onsdag, mars 04, 2009

Att blogga

(Himlen, foto av Fru Pusselbit)

Jag har tänkt mycket på livet, stress, migrän, bloggande och bloggvänner den senaste månaden. Hur ska jag få allt att gå ihop, utan att stressa för mycket?

När jag började blogga i slutet av april förra året, trodde jag inte att det skulle bli så roligt, eller att jag skulle få så många härliga bloggvänner. En orsak till att jag började, var att jag behövde skriva av mig och den respons man får med kommentarer är fantastisk... och att knyta kontakter med andra bloggare, där man får ta del av deras liv och lära sig mycket av är också oerhört underbart. Om man inte känner en stress utav det.

Det senaste året har jag sett hur en del bloggvänner plötsligt försvunnit. Deras bloggar har bara varit nedstängda... man undrar ibland hur de mår och önskar dem alla lycka i livet. Det är först nu jag börjar känna en viss stress i detta bloggande. Därför har jag tagit det mera lugnt den senaste tiden och funderat över hur jag ska göra. Att sluta blogga är inget alternativ och att sluta besöka mina bloggvänner går inte!

Framöver ska jag skriva minst en gång per dag och se till att svara på de kommentarer jag får och sedan via bloglovin besöka varje blogg jag följer, men jag kommer nog inte att läsa varje inlägg som skrivs, det blir för mycket för mig. Det känns lite som att jag kommer att både äta av kakan och ha kvar den! ;)

Nu önskar jag er alla en underbar onsdag, jag själv ska ringa många viktiga samtal, få ihop ett brev till en myndighet, sätta på en tvätt och en disk och sedan ge mig iväg till läkaren i det infernaliska regnet...

18 kommentarer:

Daniel sa...

Förstår din trötthet. Har oxå tänkt mycket på det å stundtals tänkt ge upp. Men ändå vill man ju blogga. Fått så många fina vänner- men jag har oxå som princip att besköka mina bloggvänner en gång om dagen (el varannan ibland) man hinner inte annars!
Å bloggen ska ju inte vara ett stressmonent, det e ju inte meningen. kram

Karin Berg sa...

ha en bra onsdag du också. Och precis som du skriver, det är bra att prioritera.

Anonym sa...

Jo, det blir en viss stress att blogga...och samtidigt ha tid med övriga livet!

Hör gärna av dig om du har tid och träffas! Når mig bäst med sms...kan inte svara i telefon så ofta!
Kram

Anonym sa...

Det där är helt rätt inställning. Blogga ska vara kul, men inte stressande.
Får jag för mycket på bloglovin så raderar jag och börjar om på noll. Man kan ju gå igenom sina favoritbloggar lite mer noggrannt ändå om man vill. Men nej... man behöver inte läsa allt.
Just nu (fram till lunch sägs det) är det uppgraderingar på metrobloggen. Lite frustrerande
:-)
Ha en bra dag.

oumberligating sa...

Det du beskriver håller jag med om och säkert många av dina övriga bloggvänner. När man kommit till den insikten som du gjort nu så tror jag att man kan njuta mer av bloggandet ädla konst, för visst kan det stress upp en, särskilt att hinna med att läsa sina vänners alla inlägg, jag är ju bokstavligt en djävul på att skriva mycket, men jag begär inte att någon ska läsa allt, läs det som verkar inressant, eller skicka bara en hälsning allt efter tycke och ork anser jag. Ta det nu lugnt, du är min "idol" i vilket fall har inte glömt alla fina små possitiva kommentarer som jag alltid fick i början ifrån dig, förstår om du måste ta det lite lugnare.
Ha det bra mvh från Peter!
Tycker du bloggen är jobbig ibland så skicka ett mail på jernsaxen@live.se istället!

Anonym sa...

Ja, jag hinner inte skriva ens en gång varje dag. Du gör ett häst jobb med ditt bloggande.

Jag tror inte att någon misstycker om du drar ner lite.

Kram systra mi!

Anonym sa...

Klokt! Blogga ska vara roligt, avkopplande och ja....roligt :-)
Jag skriver av mig i min blogg, väldigt mycket. Jag blir jätteglad när jag får kommentarer och ser att besöksstatistiken går upp.
Jag älskar att läsa andras bloggar, men jag är dålig på att själv kommentera. Och det känner jag är stressande, att jag inte alltid kommenterar fast jag alltid läser. Försöker att inte bli stressad av det men det är svårt ibland.
Kram

Anonym sa...

Livet går ju upp och ner och ibland hinner man inte med allt så är det ju bara.. Man behöver nog ta det lugnt i mellan åt :) Ha en bra dag :) (just nu håller ett rådjursbock käka upp mina jordgubbsplantor, den är så fin)

Lallis - liv och leverne sa...

Bloggandet ska vara lustfyllt tycker jag. Och man ska skriva för att man vill. Och man ska hälsa på alla för att man har lust med det. Kram Lallis

Anonym sa...

Hej!
Jag har inte varit inne här på länge och ber om ursäkt för det. Jag prioriterar andra saker under denna månadsperiod, bl.a. sömn. Det blev aldeles för lite av den varan, förra månaden och det visade sig i att jag bara inte orkade vara vaken. Ha det bra.

Mindi sa...

Vet du, det är nog lätt så att det blir för mycket och det istället för att kännas roligt bara känns stressigt. Så det gäller att hitta det som passar en bäst. Man behöver inte skriva inlägg var dag och man behöver inte hälsa på ALLA var dag. Och även om man gör det så behöver man inte skriva kommentar alla gånger. Ja man får känna sig fram!!!

Var rädd om dig!

Kram
M I N D I

Anonym sa...

Ja det är nog bra att göra så. Jag hinner inte heller med alla. Kram från Sita

Anonym sa...

Det bästa vore väl egentligen att du inte lovar att du ska skriva varje dag. Det är ju nästan bara att be om dåligt samvete och stress över bloggen. Blogga när du känner för det. Det har jag lärt mig. Det blir inte inlägg varje dag länge. Och ibland kan det komam två.

Anonym sa...

Jag tyckte väl att det blivit mindre av dig, både här och hos mig.. och du har helt rätt inställning. För mig är det lättare för att jag vet att mitt tesstamente har en tidsgräns, vilket gör att jag vill vara så aktiv som möjligt nu. Men jag skriver ända bara varannan dag, däremot lägger jag ganska mycket tid på att svara på kommentarer och läsa andras bloggar.

Så ta det i din takt och ta hand om ditt eget pussel.

Kraaaam!

Anonym sa...

Nu har jag läst vad du skrivit också. Det är precis så som jag gör nu. Ha det bra.

Anonym sa...

Hej! Gp in på min blogg och läs, då utifrån en annan aspekt jag har tänkt på bloggande. Jag är också trött på bloggandet ibland. Men nu har jag bestämt mig för att vara mig själv och publicera vilka bilder jag vill utan att styras av patetiska fotoutmaningar som råder här. Jag ser det så här: bättre att satsa på kvalitet än på kvantitet när det gäller vänner. Jag har dig och det räcker för mig.
Hade med dig!

Anonym sa...

Det låter vettigt!!

Anonym sa...

Oj jag känner mig skyldig att inte ha bloggat på min `Livet`sida... Förlåt! Inte meningen att oroa!

Själv har jag haft det lite jobbigt med min nacke mm. Har haft smärta i tre månader och har äntligen fått en tid till läkare. Tänk att man får strida mot allt. Detta har naturligtvis gjort att jag varit mycket trött och inte orkat blogga på kvällarna då det annars har funnits tid.

Men nu ska jag försöka skärpa till mig och skriva lite mer. Och besöka dig lite oftare.... Kram kram Liv.