ju bra... lingonbrödet var något nytt och det var bara att röra ihop degen och sedan in i ugnen med det i ca 40 minuter, utan att behöva jäsa det. Vilket bra bröd! =)

Sedan åt vi resterna från igår, spagghetti med köttfärssås och ost i gratängform. Maken har lovat att baka sin goda kladdkaka, som vi ska ha till melodifestivalen...

Sonen har tagit hand om disken och dottern har hjälpt till lite då och då. Hon har inte mått så bra idag (det är den tiden på månaden...) och maken har ordnat med bilen.

I morgon kommer mor och far och sover över och vi får se till att min käre far inte får problem med sin dammallergi. Hur kan dammtussar föröka sig så oerhört snabbt på bara en vecka?

Ha en så trevlig lördagskväll! =)

17 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken härlig dag du verkar ha haft! Det där lingonbrödet låter inte så dumt. Det skulle nog till och med en otålig person som jag lyckas baka :)

Anonym sa...

Jag har också bakat bröd i dag. Visst är det kul när det blir så bra!!!

Anonym sa...

*väntar på brödleverans*

Anonym sa...

LÅter som en mysig lördag! Du vill inte dela med dig av ditt goda brödrecept?! KRAM

Anonym sa...

Vad gott med nybakat bröd, ska nog baka lite idag:) Ska se vad jag hittar för mjöl i skafferiet:) Ugnen värmer upp köket också:) Ha en bra start denna söndagsmorgon:)

Anonym sa...

God morgon i stugan! Här var det minsan full rulle för er igår :) Ha en bra dag :)

Anonym sa...

Det låter som en skön dag. Att baka bröd är... (vad säger man? vi tar en klyscha:) balsam för själen, tycker jag.
Jag har nyss ätit upp mitt sista hembakta bröd och nu finns det bara Willys i frysen, dock ej Willy själv. ;)
Ha det så trevligt med föräldrarna.

Anonym sa...

Det där bakade brödet du gjort i 16 år verkar lovande..skulle man kunna få recept tro :-) jag tycker ju om att baka bröd..och är populärt att ätas upp av tonårssönerna. kram och ha en skön söndagskväll

Anonym sa...

Dammtussar blir till stora råttor på ett litet nafs. Jag förstår inte heller hur det går till. :O

Batteris/Beatrice sa...

vilken fin bild, och kul att brödbaket gick bra!

Det där med köksskåp alltså...man kan alltid rensa lite i dem, och vi har ändå bara bott här i ett år!

Anonym sa...

God morgon i stugan! Hoppas ni får en fin dag :)

Anonym sa...

Åhh den dagen doftade det underbart hemma hos dej med andra ord :)

Anonym sa...

Hej!
Du brukade kommentera bloggen
Hem till Nippertippan, vet du vart
hon tog vägen, jag saknar henne
så jättemycket!
Hälsningar Sally

Allt möjligt och omöjligt sa...

Dammtussarna inte bara förökar sig, dom blir fort stora och feta också ;-) Kram Eva

Anonym sa...

Lingonbröd låter inte alls dumt =)
Ha en bra dag
Kram

Fru Pusselbit sa...

Hej Sally!

Jag vet inte vart Hem till Nippertippan tog vägen och skulle också väldigt gärna vilja ha kontakt med henne. Hon blev en av min bästa bloggvänner och jag saknar henne alldeles oerhört mycket!!

Daniel sa...

Jag tar med ost om du bjuder på nybakt bröd!